در حال بارگذاری ...
کریم عظیمی ججین، نویسنده و کارگردان«سمفونی مردگان»:

تئاتر شهرستان‌ها را نمی توان بدون پشتیبانی مالی رها کرد

کریم عظیمی ججین، نویسنده و کارگردان«سمفونی مردگان» با تاکید بر اینکه جشنواره تئاتر باید ماحصل تولید و اجرای مستمر و مداوم نمایش در طول سال باشد، گفت: تئاتر شهرستان ها را نمی توان بدون پشتیبانی مالی رها کرد.

کریم عظیمی ججین از نویسندگان و کارگردانان اردبیلی است که امسال و در بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی، نمایش«سمفونی مردگان» را در بخش مسابقه به روی صحنه برد و در برگزاری این رویداد نمایشی به عنوان مسئول دبیرخانه جشنواره، حضوری پرشور و موفق داشت. کریم عظیمی ججین، مسئول واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و عضو شورای نظارت و ارزشیابی نمایش استان هم است. این هنرمند اردبیلی که متولد 1352 است، از سال 68 فعالیت تئاتری خود را آغاز کرده و در جشنواره های مختلف، جوایز و رتبه های ارزشمندی را برای تئاتر اردبیل کسب کرده است. کریم عظیمی ججین مدیر گروه تئاتر نو اردبیل است. به بهانه اجرای نمایش«سمفونی مردگان» با او به گفت و گو نشسته ایم.

آقای عظیمی، از آثاری که اجرا کرده اید، برای مان بگویید؟

سودای شب در اولین یادواره تئاتر محراب  در سال1375، آخرین غزل در بخش خیابانی  هشتمین جشنواره استانی تئاتر اردبیل سال 1379، آخرین غزل در بخش خیابانی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر درسال  1379، اووچو در دوازدهمین جشنواره استانی تئاتر اردبیل، شانزدهمین جشنواره تئاتر منطقه 6 کشور درگرگان و جشنواره سراسری نمایش های آیینی تیرنگ درمازندران در سال 1383، آخرین نسل برتردر تالار بیضای اردبیلی در سال1384، تبار تیره گون غبار و ترانه در تالار بیضای اردبیلی در سال1386، ما زنده ایم در تالار بیضای اردبیلی  در سال 1389، همهمه سالیان دور دست(سمفونی مرگان) در سال  1393، جایی میان بودن و نبودن در جشنواره تئاتر استانی اردبیل در سال1396 و خانه ای برای صبوری در سال  1396.

در این مدت چه افتخاراتی را برای تئاتر اردبیل، کسب کرده اید؟

رتبه دوم نویسندگی نمایشنامه «سودای شب» ،نخستین جشنواره سراسری تئاتر بسیج –کازرون 1376
دیپلم افتخار  نویسندگی نمایشنامه «سودای شب»  هفتمین همایش سراسری نمایش بچه های مسجد – اردبیل مرداد 1378
رتبه دوم نویسندگی نمایشنامه «کوراغلو» ، هفتمین جشنواره تئاتر استانی –اردبیل 1378
تقدیر نویسندگی نمایشنامه «کوراغلو» ، یازدهمین جشنواره تئاتر منطقه 2 کشور-کرمانشاه 1378
رتبه اول طراحی آفیش و بروشور نمایش «آخرین بازی» ،هفتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1378
رتبه  دوم طراحی صحنه نمایش«حیدر برار» ، هشتمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1379
رتبه اول طراحی صحنه نمایش « سبز سهراب سرخ» ، نهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل 1380
دیپلم افتخار و رتبه دوم طراحی صحنه نمایش «سبز سهراب سرخ» ،بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1380
رتبه دوم نویسندگی نمایشنامه«آراز»هشتمین جشنواره تئاتر منطقه ای فجر مغان-پارساباد 1380
رتبه دوم نویسندگی نمایشنامه«اووچو»دوازدهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل 1383
رتبه دوم کارگردانی نمایش«اووچو» دوازدهمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل1383
رتبه دوم  کارگردانی نمایش «اووچو» جشنواره سراسری تئاتر بومی تیرنگ،ساری دیماه1383
تقدیر ویژه نویسندگی نمایشنامه«غوغای شب» دومین جشنواره تئاتر بسیج استان اردبیل 1383
رتبه دوم نویسندگی نمایشنامه« مویه های غریبانه سرزمین مادری» اولین جشنواره فرهنگی هنری سیره علوی ،گرگان 1388
رتبه برتر نویسندگی نمایشنامه« ما زنده ایم»  نهمین جشنواره سراسری تئاتر شاهد. کرج مرداد95

نمایشنامه هایی که نگاشته اید:

مجموعه سه گانه (سودای شب، زاغ های شب و غوغای شب) کوراغلو، آراز، اووچو، آخرین غزل، کاروان، تبار تیره گون غبار و ترانه،جایی میان بودن و نبودن، خانه ای برای صبوری، ما زنده ایم، آخرین نسل برتر و سمفونی مردگان

ترجمه نمایشنامه های دپوتات، عکس های قدیمی، آدم های اشتباهی، کله شق و دوچرخه آبی من.

با توجه به حضورتان در نمایش های مختلف به عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده کدامیک را بیشتر دوست دارید؟

هر کدام لطف خاص خودش را دارد. هنر خلاقیت است و خلق اثر در همه گرایش ها و رشته ها زیباست. بیشتر نمایشنامه نویسی و کارگردانی را دوست دارم.

به عنوان نویسنده  برای ارتقای نمایشنامه نویسی و تولید آثار نمایشی چه پیشنهادی دارید.

اجراهای مستمر و چاپ نمایشنامه برای ارتقای نمایشنامه خیلی تاثیر گذار است. در صورت چاپ و اجراهای متعدد و مستمر نمایشنامه جان می گیرد و دیدگاه های مختلف و نظرات مخاطبین نیز در کمک بسزایی دارد.

جشنواره های تئاتر استانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

جشنواره تئاتر باید ماحصل تولید و اجرای مستمر و مداوم نمایش در طول سال باشد. متاسفانه هنوز این مسئله جا نیفتاده. اکثر گروه ها در طول سال فعالیتی ندارند و منتظر می مانند سال تمام شود و فراخوان منتشر شود و بعد از انتشار فراخوان نمایشنامه را انتخاب و تولید کنند. این باعث می شود فعالیت ها در محدوده زمانی خاصی متمرکز شود. امسال از نظر تعداد اثار شرکت کننده نسبت به سال گذشته تغییر چشمگیری داشتیم امیدوارم کیفیت نیز مثل کمییت رشد داشته باشد.

از تجربه های حضورتان در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای در سالهای گذشته بگو ئید.

در سالهای گذشته در جشنواره های متفاوت و مختلفی شرکت کرده ام. مهمترین شان جشنواره های استانی و منطقه ای و فجر بود. این جشنواره ها باعث آشنایی گروه ها و هنرمندان مناطق مختلف و شناخت از سطح و توانایی و اندیشه های هنری هنرمندان نمایش می شد.

همایش های تئاتر جای جشنواره های منطقه ای را در تئاتر استان ها گرفته است. ارزیابی تان از این حرکت جدید اداره کل هنرهای نمایشی چیست؟

نظرات مختلفی در این باره مطرح شده است. معایب و محاسن زیادی را می توان برشمرد. اما اگر این همایش به جای جشنواره منطقه ای به صورت ادواری در استان های مختلف برگزار شود و شکل پژوهشی و آموزشی داشته باشد موثرتر خواهد بود.

از این نمایش برای مان بگوئید. اینکه چطور  این نمایش را نگاشتید و کار کردید.

نمایش سمفونی مردگان اقتباسی از رمان معروف سمفونی مردگان است. نزدیک 27 سال است با این رمان زندگی می کنم. خصوصا اینکه این رمان در اردبیل اتفاق می افتد تعلق خاطر خاصب به ان دارم. بستر دراماتیک مناسب و شخصیت پردازی فوق العاده این رمان خیلی ترغیبم گرد برای اقتباس و نوشتن این نمایشنامه. هفت سال پیش نمایشنامه را نوشتم و دنبال فرصت و البته طرح و ایده ی اجرا برایش بودم که امسال روی صحنه رفت.

کریم عظیمی ججین چقدر به شکستن اصول و قواعد در نمایش معتقد است؟

شکستن اصول و قواعد باید آگاهانه باشد. تا کسی اصول و قواعد را نشناسد نمی تواند ساختار شکنی کند. با اشرافیت و آگاهی و علم به ساختار و البته هدف و منطق می توان ساختار شکنی کرد که خود به ساختار جدیدی منتهی می شود. اما نمی شود کاتر اشتباه و نادرست بدون اگاهی انجام داد و اسمش را گذاشت ساختار شکنی.

از تئاتر شهرتان برای مان بگوئید.

تئاتر اردبیل پیشینه  غنی دارد و همیشه به این پیشینه و هنرمندان تاثیر گذارش افتخار کرده ام از استاد حسن نجفلو تا مهندس جلایی و دوست و استاد و همکار عزیزم زنده یاد مجید واحدی زاده... که جای خالی اش بسیار حس می شود. اما یاد و نامش همیشه با ماست.

چه انتظاری از مسئولین فرهنگی و هنری و تاتری کشور و استان دارید.

تئاتر شهرستان ها را نمی توان بدون پشتیبانی مالی رها کرد. اگر به ضرورت تئاتر در جامعه معتقدیم باید پشتیبانی مالی و سخت افزاری را هم جدی گرفت.

جشنواره امسال با تفاوت هایی نسبت به سالهای گذشته برگزار شد، این تغییر را چگونه ارزیابی می کنید.

هر شیوه برگزاری معایب و محاسنی دارد. اینکه از تمرکز زدایی کنیم خوب است اینکه تعداد اجراها بیشتر شود در جشنواره خوب است. اما کمبود امکانات برای اجرا و برگزاری این شیوه کمی خلل وارد کرده است. کاش سالن های بیشتری داشتیم و امکان دیدن اثار نمایشی شهرستانها و گروه های مختلف در تمام استان به صورت چرخشی فراهم می آمد که خیلی عالی می شد و باعث تعامل و نبادل هنری بیشتری می شد.

حرف و مطلب خاص و پایانی.

از جوان هایی که تازه وارد فعالیت های تئاتری شده اند خواهش می کنم قدر و احترام بزرگتر های تئاتر را بیشتر نگه دارند . تئاتر برای صلح و دوستی است. تئاتر پدیده ای انسانی است و راه رسیدن به دموکراسی و صلح و دوستی... قدر همدیگر را بیشتر بدانیم فرصتی نیست.

گفتگو: سعید نوریان/ شهریورماه 97

 




نظرات کاربران