در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش«تاریکخانه»:

هیچ چیز جای جشنواره استانی و تکاپوی رقابت سالم را نمی‌گیرد

سعید افخمی از هنرمندان تئاتری شهرستان نمین است که امسال و در بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر استانی، نمایش«تاریکخانه» را در بخش مسابقه به روی صحنه می برد. این هنرمند تئاتر معتقد است: هیچ چیز جای جشنواره استانی و تکاپوی رقابت سالم را نمی گیرد.

به گزارش تئاتر اردبیل، سعید افخمی از هنرمندان تئاتری شهرستان نمین است که امسال و در بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر استانی، نمایش«تاریکخانه» را در بخش مسابقه به روی صحنه می برد. افخمی، لیسانس زبان وادبیات فارسی و از سال 1390به شکل جدی وارد عرصه تئاتر شده است. وی ابتدا، فعالیت های تئاتری خود را درشهرنمین انجام داده و  چندسالی است که  به اردبیل آمده و با گروه‌های اردبیل فعالیت‌های تئاتری را ادامه داده است.

سعید افخمی در گفتگوی صمیمانه با درگاه استانی ایران تئاتر در اردبیل، با اعلام اینکه در بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، نمایش«تاریکخانه» را که از نوشته های خودش است، روزهای بیست و هشتم تا سی ام مرداد در پلاتوی استاد نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه می برد. آنچه می خوانیم چکیده این گفتگوست.

سعید افخمی از جوانان جویای نام و نشان در تئاتر استان اردبیل است. از تجربه های تئاتری تام بگویید و کارهایی که کرده اید؟

در طی این مدت، نمایش های اغوا، مرگ درزمان مقرر، بالماسکه درتاریکی، عنکبوت سیاه، مهریه قطام، واپسین شب آوریل، گوشوان، خانه ای پر از خواب پروانه ها، نازلی و دیو چشمه سارون، به تاریکی عادت کن، مسیح برفراز کوه زیتون و مرا ببخشید سیگارهای نکشیده را در شهرهای مختلف استان به روی صحنه برده ام.

 با توجه به حضورتان در نمایش های مختلف  به عنوان بازیگر،کارگردان و نویسنده، کدامیک را بیشتر دوست دارد؟

به کارگردانی علاقه زیادی دارم نسبت به حوزه بازیگری و نویسندگی.

به عنوان یه نویسنده،  براى ارتقای نمایشنامه نویسی و تولید آثار نمایشی چه پیشنهادی دارید؟

برای ارتقای سطح نمایش نامه نویسی، فقط باید ورکشاپ های تخصصی متعدد در طول سال داشت وگرنه با یکی دو ورکشاب کوتاه مدت نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.همچنین مطالعه زیاد و ترغیب نیروی جوان به مطالعه از دیگر عوامل موثر در ارتقای سطح نمایشنامه نویسی است.

جشنواره های تئاتر استانی را چگونه ارزیابی کی کنید؟

هیچ چیز جای جشنواره استانی و تکاپوی رقابت سالم را نمی گیرد. جشنواره های تاتر استانی همیشه مشکل برنامه ریزی داشته اند وشاید این امر دربرگزاری کیفی این جشنواره ها تاثیر منفی داشته است. شاید نگرش و برنامه ریزی مدون تری میطلبد.

چه از تجربه هایی  ازحضور در جشنواره های استانی و منطقه ای  در سال های  گذشته دارید؟

تجربه من درسال های گذشته فقط تجربه و آموختن بوده. راه درازی در پیش است.

و نمایش«تاریکخانه»؟

نمایش تاریکخانه با ایده ای از نمایشنامه شکلک نوشته نغمه ثمینی آغاز شد ودر طول مدت دو سال چندبار بازنویسی کردم.با همفکری اعضای گروه تصمیم به اجرای این نمایش گرفتیم که خوشبختانه زحمات گروه به بار نشست.

چقدر به شکستن اصول و قواعد در نمایش معتقد هستید؟

به شدت به شکست قواعد معتقدم. زمان میگذرد وعلایق و سلایق هم تغییر میکند. تاتر باید بیانگر نیاز روز بشرباشد. در غیر این صورت محکوم به ابتذال خواهد بود.

از تئاتر شهر نمین رامون بگید.

تئاتر نمین، متاسفانه هیچ حامی و پشتوانه ای ندارد. تنها شهر استان اردبیل هست که فاقد مجتمع فرهنگی و حداقل امکانات برای فعالیت تئاتریست. پیشینه فرهنگی نمین توجه بیشتری را میطلبد. متاسفانه نمین باچنین روندی در آینده بافقر فرهنگی  مواجه خواهد شد. تئاتر دیگرشهرستان ها به مراتب پویا ترند.

جشنواره امسال با تفاوت هایی نسبت به سال های گذشته برگزار میشه، این تغییر رو چگونه ارزیابی می کنید؟

تغییر از هر نوع اش خوب است به شرطی که نتیجه بخش باشد. به همت دوست خوبمان جناب منوچهری حرکت های دلگرم کننده ای در استان اردبیل جریان یافته است و  امید که تداوم پیدا کند.

 و حرف پایانی

عرض خاصی نیست خسته نباشید خدمت شما و همه عزیزان زحمتکش این جشنوار و سپاس از شما.

 

 




نظرات کاربران