در حال بارگذاری ...
صمد واحدیزاده، پیشکسوت تئاتر اردبیل:

آرزوی هر هنرمند تئاتری دیدن ویاد گرفتن از کارهای فجر است

صمد واحدیزاده از هنرمندان پیشکسوت تئاتر اردبیل که در دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است، برگزاری بخش استانی تئاتر فجر را تاثیرگذار خواند و گفت:آرزوی هر هنرمند تئاتری، دیدن ویاد گرفتن از کارهای فجر است .

به گزارش تئاتر اردبیل، شهر اردبیل در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه سال جاری، میزبان گروه های مختلف نمایشی در بخش استانی جشنواره تئاتر فجر است. هنرمندان تئاتر استان از همان دوره نخست  جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضوری ارزنده و شایسته تحسین در این رویداد نمایشی داشته اند. به بهانه برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در اردبیل، برآن شدیم تا با هنرمندانی که از این دیار هنرخیز و هنرمند پرور، آثار ارزشمندی را در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به روی صحنه برده اند، به گفتگو بنشینیم.
 
صمدواحدیزاده هم از جمله پیشکسوتان و هنرمندان نام آشنای تئاتر استان اردبیل است که حضوری مستمر در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر داشته است. از همان سال های آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی وارد عالم و دنیای نمایش شده و انصافا" به عنوان بازیگری شایسته تحسین، حضوری موفق در نمایش های اجرا شده در این سال ها داشته است. صمد، برادر، دوست و یار باوفای زنده یاد مجید واحدیزاده و اگر چه از نظر کسوت و سن، بزرگتر از برادر سفرکرده اش است، اما همیشه و در همه کارهای نمایشی زنده یاد مجید واحدیزاده، صمیمانه و صادقانه حضوری ارزنده داشته است.  آنچه می خوانیم، گزیده گفتگوی سایت استانی ایران تئاتر با این هنرمند اردبیلی است.
 
آقای واحدیزاده، به عنوان اولین سئوال، از خودتان و کارهای هنری تان برای مان بگویید؟
به نام خدا. از سال 1359بطور حرفه ایی کار تئاتر را شروع کرده ام و بیشتر در زمینه بازیگری فعالیت داشته و دارم. اگرچه  گاه گداری هم جسارت کرده و درعرصه کارگردانی هم ، مشق تحویل عزیزانم داده ام.
 
شما جزو هنرمندانی هستید که هم به عنوان کارگردان و هم به عنوان بازیگر در دوره های مختلف جشنواره تئاتر فجر، حضور داشته اید، لطفا" در این مورد برای مان، صحبت کنید؟
بعله، من هم به عنوان کارگردان و هم به عنوان بازیگر در چند دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشته ام. کارگردانی نمایش «کوراوغلو» نوشته کریم عظیمی ججین که درجشنواره استانی سال 78 مقام دوم  را کسب کرد و به جشنواره منطقه ایی کرمانشاه راه یافت و نمایش «حکایت مروارید» نوشته مجید واحدیزاده که در جشنواره استانی اجرا شد. نمایش کوراوغلو به صورت خیابانی در جشنواره فجر اجرا شد ونمایش اویونلار(بازیهای محلی)هم درجشنواره فجر به اجرا در آمده است.با نمایش هایی هم که به عنوان بازیگر در دوره های مختلف جشنواره تئاترفجر شرکت کرده ام، می توانم به «عروس پیامبر»،«سبز، سهراب ،سرخ»، « 3اژدها چهرک»، «درجامه مردگان»،« پسر انسان »اشاره کنم. زنده یاد، مجید واحدی زاده در سال 80بانمایش «سبز، سهراب، سرخ »، مقام اول جشنواره فجر را کسب کرده وبرگزیده فجر شد وبعد از ان تقریبا پای ثابت جشنواره فجر شد وجزو سی هنرمند تاثیر گذار بعداز انقلاب در عرصه تئاتر درایران . در فستیوالهای خارج از کشورهم  سال 81کشور در آلمان بانمایش «سبز، سهراب، سرخ»، فستیوال جاده ابریشم در سال 84و درکشور آلمان بانمایش «اژدها چهرک»، فستیوال جاده ابریشم و فستیوال پرکردن جاهای خالی کشور آذربایجان با نمایش «اژدها چهرک» و در اجرای عمومی همین نمایش در کشور گرجستان به عنوان بازیگر در کنار زنده یاد مجید واحدیزاده بوده ام.
 
برگزاری جشنواره های تئاتری را چگونه اریابی می کنید؟
برگزاری هر جشنواره ای مزایا ومعایبی دارد. معایب از این نظر که هنرمندان بیشتر به طرف جشنواره ها کشیده شده اند واز اجراهای عمومی کاسته می شود وعموم مردم از دیدن تئاتر بی بهره می شوند ومزایا از این نظر که هنرمندان با یک دیگر تبادل اندیشه و تجربه می کنند و از افکار وکارهای تازه و نوی همدیگراطلاع پیدا می‌کنند.
 
ارزیابی شما ازبرگزاری جشنواره استانی فجر در اردبیل چیست؟
برگزاری این جشنواره در اردبیل،قطعا" تاثیرات خوبی خواهد داشت. آرزوی هر هنرمند تئاتری، دیدن ویاد گرفتن از کارهای فجر است که خوشبختانه این اتفاق مبارک در استان ما افتاده است.
 

 ارزیابی شمااز این حرکت اداره کل هنرهای نمایشی در خصوص اجرای 14 نمایش از برگزیده های تئاتر استان ها در بخش استانی جشنواره تئاتر فجرچیست؟

اجرای نمایش های برگزیده دیگراستان ها دراین جشنواره اتفاق خیلی خوبی است. این برای اولین بار است که هنرمندانی  از استان های دیگر به استان ما تشریف آورده اند و این هنرمندان هم با کار و فعالیت های تئاتری  این استان آشنا می شوند و هم اینکه هنرمندان اردبیلی، آثار دیگر استان ها را به تماشا می نشینند.
 

برای ارتقای تئاتر استان چه پیشنهادی دارید؟

اولین قدم در تئاتر، انتخاب متن خوب وگروه اجرایی منسجم وقوی است که بتواند به جشنواره منطقه ایی وبعد به فجر راه پیدا بکند.
 
انتظار شما از مسئولین فرهنگی و تئاتری؟
 تقریبا نزدیک 40سال است که تمامی انتظار های خودمان را بیان کرده ایم. گوشزد کردیم، اعتراض کردیم ولی بجایی نرسیده پس...
 
 
گفتگو از سعید نوریان




نظرات کاربران