در حال بارگذاری ...
نایب رئیس اجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل:

بسیاری از آسیب های اجتماعی و مشکلات فرهنگی را با آثار نمایشی می توان درمان کرد

جاوید رخشانی، مدیرگروه تئاتر نیم رخ و نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با مثبت ارزیابی کردن جشنواره تئاتر فجر و بخش استان آن، گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی و مشکلات فرهنگی را با ارائه آثار نمایشی می توان درمان کرد .

به گزارش تئاتر اردبیل، شهر اردبیل در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه سال جاری، میزبان گروه های مختلف نمایشی در بخش استانی جشنواره تئاتر فجر است. به بهانه برگزاری این رویداد مهم نمایشی، درگاه تئاتراستانی ایران تئاتر در اردبیل برآن شده است تا با هنرمندان و تاثیرگذاران در تئاتر این استان به گفت وگو بنشیند.

جاوید رخشانی که مدیر و موسس گروه تئاتر نیم رخ و نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان است، یکی چهره های فعال تئاتری است که آثار ارزشمندی را در جشنواره های مختلف به روی صحنه برده و افتخارات ارزنده ای را برای جامعه تئاتری استان به ارمغان آورده است. وی متولد 1349 شهر اردبیل و دارای مدرک تحصیلی داکترای مدیریت دولتی است. از سوابق اجرایی و هنری و تئاتری این هنرمند فعال اردبیلی می توان به ریاست  مجمع بسیج هنرمندان استان اردبیل، عضو یت در شورای تئاتر بسیج استان اردبیل، ریاست دو دوره  انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل، عضو هئیت مدیره انجمن هنرهای نمایش استان و نایب رییس انجمن،  عضو سه دوره عضو شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی استان، موسس و مدیرگروه نمایشی نیم رخ اردبیل، عضویت در گروه تئاتر پیام اردبیل  و مسئولیت گروه هنری بسیج دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اشاره کرد. دکتر جاوید رخشانی،کارگردانی مجموعه نمایش های رادیویی با موضوعات قرآنی، و کارگردانی نمایش های (آخرین اتوبوس ) در جشنواره استانی  و منطقه ای و دانشجویی سال 77 ،  (چنبرنشین ) در جشنواره تئاتر استانی سال 80، (دلیل آخر) در جشنواره استانی سال 83،(تنگنا ) در جشنواره بسیج استانی و جشنواره سراسری پلیس سال  88، (قطعه گمشده ) در جشنواره بسیج استانی ، جشنواره سراسری بسیج  و تئاتر مقاومت سال 84، ( فیروزه ) درجشنواره استانی سال  84 ، (اتوبان ) در جشنواره بسیج استانی و سراسری سال85،  (طلعت) اجرای عمومی اردبیل سال 87، (چیزی شبیه مردن ) جشنواره استانی سال 1389  ، (آذر) جشنواره سراسری تئاتر تک نفره نیاوران تهران  و جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در سال های سال 1389و  1390، (که را بنویسم ، که را ننویسم ) بخش رپرتوار و بخش مسابقه جشنواره سراسری تئاترانقلاب ،مقاومت و دفاع مقدس اردبیل و تهران  1390، (ننه دلاور و فرزندانش ) در سال 91 و 92 اجرای عمومی برای انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و همچنین حوزه هنری و (موش ) در جشنواره تئاتر استان در سال جاری اشاره کرد. رخشانی در این جشنواره ها جوایز و رتبه های ارزنده ای را کسب کرده است.

 

 دکتر رخشانی اهمیت  برگزاری جشنواره تئاتر فجر استانی در اردبیل از نظر شما چه جایگاهی دارد؟

برای پاسخ بایستی ببینیم این رویداد هنری چه اهمیتی برای هنرمندان اردبیل دارد. اهداف کوتاه مدت این جشنواره در ادبیات ساده انتقال تجارب ، آموزش و مراوده با هنرمندان شهرستانی است که آثار آن به مرور زمان کم رنگ می شود . چرا که ما قبلا" اجرای جشنواره منطقه ای را در مسیر فرآیند جشنواره فجر در استان تجربه کرده ایم . بخصوص اینکه در آن مقطع جشنواره منطقه ای رقابتی بود و انگیزه مضاعف روی صحنه جذابیت کارها را افزایش می داد.  اما اگر اهداف بلند مدت تعریف شود می تواند با گذشت زمان تاثیرگذار باشد. خروجی جشنواره فجر استانی نباید فقط دیدن آثار هنری سایر استان ها باشد، بلکه این فرصتی است برای شناساندن ظرفیت های تاتری استان میزبان. مشارکت فراگیر هنرمندان در اجرای این رویداد هنری نمایان گر پویایی تاتر استان است.

 

این جشنواره را در ارتقای تئاتر اردبیل و دیگر استان ها، چگونه می بینید؟

برپایی نمایشگاه های دستاوردهای تاتر اردبیل در ادوار مختلف ، نشست مشترک مسئولین هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دست اندرکاران انجمن های نمایشی و انعقاد تفاهم نامه مبادله آثار نمایشی ، برگزاری کارگاههای آموزشی با تدریس هنرمندان استانی ، اجرای چند اثر صحنه ای در قالب اجرای عمومی همزمان با جشنواره می تواند بخشی از اهداف نرم افزاری(توجه به هنرمندان استان ) را در بلند مدت محقق سازد و طبیعتا" توجه به تجهیز سالن ها و تلاش برای توسعه آن در سال های آتی  با برگزاری نشست های مشترک مدیران عالی مرکز و استان، می تواند جزو اهداف سخت افزاری باشد .

 

به عنوان تئاتری در اردبیل برای ارتقای آثار نمایشی چه پیشنهادی دارید ؟

ما سال هاست آموزش ها را با بی رغبتی دنبال می کنیم. برنامه ریزی آموزشی بلند مدت با رویکرد پرورش استعدادهای جوان به عنوان آینده سازان تئاتر اردبیل را  نداریم و گاها" رغبتی هم از طرف هنرمندان جوان هم برای یادگیری نمی بینیم.  ایجاد تعادل بین تقاضا و عرضه در حوزه آموزش یکی از الزامات مدیریت هنری است. ما برای اینکه در سالهای آتی، دچار فقدان نیروی انسانی با استعداد نشویم، باید در راستای دانش، تخصص و مهارت و اخلاق حرفه ای هنرمندان تئاتر برنامه داشته باشیم. گذشت زمان و کسب تجربه بخشی ازموفقیت هنرمندان را بدنبال دارد که بسیار زمان بر است، اما برنامه ریزی آموزشی با تعریف چشم انداز مفید خواهد بود. نبود رشته های هنری مرتبط با تئاتر در دانشگاههای استان از خلاء هایی است که باعث شده هنرمندان علاقمند به تحصیل با مشکلات فراوان همچنان راهی مرکز شوند . باید از گسست نسلی بین هنرمندان جلوگیری شود و نقاط مشترک بین نسل ها با توجه به فرهنگ منطقه ای ما بیشتر شود .

 

ارزیابی شما از این حرکت اداره کل هنرهای نمایشی در خصوص اجرای 14 نمایش از برگزیده های استان ها چیست ؟

در ادوار مختلف جشنواره فجر، شاهد تغییرات مکرر در شیوه اجرایی بودیم. این تغییرات بازخوردهای متفاوتی را داشته است. ای بسا نتایج مطلوب بسیاری هم بهمراه داشته است، اما آنچه بدیهی است بعد از گذشت اولین دوره هنوز به یک استاندارد اجرایی نرسیده است. رقابتی و غیر رقابتی بودن، تمرکز اجراها و یا توزیع اجراهای استانی، حذف واضافه کردن بخش های مختلف و سایر تصمیمات متاثر از سلایق مختلف در ادوار گذشته، نشان می دهد این جشنواره هنوز از یک چارچوب استاندارد فاصله دارد و همه ساله هنرمندان منتظر تغییرات در شیوه نامه اجرایی هستند . ما فعلا" بخشی از جشنواره فجر را در قالب اجرای استانی  به  شیوه غیر رقابتی را تجربه می کنیم و حضور گروههای مختلف دراستان ها می تواند توجه بیشترمسئولین را به تامین زیرساخت های استانی را جلب نماید. اگر این موضوع مورد مطالبه قرار گیرد، شاید ما در استان ها بخصوص استان های فاقد زیرساخت شاهد توسعه و بهبود وضعیت های سالن های نمایشی باشیم که آرزوی چندین ساله هنرمندان شهرستانی است و این هدف فراتر از بحث آموزشی می تواند برای هنرمندان مفید واقع شود.

 

دوره سی و هفتم جشنواره فجر را چگونه می بینید ؟

قضاوت در این خصوص شاید کمی زودهنگام باشد .طبیعتا" این جشنواره همچون ادوار مختلف نقاط ضعف و قوت خواهد داشت. معیار قضاوت تطبیق عملکرد و دستاوردهای جشنواره امسال با جشنوارهای گذشته خواهد بود .

 

تئاتر شهرستان ها را در جشنواره های قبل فجر چگونه دیدید؟

هنرمندان تئاتر شهرستانها علیرغم مشکلات مشترک در استان ها اعم از حمایت ها و زیرساخت، در مقاطعی حتی فراتر از داشته ها درخشیده اند. استانی مانند استان اردبیل در سالهای گذشته پیشرفت خوبی از نظر استمرار حضور در این رویداد مهم داشته است .

 

چه انتظاراتی از مسئولین استانی داردید؟

بسیاری از آسیب های اجتماعی و مشکلات فرهنگی حتی سایر حوزه ها را با ارائه آثار نمایشی می توان درمان کرد . مهم این است به این بینش کارکردگرانه تاتر در اردبیل مسئولین استانی برسند. رفتار مدیران و مسئولین هنری استان متاثر از میزان آگاهی است که نسبت به تاثیرگذاری تئاتر در حوزه های مختلف دارند. هنرمندان وظیفه خطیری دارند. باید با کارهای فاخر و ارزشی ، این آگاهی و تاثیرگذاری را انتقال دهند. تا رفتار عمومی بین مسئولین هنری و هنرمندان گسترش نیابد. توقع برآورده شدن انتظارات هنری را نباید داشت . فاصله مسئولین فرهنگی وهنری با هنرمندان باید روز به روز کاسته شود تا درک متقابل ایجاد شود. گاها" انتظارات فراتر از اختیارات و امکانات و متعاقب آن گلایه مندی از همین فاصله گذاری حاصل می شود.

 

و سخن پایانی؟

 در فضای کنونی که دشمنان انقلاب و کشور با شیطنت های متعددی بدنبال نفوذ فرهنگی هستند، هنرمندان تئاتری با ارائه آثار ارزشی و با پایبندی به اخلاقیات و آموزه های دینی، دستاوردهای اصیل را باید از خود در این مقطع تاریخ به یادگار بگذارند. برای همه دست اندرکاران و هنرمندان جشنواره فجر استانی اردبیل آرزوی موفقیت دارم.

 

 

گفتگو از: سعید نوریان




نظرات کاربران