در حال بارگذاری ...
به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر استانی فجر در اردبیل

چهل سال عظمت و شکوه صحنه های نمایش

تئاتر استان اردبیل، در این چهل سال عزت و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی، به والاجایگاهی رسیده است که تماشگران و مردم این دیار برای دیدن نمایش، لحظه شماری می کنند و برای خرید بلیط های ورودی، در سالن ها به انتظار می نشینند.

وحضرت عشق که هنر را به عنوان عطیه مقدسش در نهاد آدمی قرار داده و خالق همه زیبایی ها و مهربانی هاست، اراده کرد تا در روزهای سرد زمستانی خاطره انگیز و بیست و دومین روز از بهمن ماه سال 1357 ، ایرانیان شور آفرین با رهبری مردی از نسل ابراهیم و از جنس حسین نینوا،  استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شان را جشن بگیرند و شاهد شیرین پیروزی را در آغوش بکشند. حلول خورشید تابناک انقلاب شکوهمند اسلامی و همراهی مردم ولایتمدار و انقــلابی ، نقطه عطفی شد در تعالی،  رشد و گسترش فرهنگ و  هنر  و زمینه ای فراهم کرد تا این ودیعه الهی  با نشر و انتشارش در جای جای این گل آذین خطه اردیبهشتی، رسالتی دیگر گونه به خود بگیرد.

 شور و التهابی که همه کشور را فراگرفته بود، به حوزه فرهنگ هنر و ادبیات نیز سرایت کرد و شرایطی به وجود آورد که بسیاری از هنرمندان، آثار بدیعی را با موضوع انقلاب اســـلامی خلق کردند و بر اساس فضای معنوی همسو با فرهنگ اسلامی، هنر انقلاب اسلامی را پی نهادند و طرحی نو درانداختند.

در واپسین روزهای شهریورماه سال 59 ، خصم اهریمن، جنگی ناخواسته و نابرابر را بر ما تحمیل کرد و هم رسالت مردم انقلابی مان وهم رسالت هنرمندان متعهد مضاعف شد و وظیفه مان خطیر و سنگین. ، حضورمان در صحنه های صیانت از آب و خاک این دیار و در صحنه های نمایش پررنگ تر شد و دفاع در صحنه ها هم شکل گرفت. هنرمندان تئاتر مهد مردان عاشورایی و شیر زنان با غیرت، هرآنچه را داشتند در طبق اخلاص گذاشتند  وحماسه ها آفریدند و 32 شهید والامقام تئاتری را  تقدیم آرمان های انقلاب اسلامی کردند. شهدای گرانقدری که در صحنه های هشت سال دفاع مقدس، وجه دیگری از نمایش و تئاتر را به نمایش گذاشتند .

صحنه های دفاع و نمایش مان گرم و گرم تر شد  و محافل و مجامع تئاتری کشور نظیر جشنواره تئاتر فجر، یادواره 17 شهریور، یادواره سنگر و حتی جشنواره تئاتر کارگران و ده ها محفل تئاتری دیگر، فرصتی شد تا هنرمندان تئاتر این دیار  جلوه ای از عشق و ارادت خود را به ساحت قدسی شهدا و این نظام ارزشی و اسلامی به نمایش بگذارند و حماسه آفرینی دلاور قهرمانان ایران زمین را در صحنه ها  نمایش دهند.

 استان اردبیل، به عنوان مولود این نظام مقدس و الهی، در سال های بعد از حماسه هشت سال دفاع مقدس، شاهد تحول عظیمی در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصـادی فرهنگی و هنری در این سال ها بوده است. هنرمندان این دیارولایی همگام با بازسازی فرهنگی و هنری کشور با هدف صیانت از ارزشهای انقلاب اسلامی و تبیین آن با استفاده از هنرماندگار و انسانی نمایش، تلاشهای ارزشمندی را از خود به نمایش گذاشتند و شکوهی دیگر به صحنه های نمایش بخشیدند.

 در این سال های غرور آفرین، بیست و شش دوره جشنواره تئاتر استانی ، شش دوره جشنواره تئاتر منطقه ای، یادواره سراسری تئاتر دفاع مقدس، جشنواره طنز و ماه استانی و منطقه ای ، 18دوره جشنواره تئاتر منطقه ای مغان، جشنواره آزنای گرمی، تکم نیر، آیینی سنتی مشگین و بیله سوار، نقل اقلیم پارس آیاد، شادمانه اردبیل و گرمی و خلخال وپارس آباد، مطقه ای مشگین شهر و خلخال، عروسکی استانی و منطقه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ،همایش نمایش بچه های مسجد، استانی بسیج ، منطقه ای طلوع معلولان، خصوصی عنوان و مردم نهاد تکم و دیگر محافل بزرگ و کوچک تئاتری را به شایستگی تمام برگزار کردیم و تئاتر را برای همه مردم این استان هدیه کردیم. بر اوج تئاتر کشور ایستادیم و نشان دادیم که ما  با تاسی از اسطوره نامیرای سبلان سربلند، شاه اسماعیل ختایی، می توانیم حتی رفیع ترین قله های نمایش کشور را هم فتح کنیم و نشان دهیم که تئاتر اردبیل، اصالت و ریشه دارد و همین ریشه عاشورایی، ما را بر اوج اقتدار می نشاند. و چه شادمانه این حضور تحسین برانگیزمان را جشن گرفتیم.

با همتی که داشتیم، مرزها را در نوردیدیم و حتی صحنه های نمایش آلمان، قزاقستان، گرجستان و شهرهای مختلف  جمهوری آذربایجان را هم مقهور بازی ها و حضور شورآفرین تئاتریمان کردیم.

گاه از سر شوق در صحنه های مان گریستیم و گاه با همدیگر خندیدیم. محبت ها و مهربانی هایمان را به هر فرصتی به همدیگر تقدیم کردیم و جشنواره ها را، محفلی ساختیم برای تجدید ارادت ها و دوستی هایمان.

به سوگ ده ها عزیز تئاتری نشستیم که برای تئاتراردبیل و شهرهای مختلف این استان، سنگ تمام گذاشته اند و برای صحنه های نمایش مان، عزت و افتخار بخشیده اند. هجرت ناباورانه حسن نجفلو(حسن آرتیست)، داود جلایی، اسماعیل صدقیانی، ناصر جعفری، مجید واحدیزاده،خسرو سرداری، غلام حسین میزاقلــی پور، احدواحدیزاده، حامد فرجی، احمد منتخبی، بهزاد پارسا ، صیاد رمضان پور، فیروز داودی، رضا بابایی، شیدا سیمزاری، شهروز محبی، صدرالدین دانیالی، بهلول پیرآردی، محمد سعیدی، بهنام فرجاد، رحمان پرواسی، سیامک باقری، شهریار اشرفی و بهزاد حمید خلق، دل مان را داغدار کرد و غصه های مان را افزون و مردم ما چه نیک این نغمه ها را خرم نگه داشته اند.

تئاتر استان اردبیل، تئاتری پویا، در حرکت و متعالی است. تئاتر اردبیل، تئاتری فرهنگ ساز و فرهنگ آفرین است. تئاتر این دیار، مدیون همت، اراده و تلاش های مضاعف و تحسین برانگیز هنرمندان و مدیران  تلاشگری است که عاشقانه و خالصانه  چراغ  صحنه های نمایش استان را روشن نگه داشته اند و برای مردم این دیارسرافرازی و سربلندی هدیه کرده اند.تئاتر استان اردبیل، فقط حضور در جشنواره ها و محافل تئاتری نیست. تئاتر اردبیل، غنی است، سرشار از لحظه های ناب نمایشی است و مملو از حضور آگاهانه هنرمندان ساعی و سخت کوشش.

تئاتر استان اردبیل، اینک و در این سال های اخیر، به والاجایگاهی رسیده است که تماشگران و مردم این دیار برای دیدن نمایش، لحظه شماری می کنند و برای خرید بلیط های ورودی، در سالن ها به انتظار می نشینند. تئاتر اردبیل و شهرستایش، تئاتری مردمی است و استقبال 15 هزاری نفری و یا 10 هزارنفری آنهم فقط از یک نمایش، نشانه بارز این مردمی بودن و مردمی شدن است. سربلندانه به اینکه اینک تئاترمان در سبد اقتصادی خانواده های اردبیلی قرار گرفته است، به خود، هنرمندان و مدیران دلسوز و تلاشگرمان می بالیم.

و خرسندیم از اینکه در آستانه جشن های چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی، دیرینه خواسته مان محقق شده و میزبان هنرمندان و گروه های نمایشی از دیگر استان ها و هنرمندان جمهوری آذربایجان در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر هستیم. این جشنواره هم، زیبا بهانه ای  است برای نمایش دوستی ها و محبت های سفیران صادق صحنه های نمایش و نیایش.

دراین آیین باشکوه، یاد و خــاطره همه هنرمندان فقید و سفر کرده تئاتر استـان را گرامی می داریم و به نشانه تکریم حضورگرم و صمیمانه همه هنرمندان ساعی و تلاشگر این استان در صحنه های نمایش، سرافرازانه و با افتخار، این چهل سال حضور با عزت و افتخار در صحنه های نمایش را ارج می نهیم. حضورتان پرشکوه و شکوه تئاتری تان مانا و جاوید باد.

                 اردبیل، سعید نوریان   

 




نظرات کاربران