در حال بارگذاری ...
به بهانه سالروز هجرت استاد جابر عناصری

شایسته فرزند دارالارشاد اردبیل، پدر تعزیه دانشگاهی ایران

دکتر جابر عناصری شایسته فرزند دارالارشاد اردبیل است که با جانمایه عشق و ایمان ،جلوهای عشق و دلباختگی مردم این سامان را به ساحت قدسی آبروی آب و آیینه حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفایش به نیکی بر صفحه های کتاب هایش نقش بسته و شکوهی عظمت آفرین به ادبیات عاشورایی بخشیده است . ا

به گزارش تئاتر اردبیل، استاد جابر عناصری که دلش از آیینه بود و چشمانش از جنس باران ، خیالش به سان پرنده ای بلندآشیان بود. چنان کلمات و واژه ها را به رقص در می آورد که گویی با ریشه ها و واژه ها همراه است.دلش آبی و آرام از دیوارهای آسمان بالا می رفت و ابر باران زای صمیمت برصفحات کتابهای ماندگارش  می بارید.قلم بیانگر اندیشه شکوفای او بود و نگاه عمیقش بیانگر عشق و ارادت او به آستان خورشید دشت نینوا ، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) . او نمادی بلند از فرهنگ و هنر  عاشورایی است که روح ایمان و عشق را در  ادبیات  عاشورایی و بویژه تعزیه این هنر اصیل ایرانی  جاری و ساری ساخته است . زنده یاد جابر عناصری نیک می دانست که  قلم مانا سرمایه آسمان هنراست که  از ذهن خلاق و عاشق تراوش  می شود و از انگشتان پراحساس هنرمند می تراود. او اهل درد بود و ساکن غریب و آثار ماندگارش  جلوه ای ازپاکی وجود و تبلور حقیقی احساس . دکتر عناصری  محقق و پژوهشگری  بود که آداب  پژوهش و تحقیقات عاشورایی  را به شیوه عاشقی متبلور در صبر و استقامت با حرکتی اصولی و اخلاق‌مدار پایه‌گذاری کرد.

دکتر جابر عناصری  شایسته فرزند دارالارشاد اردبیل  است که با جانمایه عشق و ایمان ،جلوهای عشق و دلباختگی مردم این سامان را به ساحت قدسی آبروی آب و آیینه حضرت امام حسین (ع)  و یاران باوفایش به نیکی بر صفحه های کتاب هایش نقش بسته و شکوهی عظمت آفرین به ادبیات  عاشورایی بخشیده است . این عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام و فرهنگ مردم ایران زمین او را برآن داشت تا آثاری را خلق کند که هریک از این مجموعه مانا و ماندگار حرف های زیادی برای گفتن دارند. دکتر عناصری  در کنار پژوهش های فراوانی که انجام داده ، بیش از 40 کتاب ارزشمندرا  در زمینه فرهنگ ایران به رشته تحریر درآورده است که هریک سرشار از نگاه عاشقانه این چهره شهیر فرهنگی کشور به فرهنگ مهد فرهنگ و هنر ، ایران سربلند و سرافراز است .

«شناخت اساطیر ایران بر اساس طومار نقالان«، »شبیه خوانی،  کهن الگوی نمایش های ایرانی»،« مردم شناسی و روانشناسی هنری»،«عاشق ترین عاشقان فرهنگ»،«فرهنگ و پژوهش» و« نسیم خاطرات»  از جمله آثار تامل برانگیز و قابل تمجید این محقق و پژوهشگر برجسته ایرانی است .وی در توصیف و ستایش فرهنگ دیارش ، اردبیل مقدس ، مجموعه مقالات نسیم خاطرات را که در بردارنده 150 مقاله درباره تاریخ شفاهی اردبیل و گریزهایی به فرهنگ محلی ایران است ، نگاشته است .

همین تلاش های ارزشمندش در عرصه هنر مانا و ماندگار تعزیه و شبیه خوانی موجب شد تا با افتخار لوح ویژه پدر تعزیه دانشگاهی ایران را دریافت کند . در دومین جشنواره ملی میلاد سرخ که همزمان با میلاد مسعود روح نامیرای عشق در کالبد زمان ، حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در سال 92 در کهن شهر حسینی اردبیل برگزار شد ، با افتخار و غرور از استاد برای حضور در صحنه دعوت کردم و استاد در حالکیه میهمانان این جشنواره و جمع کثیری از مردم قدرشناس اردبیل به احترام این استاد فرهیخته قیام کرده بودند و ایستاده ، تلاش های ارزشمندش را تحسین و تمجید می کردند ، با متانت در پشت تریبون ایستاد و از عشقش به آقا اباعبدالحسین (ع) سخن گفت و با اشک های جاری از چشمانش ، تابلوهایی ماندگار از حماسه عاشورا در صحن مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل خلق کرد . از حسین (ع) گفت  واز سقای تشنه لبش . از علی اصغر (ع) گفت و ناله های مادرش . کتاب های نفیسش را که در هر ورقش عشق جاری بود و محبت ، ورق زد و به مردم دیارش گفت که چقدر دل تنگ عزا داری ها و تعزیه های کوچه معمار و شبیه خوانی ابوی تعزیه خوانش است . سکینه خوان یکی از محلات اردبیل را به گرمی مورد تفقد قرار داد و کتابی ارزشمند از آثار ماندگارش را به او هدیه داد.آنروز چقدر برای حسین زهرا (س) اشک ماتم ریختیم و امروز در فراق این پیر عشق و معرفت ناباورانه ، هجرتش را به سوگ نشسته ایم . به رسم تعظیم و تکریم ؛ ذوق سلیم، رفتار لطیف و گفتار ظریفانه  این افتخار آفرین ادبیات عاشورایی را ارج نهاده ،  یاد و خاطره آن علیم لطیف را که بلبل دستان سرای خوش نوای زبان را در قفس تنگ دهان به قوت اذهان در ترنم و تنغم می آورد و دُرّ کلام را در صدف هر زبان می نهاد ،گرامی داشته و سخن دلپذیر و دل سخن پذیرشان را که محصولی از دّر بیکران معانی  و مفرح دلها است و ملطّف به لطف  حضرت حق که به یادگار گذاشته اند ، به بزرگی و عظمت یاد می کنیم. یادش گرامی و نامش هماره جاودان باد. اردبیل، سعیدنوریان




نظرات کاربران