در حال بارگذاری ...
به بهانه سالگرد عروج هنرمند نام آشنا، استاد ناصر جعفری

یادی از ناصر مهربان تئاتر اردبیل

زنده یاد ناصر جعفری که ناصر مهربان تئاتر اردبیل نام گرفته، دلش از آیینه بود و چشمانش از جنس باران. خیالش به سان پرنده ای بلندآشیان بود و حضورش گرمی بخش صحنه های نمایش. دل مهربانش آبی و آرام از دیوارهای آسمان بالا می رفت و ابر باران زای صمیمیتش بر صحنه های نمایش می بارید. از انگشتان پراحساس هنرمندش، عشق و محبت می تراوید و چنان به شخصیت ها و آدم های نمایش جان می بخشید که گویی همه این شخصیت ها را ناصر جعفری ساخته است.

به گزارش تئاتر اردبیل، تئاتر اردبیل، در سال 95 ، در کنار همه موفقیت ها ی تئاتر هنرمندان شایسته تحسینش و با همه خاطرات شیرینی که از حضور در جشنواره های تئاتری، اجراهای عمومی، خوانش متون نمایشی، برگزاری جشنواره های تئاتر استانی و حضور موفقیت آمیز در محافل و مجامع مختلف تئاتری داشت، با باد خزانی که در هشتمین روز از آبانماه این سال وزید، تئاتر اردبیل چون پایئز برگ ریز هزار رنگ غمگین شد و در فراق و هجرت ناباورانه یکی عزیزانش به سوگ نشست. همه تئاتری های اردبیل، استاد ناصر جعفری را می شناسند و ارادتی ویژه به این چهره پرفروغ تئاتر اردبیل دارند. زنده یاد ناصر جعفری که ناصر مهربان تئاتر اردبیل نام گرفته، دلش از آیینه بود و چشمانش از جنس باران. خیالش به سان پرنده ای بلندآشیان بود و حضورش گرمی بخش  صحنه های نمایش. دل مهربانش آبی و آرام از دیوارهای آسمان بالا می رفت و ابر باران زای صمیمیتش بر صحنه های نمایش می بارید. از انگشتان پراحساس هنرمندش، عشق و محبت می تراوید و چنان به شخصیت ها و آدم های نمایش جان می بخشید که گویی همه این شخصیت ها را ناصر جعفری ساخته است. او اهل درد بود و ساکن غریب و نقشها و اشعار ماندگارش  جلوه ای ازپاکی وجود و تبلور حقیقی احساس. ناصر جعفری ،هنرمند متواضع، درد آشنا و اهل دلی بود که آداب حضور عاشقانه و عالمانه در صحنه های نمایش را به نیکی می دانست و به نیکی هم به دوستدارانش یاد می داد .

ناصر جعفری  شایسته فرزند سبلان سرافراز است که با جانمایه عشق و ایمان، جلوهای عشق و دلباختگی مردم این سامان را به نیکی بر صحنه های  نمایش نقش بسته و شکوهی عظمت آفرین به  تئاتر دارالارشاد اردبیل بخشیده است.

استادناصر جعفری از فعالان عرصه هنرهای نمایشی است که در سال ١٣٢٥ در محله باغمیشه اردبیل چشم به جهان گشود و بیش از ٥٤ سال از عمر مبارکش را در صحنه های نمایش و در ارتباط نفس به نفس با تماشگران و مردم مهربان دیارش  سپری کرد. او از همان زمان تحصیل در مدارس اردبیل، عشق و احترامش به تئاتر را به نمایش گذاشت و عاشقانه برای اعتلای تئاتر دیارش قدم برداشت و چه نقش های ماندگاری که از خود به یادگار گذاشته است. اوج فعالیت هنری این بازیگرو چهره محبوب و دوست داشتنی تئاتر اردبیل در مدارس  اردبیل  در  سال های  ١٣٣٩ تا سال ١٣٤٣ بود.

وی در زمان تحصیل خود نمایشنامه « بازرس مدرسه»را نوشته و به همراه همکلاسی های خود در دبیرستان های شهر اردبیل به اجرای عمومی در آورد. استاد ناصر جعفری همچنین در سال ١٣٤٨ در نمایش « گناهکار کیست » ایفای نقش کرد و سومین کار وی نیزنمایش «چهره گلگون » بود.

این فرزند برومند سبلان همیشه سربلند و سرافراز، در نمایش های «آی با کلاه، آی بی کلاه» ، «آنجا که ماهی ها سنگ می شوند»، «چوب به دست های ورزیل»، «بی سرزمین تر از باد »، «دلباختگان وطن»،  «چشم در برابر چشم»، «ژنرال پتن»، «کرگدن»، «بازرس» و نمایش رادیویی«مارال» به زیبایی تمام ایفای نقش کرد و باحضوردر مجموعه های تلویزیونی«منظومه ٧٢ خورشید»، «حلقه وصل»، «هویت پنهان»، «سایه ای در تاریکی»، « دورت دوار»، «بیزیم آپارتمان»، «هتل قوجالار»، «گون چیخان»، «ققنوس»، «واپسین کوچ »، «آجی نفس» و  تله تئاترهای «کوی معرفت»، «به گل نشستگان» و«سالکان » نقش های ماندگاری را از خود به نمایش گذاشت. زنده یاد ناصر جعفری در رادیو مرکز اردبیل هم، حضوری موفق داشت و در اکثر نمایش های رادیویی تولید شده در صداوسیمای مرکز اردبیل ، به ایفای نقش پرداخت. استاد جعفری با روح لطیفی که داشت، در حوزه شعر هم دستی بر قلم داشت و اشعاری ارزشمند از خود به یادگار گذاشته است. استاد جعفری در آیین بزرگداشت روزجهانی تئاتر و اردیبهشت تئاتر ایران که در اردیبهشت ماه سال 95 و در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر تهران با حضور چهره های نام آشنای تئاتر کشور برگزار شد، مورد تجلیل و تحسین قرار گرفت و لوح سپاسش را از دست ایرج راد دریافت کرد. استاد جعفری در جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای برگزار شده در این سال ها در کنار گروههای نمایشی و هنرمندان تئاتر استان بود و سهمی مهم در برگزاری آبرومندانه این رویدادهای نمایشی داشت.

استادجعفری در صبح روز هشتم آبانماه 95، دیده از جهان گذرا فروبست و جانش را عاشقانه تقدیم جان آفرین پاک کرد . یادش گرامی و نامش هماره تاریخ مانا و جاوید باد .

      سعیدنوریان

 




نظرات کاربران