در حال بارگذاری ...
مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل:

تئاتر؛ آینه‌ای است که انسان‌ها خود را در آن یافته‌اند

شفیع شفیعی، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل، گفت :

به گزارش تئاتر اردبیل، شفیع شفیعی، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با تاکید بر اینکه  تئاتر، هنری است که در تاریخ تحولات اجتماعی اثربخشی مستقیمی داشته است، گفت: تاریخ دگرگونی‌های فرهنگی و سیاسی در جهان، ریشه‌ خود را در تحولات فکری و تغییر روحیه‌ مردم داشته است. اما این تغییرات، توسط هنر در میان مردم انتشاریافته و درونی شده است. وی با اعلام اینکه تغییرات روحی و دگرگونی‌های فکری، از طریق آئینی شدن در میان مردم رسوخ می‌کند و این نقش را هنرها به‌ویژه تئاتر به‌خوبی ایفا کرده‌اند، اظهار داشت: تئاتر، آینه‌ای است  که انسان‌ها خود را در آن یافته و به بازاندیشی در خویشتن پرداخته‌اند.

شفیع شفیعی با بین اینکه زندگی اعوجاجات خاص خود را دارد و از عصر نوسنگی تا پیدایش چرخ‌دنده، از عصر زغال‌سنگ تا انرژی هسته‌ای، شیوه‌ی زندگی تغییر کرده و همواره نیاز به بازاندیشی در شرایط وجودی و امکانات خود داشته است، افزود: صحنه­ های نقشمندی و اجرای تئاتر نیز از تاریخ طولانی برخوردار است، اما دقیقاً از زمانی اثرگذار شده است که تحولات فکری و بازاندیشی‌ها در خصوص زندگی آغازشده است.

وی با تاکید بر اینکه صحنه‌ای که مردم با آن مواجه‌اند، صرفاً صحنه‌ی تئاتر و بازی‌های نمایشی نیست، صحنه‌ تفکر است، تصریح کرد:  آئینی شدن مردم، نیاز به آئینی شدن خود تئاتر هم دارد. هر فرهنگی، از دوایر متحدالمرکز اما متعددی برای ساخته‌شدن برخوردار است. اگر مردم از تئاتر تأثیر می‌پذیرند، خود تئاتر نیز نیاز به سنجه‌ها و تقویت کارایی دارد.

مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیا با اعلام اینکه تقریباً تمامی هنرها و دانش‌ها، با آئینی شدن و تقویت تکنیک‌ها و نوع نگاه خود، توانسته‌اند با این سیر بازاندیشی هم‌راستا شوند، اظهار داشت: با افزایش امکانات، شیوه‌های اجرا، شیوه‌های بیان و ژانرهای مختلف اضافه‌شده‌اند.

وی با اعلام اینکه تئاتر امروزی، یک سیستم است و فرصت تجربه در عرصه‌های فکری می‌دهد، اما نظمی خود ارجاع دارد که روزبه‌روز آن را توسعه می‌دهد و می‌سازد، گفت: یقیناً جشنواره‌های فرهنگی و به‌ویژه جشنواره‌هایی که در خصوص تئاتر اجرا می‌شود، به‌طور مستقیم در فرهنگ‌سازی و کاهش آلام جامعه تأثیر مستقیم دارد.

شفیعی تصریح کرد: روزبه‌روز شاهدیم که رشد ظرفیت‌ها و توانایی‌ها بیشتر می‌شود و هنرمندان ایرانی به قله‌های توانایی و نواندیشی در دنیا دست پیدا می‌کنند.

وی با اعلام اینکه هنرمند امروزی، توانسته است در جایگاه‌های سیستم تئاتر پویایی خود را نشان دهد، گفت: همین توانایی است که می‌تواند بیان تئاتر را در جامعه صریح‌تر و توانمندتر کند.




نظرات کاربران