در حال بارگذاری ...
مدیر حوزه هنری استان اردبیل:

تئاتر اردبیل در سطح کشور جایگاهی رفیع دارد

امیر رجبی، مدیر حوزه هنری استان اردبیل، گفت: تئاتر اردبیل در سطح کشور جایگاهی رفیع دارد.

به گزارش تئاتر اردبیل، امیر رجبی، مدیر حوزه هنری استان اردبیل با اعلام اینکه استان اردبیل با شهرهای کهن و تاریخی خود، از پیش از اسلام تاکنون، در حوزه‌های مختلف تمدنی، ازجمله فرهنگ و هنر، دارای اهمیت و تأثیر فراوانی بوده است، گفت: این اهمیت و تأثیر در دورۀ صفویه، با شکل‌گیری طریقت و سپس حکومت صفوی، مضاعف و چشمگیر شده است.

 وی با اظهار اینکه از همین رو، در برهه‌های مختلف تاریخی، هنرمندان برجسته از این دیار برخاسته و آثار هنری ماندگاری در رشته‌های مختلف اعم از ادبیات، معماری، موسیقی، خوشنویسی، نقاشی و... از خود به یادگار نهاده‌اند، افزود: در این میان، هنر تئاتر با توجه به گره خوردن آن با فرم‌ها و مناسک آئینی و مذهبی، بخصوص در آئیین تعزیه به‌عنوان یکی از جلوه‌های هنر نمایش، نمودی چشمگیرتر در بین عموم مردم یافته است.

مدیر حوزه هنری استان اردبیل با اعلام اینکه شکل نوین تئاتر و شیوۀ مدرن نمایش نیز سابقه‌ای ارزشمند در این دیار دارد که از بدو آغاز تا به امروز، با طی فرازوفرودهایی به رشد و تحول خود در این سامان ادامه داده است، اظهار داشت: خوشبختانه امروز ازنظر ظهور هنرمندان توانمند و نام‌آشنا، در جایگاهی رفیع قرارگرفته است. هرچند که این هنر فاخر و هنرمندان گران‌قدر آن اغلب از کمبودها و مشکلاتی رنج‌برده‌اند؛ اما با اتکا به توانایی‌های خویش و همت و بردباری خود، کوله‌بار زرّین این هنر فاخر را تا قله‌های موفقیت و تعالی پیش ‌برده‌اند و هنرمندانی چیره‌دست و آثاری قابل‌توجه را به جامعۀ نمایش کشور، عرضه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: می‌توان گفت تئاتر اردبیل در سطح کشور جایگاهی رفیع دارد.

امیر رجبی با بیان اینکه حوزه هنری انقلاب اسلامی از بدو تأسیس در استان اردبیل، با تشکیل واحد هنرهای نمایشی، علی‌رغم کمبود امکانات و اعتبارات، توانسته در حد وسع و توان خویش و با اتکا به سرمایۀ ارزشمند منابع انسانی و استفاده از ظرفیت اساتید و هنرمندان نمایش استان؛ اقدامات شایسته‌ای در دو حوزۀ آموزش هنرمندان و حمایت از تولید آثار نمایشی به انجام رسانده است، گفت: برگزاری جشنواره‌های استانی تئاتر سوره، ازجملۀ این فعالیت‌ها و اقدامات حوزه برای رشد و تعالی نمایش استان محسوب می‌شود.

وی افزود: در همین راستا، سومین جشنواره تئاتر استانی سوره به نام هنرمند فقید جامعۀ تئاتر استان، استاد مجید واحدی‌زاده، با حمایت و عنایت ویژۀ مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و همچنین همراهی برخی از دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی استان ازجمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، شهرداری اردبیل، نهاد کتابخانه‌های عمومی، صداوسیمای مرکز اردبیل و انجمن هنرهای نمایشی و مخصوصاً مشارکت اساتید و هنرمندان برجستۀ نمایش استان برگزار شده است.

مدیر حوزه هنری استان اردبیل، تصریح کرد: امید است که برگزاری این جشنواره در سال جاری، توانسته باشد اقدامی مثبت و سازنده در تولید آثار فاخر و حمایت و تشویق هنرمندان پرتلاش عرصۀ نمایش استان محسوب شود و با همکاری نهادهای فرهنگی و اجرایی و همچنین حمایت اساتید و هنرمندان بزرگوار و گروه‌های نمایش استان، در سال‌های آتی، با رفع نقاط ضعف و کمبودها، به شکلی‌ گسترده‌تر و مؤثرتر تداوم یابد.

دبیر سومین جشنواره تئاتر استانی سوره با اعلام اینکه فراخوان این جشنواره در آبان ماه سال 96 منتشر شده است، گفت: تا پایان دی ماه سال گذشته، 33 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که هیئت بازخوانی، مجوز حضور 22 نمایش را در مرحله بازبینی صادر کرد و در بهمن ماه 96 با اعلام آمادگی گروه های نمایشی، بازبینی انجام و نهایتا" تعداد 5 نمایش برای حضور در جشنواره توسط هیئت بازبینی انتخاب شد.

 




نظرات کاربران