در حال بارگذاری ...
سوگنامه ای برای پدر مهربان تئاتر اردبیل

یادمان استاد ناصر جعفری

تئاتر اردبیل، در سال ۹۵ ، در کنار همه موفقیت ها ی تئاتر هنرمندان شایسته تحسینش، با باد خزانی که در هشتمین روز از آبانماه این سال وزید، تئاتر اردبیل چون پایئز برگ ریز هزار رنگ غمگین شد و در فراق و هجرت ناباورانه یکی عزیزانش به سوگ نشست.

به گزارش تئاتر اردبیل، تئاتر اردبیل، در سال 95 ، در کنار همه موفقیت ها ی تئاتر هنرمندان شایسته تحسینش و با همه خاطرات شیرینی که از حضور در جشنواره های تئاتری، اجراهای عمومی، خوانش متون نمایشی، برگزاری جشنواره های تئاتر استانی و حضور موفقیت آمیز در محافل و مجامع مختلف تئاتری داشت، با باد خزانی که در هشتمین روز از آبانماه این سال وزید، تئاتر اردبیل چون پایئز برگ ریز هزار رنگ غمگین شد و در فراق و هجرت ناباورانه یکی عزیزانش به سوگ نشست. همه تئاتری های اردبیل، استاد ناصر جعفری را می شناسند و ارادتی ویژه به این چهره پرفروغ تئاتر اردبیل دارند. زنده یاد ناصر جعفری که ناصر مهربان تئاتر اردبیل نام گرفته، دلش از آیینه بود و چشمانش از جنس باران. خیالش به سان پرنده ای بلندآشیان بود و حضورش گرمی بخش  صحنه های نمایش. دل مهربانش آبی و آرام از دیوارهای آسمان بالا می رفت و ابر باران زای صمیمیتش بر صحنه های نمایش می بارید. از انگشتان پراحساس هنرمندش، عشق و محبت می تراوید و چنان به شخصیت ها و آدم های نمایش جان می بخشید که گویی همه این شخصیت ها را ناصر جعفری ساخته است. او اهل درد بود و ساکن غریب و نقشها و اشعار ماندگارش  جلوه ای ازپاکی وجود و تبلور حقیقی احساس. ناصر جعفری ،هنرمند متواضع، درد آشنا و اهل دلی بود که آداب حضور عاشقانه و عالمانه در صحنه های نمایش را به نیکی می دانست و به نیکی هم به دوستدارانش یاد می داد .

ناصر جعفری  شایسته فرزند سبلان سرافراز است که با جانمایه عشق و ایمان، جلوهای عشق و دلباختگی مردم این سامان را به نیکی بر صحنه های  نمایش نقش بسته و شکوهی عظمت آفرین به  تئاتر دارالارشاد اردبیل بخشیده است.

استادناصر جعفری از فعالان عرصه هنرهای نمایشی است که در سال ١٣٢٥ در محله باغمیشه اردبیل چشم به جهان گشود و بیش از ٥٤ سال از عمر مبارکش را در صحنه های نمایش و در ارتباط نفس به نفس با تماشگران و مردم مهربان دیارش  سپری کرد. او از همان زمان تحصیل در مدارس اردبیل، عشق و احترامش به تئاتر را به نمایش گذاشت و عاشقانه برای اعتلای تئاتر دیارش قدم برداشت و چه نقش های ماندگاری که از خود به یادگار گذاشته است. اوج فعالیت هنری این بازیگرو چهره محبوب و دوست داشتنی تئاتر اردبیل در مدارس  اردبیل  در  سال های  ١٣٣٩ تا سال ١٣٤٣ بود.

وی در زمان تحصیل خود نمایشنامه « بازرس مدرسه»را نوشته و به همراه همکلاسی های خود در دبیرستان های شهر اردبیل به اجرای عمومی در آورد. استاد ناصر جعفری همچنین در سال ١٣٤٨ در نمایش « گناهکار کیست » ایفای نقش کرد و سومین کار وی نیزنمایش «چهره گلگون » بود.

این فرزند برومند سبلان همیشه سربلند و سرافراز، در نمایش های «آی با کلاه، آی بی کلاه» ، «آنجا که ماهی ها سنگ می شوند»، «چوب به دست های ورزیل»، «بی سرزمین تر از باد »، «دلباختگان وطن»،  «چشم در برابر چشم»، «ژنرال پتن»، «کرگدن»، «بازرس» و نمایش رادیویی«مارال» به زیبایی تمام ایفای نقش کرد و باحضوردر مجموعه های تلویزیونی«منظومه ٧٢ خورشید»، «حلقه وصل»، «هویت پنهان»، «سایه ای در تاریکی»، « دورت دوار»، «بیزیم آپارتمان»، «هتل قوجالار»، «گون چیخان»، «ققنوس»، «واپسین کوچ »، «آجی نفس» و  تله تئاترهای «کوی معرفت»، «به گل نشستگان» و«سالکان » نقش های ماندگاری را از خود به نمایش گذاشت. زنده یاد ناصر جعفری در رادیو مرکز اردبیل هم، حضوری موفق داشت و در اکثر نمایش های رادیویی تولید شده در صداوسیمای مرکز اردبیل ، به ایفای نقش پرداخت. استاد جعفری با روح لطیفی که داشت، در حوزه شعر هم دستی بر قلم داشت و اشعاری ارزشمند از خود به یادگار گذاشته است. استاد جعفری در آیین بزرگداشت روزجهانی تئاتر و اردیبهشت تئاتر ایران که در اردیبهشت ماه سال 95 و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تهران با حضور چهره های نام آشنای تئاتر کشور برگزار شد، مورد تجلیل و تحسین قرار گرفت و لوح سپاسش را از دست ایرج راد دریافت کرد. استاد جعفری در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای برگزار شده در این سال ها در کنار گروههای نمایشی و هنرمندان تئاتر استان بود و سهمی مهم در برگزاری آبرومندانه این رویدادهای نمایشی داشت.

استادجعفری  در صبح روز هشتم آبانماه 95، دیده از جهان گذرا فروبست و جانش را عاشقانه تقدیم جان آفرین پاک کرد . یادش گرامی و نامش هماره تاریخ مانا و جاوید باد .

      سعیدنوریان




نظرات کاربران