در حال بارگذاری ...
دکتر قطب الدین صادقی:

جشنواره‌های تئاتر استانی نباید مقطعی و فقط برای دریافت جایزه باشد

دکتر قطب الدین صادقی، نویسنده و کارگردان برجسته تئاتر به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر استانی در اردبیل، گفت: جشنواره های تئاتر استانی نباید مقطعی و فقط منوط به اجرای جشنواره و دریافت لوح و جایزه وتندیس باشد.

به گزارش تئاتر اردبیل، دکترقطب الدین صادقی،  متولد سوم اردیبهشت سال۱۳۳۱، سنندج  و نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر سینما، تلویزیون و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران است که مدرک دکترای خود را  ازدانشگاه سوربن پاریس کرده و و در کنار تدریس در دانشگاه‌های مختلف،  آثار ارزشمندی را تولید و اجرا کرده است. دکتر صادقی  بیش از ۵۰ نمایشنامه را تالیف و  ۵۲ نمایش را در  سالن های مختلف نمایشی به روی صحنه برده  و در چند فیلم بلند سینمایی و مجموعه تلویزیونی نظیر کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه، نقش های ماندگاری را از خود به یادگار گذاشته است.  این هنرمند نام آشنا و چهره برجسته تئاتری کشور، مدیر مسئول آکادمی  تئاتر صادقی و تماشاخانه شانو است و به مناسبت برگزاری جشنواره ها و رویدادهای تئاتری نظیر جشنواره تئاتر استانی، همایش سلطه در سینما و تئاتر و جشنواره منطقه ای تئاتر طلوع در شهر اردبیل حضور داشته و ضمن آنکه با پیشینه تئاتر و وضعیت تئاتری این دیار آشناست و تعدادی از آثار ارزشمند این هنرمند نامی توسط هنرمندان و گروه های نمایشی استان در جشنواره های مختلف حضور داشته است. به بهانه برگزاری بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، گفتگوی صمیمانه ای با این هنرمند و چهره تئاتری دانشگاهی کشور انجام شده که ضمن قدردانی از هنرمند عزیز جناب کیوان پور محمد تقی که زمینه این گفتگو را فراهم کردند، تقدیم عزیزان می‌شود.

 

آقای دکتر صادقی، شما در اکثر جشنواره های تئاتری استانی و منطقه ای برگزار شده در شهرهای مختلف به عنوان داور، مدرس نشست ها و کارگاه های تخصصی حشور داشته اید و  از نزدیک در جریان فعالیت های گروه های نمایشی شهرستان ها و استان های کشور در این رویدادهای نمایشی بوده اید، در آستانه ورود به سی سالگی جشنواره های تئاتر استانی هستیم،  برگزاری جشنواره های تئاتر استانی آیا نتیجه مثبتی داشته و آیا این رویداد تئاتری، تاثیر مثبتی بر تئاتر کشور گذاشته است؟

 بله. هم در خود استان ها تاثیرگذار بوده و هم در ارتقای تئاتر کشور. این جشنواره ها برای برانگیختن حس رقابت و برتری بین هنرمندان جوان و حرفه ایی ها و پیشکسوتان وبرای مطرح شدن و دیده شدن و داوری شدن در مقابل داوران و قشر خاص  و اهالی هنر لازم و ضروری است. اما این جشنواره ها، نباید مقطعی و فقط منوط به اجرای جشنواره و برای دریافت لوح و جایزه وتندیس برگزار شود. باید  بستری فراهم گردد تا عموم مردم و علاقه مندان به تئاتر،  همه کارها را  ببینند و با تئاتر فاخر آشنا شوند و حتی از نگاه مردم نیز، آثار و کارهای هنرمندان مورد ارزیابی و قضاوت قرار بگیرد. این جشنواره ها و تئاتر های  استان ها هستند که پایه و اساس تئاتر کشور را مستحکم وپایدار میکنند .

 

در مورد حذف جشنواره های منطقه ای و جایگزینی همایش تئاتری استان ها، چه نظریی دارید؟

حذف جشنواره های منطقه ای، از طرفی رخداد خوبی است ولی از طرفی هم بعلت داوری غیر متمرکز  و داوری سلیقه ایی گاها" کارهایی از جشنواره های منطقه ای بالا می آمدند که در جشنواره استانی توفیق نسبی کسب کرده بودند. داوری کارها میبایست توسط یک گروه و تیم منسجم انجام بگیرد  تا از این پس کیفیت کارها به کمیت آثار برتری داشته باشد. حتما اعتقاد دارم داوری کارها حضوری و زنده انجام شود.

 

یعنی شما، داوری زنده را برای بازبینی از از روی فیلم اجراها ترجیح می دهید؟

بعله، صدردصد. داوری کارها از طریق فیلم، ممکن است با اشتباه همراه باشد و نمی توان داوری مناسب از روی فیلم ها باتوجه به محدویت هایی که تصویر دارد و با توجه به شکل و ماهیت تئاتر، انجام داد.

 

  در دوره های گذشته جشنواره  بین المللی تئاتر فجر،  سهم تئاتر تهران با تمام استانهای کشور برابر بوده و هنرمندان شهرستان ها و استان ها به این نوع تقسیم بندی همواره اعتراضاتی داشته اند. شما به عنوان یک مطلع تئاتری از وضعیت تئاتر شهرستان ها و استان ها، این وضعیت و تقسیم بندی را چگونه ارزیابی می کنید؟

از امسال باتوجه به تغییرات صورت گرفته در شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  عقیده بر این هست که هیچ محدودیتی برای ورود کارهای شهرستان ها نباشد و هرکاری که واقعا از لحاظ کیفی سطح بالایی راداشته باشد، وارد جشنواره شود و کیفیت  نباید فدای کمیت شود. تمامی  آثار توسط گروه داوری یکسان با توان کارشناسی و داوری  بالا و البته حضوری مورد ارزشیابی قرار می گیرد.

 

استاد با توجه به حضورتان اردبیل و آشنایی که با هنرمندان و تئاتر این استان داید، در مورد تئاتر اردبیل و جایگاه تئاتر  این استان در کشور، چه نظری دارید؟

بنده بواسطه هنرمندان نامی تئاتر اردبیل و دانش آموختگان و دانشجویان تئاتری اردبیل در دانشگاههای تهران ،ارتباط و شناخت خوبی از پتانسیل این شهر و استان دارم. تئاتر اردبیل گاها" نه تنها برای خود استان اردبیل، افتخارآفرینی کرده، بلکه باعث افتخار تئاتر کشور بواسطه حضور در جشنواره های بین المللی با اتکا به دانش وآگاهی کارگردان و عوامل کار بوده و بی هیچ پشتوانه ای جز پشتوانه هنری وتلاش و تمرین و ممارست و فکر خلاق خود درخشیده است.

 

استاد، هنرمندان تئاتر استان اردبیل، خاطرات ارزشمندی از هم کلامی با شما داشته و دارند. به بهانه این جشنواره تئاتری، چه صحبتی با هنرمندان این استان دارید؟

امسال اولین سالی است که دوست سالیان دور من، مجیدواحدیزاده عزیز در بین ما نیست پس:

1_جشنواره را با یاد مجیدعزیز آغاز کنید .

2_از جوانان تئاتر اردبیل میخواهم نسبت به بزرگان و موسپیدان و پیشکسوتان خود احترام کامل را به جا آورید.

3_از همه هنرمندان  تئاتری خواسته ایی که دارم،  زمینه تلاش، فعالیت و کار و تولید و تجربه را برای جوان ها فراهم کنید و  به جوانها بها  هید تا از تئاتر دور نشوند.

تلاش کنید و تمرین و تمرین برای  تولید کارهای ناب. پژوهش وتلاش برای یادگیری و افزایش توان علمی و عملی جهت تولیدات خوب و عالی را فراموش نکنید.

 

آرزوی موفقیت وسلامتی برای تمام دوستان عزیز تئاتر اردبیل دارم. استاد، از بزرگواری و عنایتی که به هنرمندان تئاتر استان داشته و دارید، سپاسگزارم.     




نظرات کاربران