در حال بارگذاری ...
در گفتگوی اختصاصی با درگاه استانی ایران تئاتر، عنوان شد:

بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر زمینه ساز تمرکززدایی تئاتر از مرکز کشور است

غریب منوچهری، دبیر بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر و شرکت کننده در دوره های قبلی این رویداد نمایشی، گفت: بخش فجر استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، امکان انتشار تئاتر بر عرصه صحنه های تئاتر شهرستان ها را فراهم می کند و باعث تمرکززدایی از مرکز می شود.

شهر دارالارشاد اردبیل در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه سال جاری، میزبان گروه های مختلف نمایشی در بخش استانی جشنواره تئاتر فجر است. هنرمندان تئاتر استان از همان دوره نخست  جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضوری ارزنده و شایسته تحسین در این رویداد نمایشی داشته اند. به بهانه برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در اردبیل، برآن شدیم تا با هنرمندانی که از این دیار هنرخیز و هنرمند پرور، آثار ارزشمندی را در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به روی صحنه برده اند، به گفتگو بنشینیم.

غریب منوچهری که این روزها، مسئولیت دبیری بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در اردبیل را عهده دار است، در دوره های های بیست م و سی و یکم با نمایش های«بمب ساعتی» و «گرگ» در بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته و در دوره سی و سوم هم در بخش استانی تئاتر فجر در شهر تبریز، نمایش«گرگ» را به روی صحنه برده است. 

 

آقای منوچهری، ضمن آرزوی موفقیت در برگزاری جشنواره استانی تئاتر فجر در شهر اردبیل، به عنوان مطلع این گفتگو، کمی از خودتان و کارهای هنری تان، برای مان بگویید؟

 غریب منوچهری، متولد ۱۳۵۲، دانشجوی ارشد کارگردانی تئاتر که از سال ۱۳۷۱ به طور جدی کار تئاتر را شروع کرده ام. چندین دوره، به عنوان رئیس انجمن نمایش شهرستان در خدمت تئاتری های شهرستان پارس آباد مغان بودم.  همچنین مدیرو موسس موسسه فرهنگی هنری مغان هنر و گروه تئاتر مغان هنر بوده ام . از جمله فعالیت‌هایی که در عرصه نمایش بر روی صحنه تئاتر به عنوان کارگردان و نویسنده و در اکثر کارها به همراه این دو موضوع به طراحی صحنه نیز پرداخته ام، می توانم به نمایش های  زندانی، دزد و صاحب خانه، قشلاقدا بیر ناغیل، جبهه دوم ، پل، سوگمهر، مجلس قربانی سنمار، نعره خاموش انالحق( نسیمی)، گرگ، بمب ساعتی، شاه اسماعیل، ماه ومه، ماه بر ترک اسب پیر اشاره کنم.

 

 چه افتخارات نمایشی را با این کارهای ارزشمند، برای تئاتر پارس آباد و استان اردبیل، کسب کرده اید؟

چندین جایزه استانی، منطقه ای و کشوری را در حوزه کارگردانی، طراحی صحنه و نویسندگی تا کنون کسب کرده ام که از جمله می توانم به کسب جایزه کارگردانی در جشنواره ملی آیات، جایزه نمایشنامه نویسی، کارگردانی و طراحی صحنه برتر در 5دوره  جشنواره استانی و 6دوره در جشنواره منطقه ای اشاره کنم. در کنار این جوایز و رتبه های کسب شده، توفیق حضور در سه دوره جشنواره تئاتر فجر، دو دوره جشنواره ماه داشته ام و در جشنواره بین المللی شکی آذربایجان  با نمایش «گرگ » شرکت داشتم و نمایش «نعره خاموش انالحق »در سه شهر باکو، لنکران  و سومقاییت جمهوری آذربایجان به روی صحنه برده ام.

 

در دوره سی و هفتم فجر، اردبیل میزبان بخش استانی است، برای میزبانی شایسته از این رویداد چه تمهیداتی را اندیشیده آید؟

اردبیل امسال جزو ۷ استان میزبان بخش فجر استانی سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر است که این رویداد را برای اولین بار تجربه می کند.

 بلافاصله بعد از دریافت ابلاغ دبیری جشنواره و قطعی شدن برگزاری جشنواره در اردبیل، شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی جشنواره تشکیل شد و با استفاده از نیروهای جوان و تجربیات پیشکسوتان در قالب شورای فکری و ستاد اجرایی، کالبد جشنواره شکل گرفت. رایزنی با نهادها و ارگانهای مختلف از جمله شهرداری ، نهاد کتابخانه های عمومی، صدا و سیمای مرکز اردبیل و حوزه هنری برای برگزاری هرچه بهتر این رویداد صورت گرفت. برگزاری نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرگزاری ها جهت انعکاس این رویداد و کمک به اطلاع رسانی از اقدامات بعدی بود. تالار بیضای اردبیلی که اخیرا تعمیر و تجهیز شده است و یکی از قدیمی ترین سالنهای نمایش اردبیل است در این جشنواره با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی استان وارد چرخه شد و یکی از بهترین آثار شرکت کننده در جشنواره در این تالار به روی صحنه خواهد رفت.

 

شما علاوه بر تولید و اجرای نمایش های مختلف، در مدیریت تئاتر استان و جشنواره های تئاتری نقشی ارزشمندانه داشته اید، برگزاری این جشنواره چه تاثیری می تواند در تئاتر استان داشته باشد؟

حضور گروه‌های نمایشی بسیار خوب در این جشنواره با سلیقه های مختلف  برای ارتباط با مردم  و هنرمندان در این جشنواره بسیار تاثیرگذار خواهد بود. همچنین این اجراها می تواند به عنوان کارگاهی برای آموزش علاقه‌مندان به تئاترباشد. در بخش جنبی جشنواره کارگاه های آموزشی با استفاده از هنرمندان مهمان جشنواره و اساتید دیگر و نشست با کارگردانان  خواهیم داشت. برای معرفی هرچه بهتر تئاتر اردبیل و گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با استفاده از پوستر و عکس های تئاتری مروری خواهیم داشت بر ۴۰ سال فعالیت تئاتر بعد از انقلاب در این استان. همچنین نمایشگاه کتاب های تخصصی نمایش با تخفیف ویژه به علاقمندان عرضه خواهد شد.

 

برگزاری جشنواره تئاتر استانی فجر را در اردبیل چگونه می بینید؟

بخش فجر استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، امکان انتشار تئاتر بر عرصه صحنه های تئاتر شهرستان ها را فراهم می کند و باعث تمرکززدایی از مرکز می شود. همچنین به تعامل بین استان‌ها کمک میکند.جشنواره تئاتر فجر استانی اردبیل امسال در تلاش است میزبانی شایسته برای گروههای اجرایی و مردم باشد. با توجه به سابقه بسیار خوبی که اردبیل در تئاتر کشور دارد، امیدوارم بستری مناسب برای استفاده هنرمندان بوجود آمده باشد و  گفتمانی را بر روی صحنه بین مخاطبین و نیز هنرمندان بین استانها بوجود آورد.

 

حضور گروه آذربایجانی  در این رویداد چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟

 استان اردبیل تنها استانی است که امسال در بخش فجر استانی، میزبان یک گروه خارجی است. نمایش «یک سبد تنهایی» از جمهوری آذربایجان که نمایشنامه آن را مرحوم مجید واحدی زاده از هنرمندان  توانمند اردبیل نوشته است و نوفل ولی یف آن را در آذربایجان به روی صحنه برده و در چندین فستیوال نیز حضور یافته است. حضور این گروه در اردبیل به تعامل بیشتر هنرمندان بین دو کشور به ویژه تئاتری های استان اردبیل با هنرمندان جمهوری آذربایجان خواهد انجامید. 

حضور این نمایش در جشنواره استانی فجر اردبیل، به خاطر داشتن فرهنگ و زبان مشترک بین استان اردبیل و جمهوری آذربایجان به تعامل بیشتر  در این حوزه کمک می کند. امیدوارم در سال های آتی، تعامل و همکاری بیشتری صورت گیرد و آثار بیشتری از نویسندگان ایران در کشور جمهوری آذربایجان و سایر کشور ها به روی صحنه برود که این همانا به معنای صدور یک کالای فرهنگی است.

تاترشهرستان ها را در دوره های قبلی جشنواره تئاتر فجرچگونه دیدید؟

تئاتر شهرستان ها در جشنواره های فجر در سالهای مختلف نتایج مختلفی داشته است.  این حضور، بعضی وقت ها باعث شده است که هنرمندان جذب تهران شوند و به مهاجرت دست بزنند که متاسفانه باعث تمرکز تئاتر در تهران شده است. هر چند استانهایی بوده اند که در این سالها با تلاش در بوحود آوردن زیرساخت های لازم به رقابت با تهران برخاسته اند و گاها موفق هم بوده اند. ایجاد تئاتر شهر در استانها و داشتن احرای دائمی تئاتر در شهرستانها به این  موضوع کمک کرده است. اتفاقاتی نظیر برگزاری جشنواره فجر استانی و یا تورهای تئاتری که توسط گروه‌های تهرانی و گروههای موفق شهرستانها در استان های همجوار و یا استان های دیگر انجام می گیرد به تمرکز زدایی کمک خواهد کرد و در ادامه به تقویت تئاتر شهرستان ها خواهد انجامیئ. در سال های قبل با توجه به سلیقه های مختلف در برگزاری جشنواره فجر، میزان حضور شهرستانها متفاوت بوده است.  بخش های مختلف از جمله برگزیدگان استانی، بخش مرور، بخش تولیدات تازه، بخش تجربه های نو و از این قبیل بخش‌ها که در جشنواره فجر سال های گذشته وجود داشت، در کمیت و کیفیت حضور تئاتری های شهرستانها تاثیر داشته است و با فراز و نشیب روبرو بوده است.

 

به عنوان یک تئاتری فعال، چه انتظاری از مسولین فرهنگی و تتاتری کشور و استانی دارید؟

آنچه که هنرمندان تئاتر از مسئولین فرهنگی انتظار دارند، ایجاد زیرساخت برای تئاتر است. سالن های تئاتر، پلاتو ها در حوزه سخت افزار ی تئاتر و همچنین استفاده از دانش روز تئاتر در قالب وورک شاپ ها در حوزه نرم افزاری، از اهم این انتظارات است. چنانچه این انتظارات برآورده شود، مطمئناً شاهد برگشت هنرمندان از مرکز به استان ها و رونق تئاتر در شهرستان ها و جذب مخاطب های بیشتر و کمک به اقتصاد هنر و ارتقای تئاتر در شهرستان‌ها را شاهد خواهیم بود.

 

 و حرف پایانی؟

از مهمترین دغدغه هایی که استان اردبیل در حوزه تئاتر دارد، داشتن اجرای عمومی مداوم تئاتر در سالن ها، تعامل با گروه های تئاتری سایر استان ها و آموزش علاقمندان  است. امیدوارم انجمن هنرهای نمایشی با همراهی و همیاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالهای آتی به این مهم دست یابد. همچنین انتظار می رود به خاطر کمبود سالنهای تئاتر در اردبیل و شهرستانها سایر ارگانها نیز به اهمیت تئاتر و تاثیر آن در پیشبرد اهداف سازمانی خود پی برده و در ایجاد زیرساخت لازم و استفاده ازتوانمندی های هنرمندان تئاتر را در برنامه های خود داشته باشند.

 

گفتگو از: سعید نوریان


 




نظرات کاربران