در حال بارگذاری ...

تئاتر دیگر جغرافیا نمی‌شناسد

جشنواره ها در گذر زمان به میدان چالش هنرمندان نمایش در سطوح مختلف تبدیل شده ؛ این میعادگاه دل های عاشق با تمام معایب و محاسن نهفته در دل خود ، از دید حقیر صرفا باید وسیله تلقی شود نه هدف

به گزارش تئاتر اردبیل، جشنواره ها در گذر زمان به میدان چالش هنرمندان نمایش در سطوح مختلف تبدیل شده ؛ این میعادگاه دل های عاشق با تمام معایب و محاسن نهفته در دل خود ، از دید حقیر صرفا باید وسیله تلقی شود نه هدف ! چرا که اگر هدف انگاشته شود خیلی از عناصرمهم و تاثیر گذار ضمن سپرده شدن  به باد فراموشی ، به مرور زمان در زیر خروارها هیجان زدگی و جایزه نگری مدفون خواهد شد .و در نهایت فهم‌درست از آن‌کاری بسیارسخت خواهد بود .لذا شایسته و بایسته است که این رخداد عظیم فرهنگی و هنری را وسیله ای برای دوستی ها . انتقال تجارب . آموزش . رشد و تعالی و صیقل روح . پیام رسان نور و آگاهی و درعین حال عرصه رقابت در راستای پیشرفت تکنیکی و فنی و علمی و محتوایی و. .‌ قلمداد کرد . از یاد نبریم که جشنواره می تواند وسیله مناسبی برای پیدا کردن راه در دل  دوست که همانا مخاطب است ، باشد .اگر چنین شود علیرغم نبود سیاست کلی و نیز عدم‌ثبات شیوه و رویه و نداشتن سمت و سوی مشخص و مدون در سطح کلان . و حتی سلیقه زدگی ، باز بارقه ی امیدی خواهد بود . وگرنه حادثه ای  تکراری را می ماند که تبدیل به عادت شده است و اما جشنواره ۲۶ . از چندین لحاظ متمایز و متفاوت می نماید . لاجرم به دلایلی از ترتیب و توالی پرهیز می کنم چون‌نمی توانم نبود ( مجد) و عظمت این واقعه  مهم را قبل از هرچیز یاد نکنم .‌(مجید)   مجد و افتخار این وعده گاه ، فرد ( واحدی ) که گویا ( زاده) شده بود برای محور شدن بین بچه ها با سلایق مختلف و گاه مخالف . او ابلاغ نمی شناخت و بچه هانیز  برای دردو دل کردن با او نیازی به عنوان مسئولیتش  نمی دیدند گویا سنگ صبور خلق شده بود و پاسخگو . فقدان این عزیز . غمی بس سترگ‌است و تفاوتی بسی عظیم تر . اما خود او هرجا تئاتر باشد حاضر است در لحظه لحظه ی اجراها . کارگاهها . جلسات . در نقد و بررسی ها . بودها و نبودها . تا قرائت ارا وشنیدن اعتراضات و  بدرقه گروه ها . ‌ 
روحش شاد و یادش جاویدان .از دیگر  وجوه متمایز این دوره ، تئاتری بودن همه ی دست اندرکاران جشنواره هست از دبیر تا کلیه مدیران و دبیران اجرایی و رابطان و . ‌ . ‌ واین اتفاقی بس نادر و در عین حال عالی و بی نظیر است اگر درست مدیریت  و بهره برداری شود
مورد سوم . توامان بودن اجراهای عمومی و جشنواره ای است که اگر خوب برنامه ریز ی  مدیریت شود و اگر از ساختار مناسب برخوردار گردد می تواند الگوی مناسبی برای کل کشور باشد در عین نگاه به جذب مخاطب عام.

فروش بلیط . انهم‌به صورت آنلاین . اجرای هم زمان در پنج شهرستان استان . نبود دغدغه اسکان و تغذیه . نبود استرس تحویل و تحول سالن و . .  را نیز بیفزایید به نقاط متمایز این دوره و اما با توجه به مسئولیت بنده در این دوره ( مدیر اجرایی شهرستان ها) که قرعه فال به نام من دیوانه زدند . 

خوشحال کننده این که ازبیست و یک گروه داوطلب حضور در جشنواره ‌ بالای پنجاه درصد آن از شهرستان ها بودکه در نهایت سه نمایش در بخش رقابتی و چهار نمایش در بخش جنبی انتخاب شدند.
برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی با گروه ها و روسای ادارات شهرستان هاو تنظیم صفر تا صد برنامه ها ( اعم از اجرا. داوری . نقد و بررسی و برگزاری کارگاه) با وجود تمام سختی ها شیرین بود و به یاد ماندنی . ‌ ‌ کاستی ها را دوستان خواهند بخشید بر این پیر .
بخش مهم‌ این که باید به داشته های شهرستان هایمان ببالیم و آنان باور  داشته باشیم . دوستان با دستان خالی و دل های مملو از عشق کاری کردند کارستان . 
نبود امکانات اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و نیز کمی حمایت و آموزش  و غیره . . نه تنها مانع از فعالیت این عزیزان نشده . بلکه بی اغراق باید اذعان کنیم تک تک شهرستان ها به نوبه ی خود نمایندگان شایسته ای برای استان در سطح منطقه و کشور بوده اند مشگین شهر . بیله سوار پارساباد و خلخال. و حال دیگر تئاتر جغرافیا نمی شناسد و در انحصار نیستاز روستای گورانسرای خلخال تا زرگر بیله سوار . از مزرعه خلف مشگین‌شهر تا زیر نهر تراب  پارساباد. از ویرثق نیر تا نمین و ازنای گرمی . جای جای این کهن دیار هنرپرور ‌ رنگ و بوی تئاتری دارد . باید دستشان را بوسید و در مقابل عظمت روحشان تعظیم کرد .این امر .مسئولیت دست اندکاران فرهنگی و هنری استان و کشور را دو چندان می کند . چرا که شهرستان ها هم صاحب گروه های ثبت شده پروانه دار هستند و هم علیرغم کاستی ها و گاه نامهربانی ها . پرچمداران هنر نمایش استان در جشنواره های منطقه ای و سراسری بوده اند . حرف اخر این که تئاتر شهرستان را نه می شود دست کم گرفت و نه می شود فراموش کرد . و این دو تقریبا غیر ممکن است .
حق یارتان/ احمد مسرت/ شهریورماه 97
 




نظرات کاربران