در حال بارگذاری ...
در گفتگو با محمد رزمی کارگردان نمایش«ن ی م» عنوان شد:

جشنواره، بهانه ای است تا دور هم باشیم

محمد رزمی کارگردان نمایش«ن ی م»، گفت: جشنواره، بهانه ای است تا دور هم باشیم.

به گزارش تئاتر اردبیل،  محمد رزمی از بازیگران و کارگردانان جوان تئاتر شهرستان مرزی پارس آباد است که در دوره  بیست و ششم جشنواره تئاتر استانیاردبیل با نمایش نیم در بخش مسابقه حضور دارد. وی در  حوزه های دیگر هنری هم فعالیت دارد. فیلمسازی و فیلمنامه نویسی، تولید برنامه های استیجی وطراحی. محمد رزمی در جشنواره های مختلف منطقه ای، سراسری و بین المللی تئاتر از جمله جشنواره بین المللی آئینی و سنتی ، جشنواره های  سراسری تئاتر بسیج، دفاع مقدس، ماه و سوگواره امام حسین(ع)، جشنواره سراسری فیلم کوتاه تسنیم اصفهان، جلوه های آب اصفهان، منطقه ای ایلام و اشک محرم شیراز حضور داشته و جوایزی را نیز از این رویدادها کسب کرده است. به بهانه اجرای نمایش«نیم» در جشنواره تئاتر استانی اردبیل با این هنرمند جوان پارس آبادی به گفنگو نشستیم.
محمد رزمی با توجه به حضورش در نمایش های مختلف  به عنوان بازیگر،کارگردان و نویسنده، کدامیک را بیشتر دوست دارد؟

من در این  دوره از جشنواره بعنوان کارگردان و بازیگر حضور دارم. علاقه درونی من بیشتر به حوزه بازیگریست ولی بنا سلیقه ای که دارم،دوست ندارم تو هر نمایشی وبا هر کارگردانی بازی کنم به همین دلیل به حوزه کارگردانی هم ورود کردم و با جدیدیت  این کار را دنبال می کنم.

 براى ارتقای نمایشنامه نویسی و تولید آثار نمایشی چه پیشنهادی دارید؟
قطعا ارج دادن به نویسندگان بومی و برگزاری دوره های تخصصی وبهره گیری از نویسندگان صاحب نظر که در کشور کم هم نداریم  و برگزاری فستیوال های مختص برای نویسندگان، می تواند در ارتقای نمایشنامه نویسی موثر باشد.

چقدر به شکستن اصول و قواعد در نمایش معتقد هستید؟
بنظر من اصول وقواعد لازمه هر چیزی است. فرقی هم نمیکنه. در همه حوزه ها اینطوری است. ولی تو عالم هنر وبخصوص حوزه نمایش ما میتونیم پا را فراتر بزازیم. چون هیچ مرزی در عالم هنر نیست. البته اگر به این اصول و قواعد نمایشی آشنا و شناخت نداشته باشیم، شکست آن چگونه ممکن است ؟؟ من معتقدم که اول باید این اصول را شناخت ودرک کرد تا بتوان پا را فراتر گذاشت چون خود این شناخت  باعث خواهد شد که قواعد تازه ای راکشف کنیم. اگرغیراز این باشد، مطمئنا" اثر چیزی تازه ای و قابل تامل  به مخاطب خود نشان نخواهد داد.

از تئاتر شهرستان پارس آباد بگید.
تئاتر شهرستان پارس آباد حالش خوب نیست. تئاتر کشور  هم حالش خرابه. بااین شرایط اقتصادی فکر نکنم به این زودی ها هم خوب بشه. تا زمانیکه تئاتری ها را درک نکرده باشند و بفکر دغدغه هایشان نباشد، وضعیت تئاتر همین خواهد بود. ولی با این همه مشکلات، خدا را شکر که تئاتر پارس آباد فعلا رو پاست وداره نفس میکشه.

همایش های تئاتری، جای جشنواره های منطقه را گرفته و  منتخبین استان ها از این همایش ها راهی جشنواره تئاتر فجر می شوند، این تغییر و تحول را چگونه ارزیابی می کنید؟
من فکر نمیکنم که همایش های تئاتری جای جشنواره هاراگرفته باشند.  من فکرمیکنم که همایش داره از جشنواره جلوتر میزنه. وصدالبته هردوی این ها لازمه. معتقدم که هیچ جریانی نمیتواند جایگزین خوبی برای جشنواره های تئاتری باشد.

پی شد که نمایش«ن ی م» را برای این جشنواره کار کردید؟
نمایش «ن ی م» شیوه پرداختش به یک موضوع و  معضل اجتماعی متفاوت است.  زندگی خیلی از جوان های ما تغییر کرده است و جامعه به این تغییر و تحول متوجه نیست. بعضی از این مشکلات و معضلات الان تبدیل شده به جریان عادی و طبیعی که متناسب با اهدافی که برایش تعیین کرده اند، پیش میره.
چه انتظاری از مسئولین تئاتری و فرهنگی دارید؟

هیچ انتظاری از مسولین ندارم. بخاطر اینکه خودشون از انتظارها و تمامی کمو کاستی ها خبر دارن. خدا حالشونو خوب کنه.

و حرف پایانی؟
 همه این جریانات بهانه است که دور هم باشیم و در کنار مخاطب تا اثر خوبی را ارائه بدیم تا حالمان خوب باشد.




نظرات کاربران