در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش«موش»:

جشنواره تئاتر استانی گامی موثر در معرفی آثار هنرمندان حرفه‌ای است

جاوید رخشانی که با نمایش«موش» در جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور دارد،گفت: جشنواره تاتر استانی، با وجود کاستی های فراوان ، عرصه ای رقابتی برای بروز و ظهور استعدادهای هنرمندان شهرستانی و گامی موثر د راستای معرفی آثار هنرمندان حرفه ای است.

به گزارش تئاتر اردبیل، «موش»، عنوان نمایشی است که با کارگردانی جاوید رخشانی در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، حضور دارد. جاوید رخشانی؛ سرپرست گروه نمایشی نیم رخ اردبیل ، عضو شورای نظارت و ارزشیابی نمایش استان ، عضو هئیت مدیره انجمن نمایش استان ، رئیس مجمع قشرهنرمندان استان، عضو شورای تئاتر بسیج هنرمندان استان و در حال حاضر مشغول آماده سازی برای دفاع از رساله دکتری مدیریت دولتی است. آنچه که تقدیم می گردد، حاصل نشست صمیمانه ما با این کارگردان اردبیلی است.

آقای رخشانی، به عنوان اولین سئوال، کمی از کارهای تئاتری تان برایمان بگویید؟

از سال 62 از مقطع دانش آموز راهنمائی تئاتر را بعنوان بازیگر شروع کردم و از سال 77 بعنوان کارگردان علاوه بر اجراهای عمومی  در جشنواره های مختلف استانی، منطقه ای، سراسری مقاومت، سراسری فتح خرمشهر، سراسری تک ، سراسری بسیج ، سراسری پلیس و..  با نمایش های " آخرین اتوبوس" ، چنبرنشین" ، " دلیل آخر" ، "تنگنا" ،" قطعه گمشده"، " فیروزه" ، "اتوبان "، "طلعت" ، " چیزی شبیه مردن" ، " آذر" ، "مکاشفه ننه دلاور و فرزندانش" ،  " که را بنویسم که را ننویسم " و....  حضور داشتم و جوایز مختلف کارگردانی را کسب کرده ام . ضمنا" در طول این مدت بعنوان داور جشنواره ، بازبین جشنواره ، بازخوان جشنواره ، دبیر جشنواره ، دبیراجرایی جشنواره و... در استانی ومنطقه ای فعالیت داشتم.

با توجه به حضورتان در دوره های مختلف جشنواره تئاتر استانی، این رویداد تئاتری را چگونه ارزیابی می کنید؟

جشنواره تاتر استانی با وجود کاستی های فراوان بدلیل توزیع نا متوازن امکانات استانی، عرصه ای رقابتی برای بروز و ظهور استعدادهای هنرمندان شهرستانی و گامی موثر د راستای معرفی آثار هنرمندان حرفه ای است و به نظر می آید باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چون تنها رویداد رسمی تئاتری استانی است که هنرمندان هم به عنوان صاحبان اثر، هم به عنوان مجریان جشنواره و هم به عنوان تماشاگران اصلی آثار در کنار هم قرار می گیرند. در تدوین  برنامه  های جنبی جشنواره  اگر بتوان ضمن بهره گیری از برنامه آموزشی، جلسات هم اندیشی هنرمندان را نیز برپا کرد می تواند بسیار موثر واقع شود . امروز بدلیل ارتقاء سطح دانشی وعلمی هنرمندان شهرستانی پتانسیل خوبی در استان ها وجود دارد که با تلفیق تجربه ها می تواند در ساخت آینده هنر تئاتر استان و کشور موثر باشد. اما تحقق این آرمان داشتن چشم انداز و دور نمایی از آینده  با برنامه ریزی صحیح است،  که ما کجا هستیم و به کجا می خواهیم برسیم و چطور باید برسیم وگرنه داشتن سالی یکبار جشنواره استانی صرفا یک درمان کوتاه مدت برای روشن نگه داشتن چراغ تئاتر است .

جشنواره امسال با ویژگی های خاصی نسبت به دوره های قبلی برگزار می شود، به نظر شما، ان تغییرات چه تاثیری می تواند در ارتقای تئاتر استان و خصوصا" این جشنواره، داشته باشد؟

تجربه سالهای گذشته در جشنواره هم گویای این موضوع است که افرادی در این رویدادها به جامعه هنری معرفی شدند اما پیشرفت و ترقی این افراد در سالهای آتی سیستمی نبوده است به عبارتی آموزش و بهسازی و نگهداشت این افراد برنامه ریزی شده  اتفاق نیفتاده است بلکه آنهایی که پا به عرصه نمایش گذاشته دلی اینکار را ادامه داده اند و سختی های فراوانی را متحمل شده اند . مطلب بعدی در خصوص جشنواره تاتر استانی شرایط حضور گروههای نمایشی است که بسیار متفاوت از سالهای دور است . افزایش هزینه ها ، عدم امکانات کافی ، وضعیت اقتصادی و... باعث شده کارها با اندک زمان تمرین و صرفا" متکی بر تجربه افراد به روی صحنه بیایید و این بجز استثنا کیفیت کارها را پایین آورده است . هر چند در سالهای گذشته شاهد اقدامات در خصوص مجوز پروانه فعالیت گروهها جهت سوق دادن به سمت خودگردان بودیم اما این موضوع نیز در استانها متفاوت برخورد شده است . بطوریکه هنوز تئاتر بعنوان یک نیاز هنری در سبد خانوارهای استان اردبیل وارد نشده است . ایجاد این نیاز در آحاد جامعه نیاز به فرهنگ سازی دارد که یک طرف آن هنرمندان و سمت دیگر مسئولین استانی است. هنرمندان باید آثار قابل فهم عمومی با موضوع روز جامعه و متکی بر حفظ ارزشهای اسلامی، انقلابی  که بخشی از مطالبات اجتماعی است را به روی صحنه بیاورد تا بیشترین مخاطب را جذب کند و از سوی دیگر مسئولین استانی است که این حرکت هنرمندان را حمایت کنند و زیرساخت های فیزیکی ایجاد و در دسترس هنرمندان قرار دهند و همچنین مسولان مستقیم هنری که با ایجاد تعامل هنری با سایر استانها زمینه لازم را برای تبادل آثار بین استانی  را فراهم کنند . داشتن هنرمندان ارزش محور برای جامعه یک نعمت است . شناسایی ، جذب ، آموزش و نگهداشت این افراد یک تلاش و همت جمعی می طلبد . ما باید کارهای ارزشی را برای حفظ و ترویج ارزشها در اولویت هنری امان قرار دهیم .   

و نمایش«موش»؟

نمایش موش نوشته دکتر حسن دولت آبادی و علی دنیوی ساروی است که با بازی یوسف جاوید، شهرام پوردنیا، فاطمه عظیمی، سولماز ملکی و با همراهی کیوان باقلاچی ، شاهد مجتهدزاده ، بهرام رجبعلیزاده ، بهنازعظیمی، مهران موسوی ، علی کامران ، سهیلا محمودی، فاطمه اجاقی، حامد حیدری با موضوع اجتماعی (خانواده) از 3 تا 5 شهریور در دو سانس 18 و 21 به روی صحنه می آید .

حرف پایانی:

لازم می دانم در پایان از همه دست اندرکاران و دبیر جشنواره جشنواره در خصوص ایده جدید اجرای عمومی و رقابت در مرکز استانها و شهرستانها تشکر کنم و امیدوارم در آینده به تکامل بیشتر برسد . 




نظرات کاربران