در حال بارگذاری ...
میلاد نیک آبادی در جمع هنرمندان تئاتر اردبیل:

یک کارگردان باید روان شناس خوبی باشد

میلاد نیک آبادی در نشست تخصصی کارگردانی که با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر اردبیل برگزار شد، با اشاره به نقش کلیدی کارگردان در تئاتر، گفت:یک کارگردان باید روان شناس خوبی باشد.

به گزارش تئاتر اردبیل، میلاد نیک آبادی در نشست تخصصی کارگردانی تئاتر که با حضور هنرمندان تئاتر اردبیل در تالار استاد جابر عناصری حوزه هنری اردبیل برگزار شد، با اشاره به محدودیت های موجود در شهرستان ها و توانمندی های هنرمندان تئاتر اردبیل، اظهار کرد: اینکه هنرمندان اردبیل در این  شرایط، آثار نمایشی تولید می کنند، جای قدردانی دارد.
وی با تاکید براینکه یک کارگردان باید یک روان شناس خوبی هم باشد، تصریح کرد: کارگردان باید بازیگر را مثل بچه اش تر و خشک کند. بازیگر را غیر مستقیم هدایت کند نه با مستقیم گویی. فضای امن و خلوت شخصی برای بازیگر به وجود آورد. راه خلاقیت بازیگر را نبندد و به بازیگر چهارچوب دقیق و مشخص ندهد.

نیک آبادی با بیان اینکه بازیگر باید به خودشناسی رسیده باشد، افزود: بازیگر حافظه حسی عاطفی دارد.

وی با اعلام اینکه این کار بازیگر است که با توجه به خلاقیت و خودشناسی، مسیر را بداند تا خود را به آن نقطه برساند، گفت: کارگردان فقط برنامه ریزی می کند که کاراکتر را چطور از نقطه آغاز به نقطه پایانی برساند.
این منتقد و پژوهشگرتئاتری  با ابراز تأسف از اینکه برخی کارگردان ها اجازه خلاقیت به بازیگر نمی دهند و همین مسأله بازیگرها را تنبل کرده است، تصریح کرد: بازیگر نباید منتظر فرمان کارگردان باشد بلکه باید پیشنهاد دهنده باشد و با کارگردان به تقطیع برسند.

وی افزود: یک بازیگر حرفه ای نقاط حادثه ساز را می شناسد و با لحظات حساس نمایش نامه، نقشه راه خود را مشخص کرده و انرژی خود را به کل اجرا تعمیم می دهد.

عضو هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استانی اردبیل با تاکید براینکه لازم است کارگردان نمایش های خود را تقطیع کند و حول آن اتفاق دست به طراحی و خلاقیت بزند، گفت: کارگردان باید بازیگر را در مسیری قرار دهد که ویژگی های روانی کاراکتر را کشف کند.

این مدرس دانشگاه ، تاکید کرد: مسیر کار باید به گونه ای باشد که بازیگر از مسیر آگاهی به ناخودآگاهی برسد. این مسیر باید درونی باشد از بروز احساس و هیجانات در چهره تا اکت و در آخر دیالوگ صورت بگیرد. متاسفانه اغلب فقط دیالوگ را می گویند. درحالی که این مسیر غلط است. بازیگر تضادهای درونی و بیرونی کاراکتر را بشناسد. مسیر باور پذیری برای خودمان که از آگاهی به ناخودآگاهی برسد.

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل روزهای 20 مرداد تا 5 شهریور در شهرهای اردبیل، بیله سوار، گرمی، پارس آباد، خلخال و مشگین شهر برگزار می شود.

 

 




نظرات کاربران