در حال بارگذاری ...
نصرالله قادری:

کارگردان باید قدرت داستان پردازی داشته باشد

نصرالله قادری، از اساتید دانشگاه در نشست انجمن های نمایش سازمان بسیج هنرمندان کشور در قم، گفت: کارگردان باید قدرت داستان پردازی داشته باشد.

به گزارش تئاتر اردبیل، نصرالله قادری از اساتید و هنرمندان برجسته تئاتردر نشست روسای انجمن های نمایش سازمان بسیج هنرمندان کشور که در مجتمع فرهنگی و تربیتی ولایت قم برگزار شد، با اعلام اینکه ایدیولوژی یک فرمان بالایی است و عقیده فرق دارد، گفت: عقیده طلبیدنی است و نه تحمیلی. وی با بیان اینکه عقیده همان تحقیق و داشتن حق پرسشگری است، افزود: هنر در نگاه مارکسیسم، ابزاری برای ابلاغ پیام است و وسیله را توجیه می کند. حال آنکه در اسلام هدف برای ما وسیله را توجیه نمی کند و هنر با صنعت تفاوت دارد.

این منتقد و نویسنده تئاتر با تاکید بر اینکه هنر نیازمند کشف شهود و الهام است، اظهار داشت: هنر سعادت آفرین و سعادت آفرین است.

وی با اعلام اینکه در هر اثری که دیالوگ وجود دارد، الزاما نمایشنامه نیست و نمایشنامه عناصر و اجرایی دارد که باید کارگردان آن را در اجرا اثبات کند، تصریح کرد: کارگردانی هم مثل نمایشنامه نویسی باید در اتاق صورت بگیرد و در جمع گروه اجرایی نباید این کار اتفاق بیافتد.

این کارگردان با تاکید بر اینکه کارگردان باید اثبات کند این چیزی که در دست دارد، نمایشنامه است، گفت: کارگردان با در کار خود ژانر و گونه نمایش را اثبات کند و نه تحمیل.

وی با اعلام اینکه ژانر مطرح ترین دعوای کارگردان و نویسنده است، اظهار داشت: متد و یا شیوه در کارگردانی مهم است.

نصرالله قادری با تقسیم بندی ژانرهای نمایش به کمدی، تراژدی و ملودرام گفت: تراژدی کمدی یک ژانر رسمی نیست و مختص ایرانی هاست.

وی با اعلام اینکه ملو درام انواع مختلفی دارد  و یکی از قدرتمند ترین ژانرهای ادبی است، افزود: کمدی فاخرهم نمایشی است که خنده ای که در آن جاری ی گیرد لبخند است و این گونه نمایشی با تفکر و اندیشه همراه است.

قادری با اعلام اینکه هر اثری از دیدگاه کارگردان بازیگر و نویسنده یک کشف است، گفت: کارگردان باید قدرت داستان پردازی داشته باشد و بازیگر نقش را درک کند.

 

 




نظرات کاربران