در حال بارگذاری ...
در جشنواره هفت سین صورت گرفت

احیای آیین های سنتی و نمایشی اردبیل

در جشنواره هفت سین ، هنرمندان اردبیلی جانی دوباره به آیین ها و نمایشی های سنتی دادند.

مردم کهن شهر تاریخی و باستانی اردبیل با شرکت در جشن نوروز و جشنواره هفت ‌سین  و تماشای آیین های و نمایش های بومی سنتی خود به استقبال عید سعید نوروز رفتند.در مراسم گشایش جشنواره  هنری نمایشی هفت سین که به ابتکار شهرداری اردبیل و با حضور بیش از 70 هنرمند نام آشنا و هنرآموز هنرهای نمایشی استان در ورودی دریاچه  فرهنگی سیاحتی شورابیل اردبیل با حضور جمع کثیری  از مردم  فرهنگ پرور و هنردوست اردبیل و مدیران استانی برگزار شد، شهروندان اردبیلی از نزدیک  به تماشای ظرفیت ها و داشته های نمایشی خود نشستند . در این جشنواره هنری ، امین رسولی ، علی حسن زاده . محمدتقی اسماعیلی ، فرهادطوفان، احمد پروستان، سلیم رحیمی، بهرام رجبعلی زاده، شاهد مجتهدزاده و فرهاد طوفان، حجت الله بابایی ، فرشید زبوری ، میر جلیل میرحمیدزاده و پیمان عبدالهی از هنرمندان و چهره های نام آشنای تئاتر استان به همراه 60 هنرآموز تئاتر ، رژه و حرکات نمایشی قزلباشان(سربازان و دلاوران صفوی)، سواران مجاهد (مشروطه خواهان )، رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، تکم گردانی، آیین طنزنمایشی کوسا اویونی، نمایش آق قویون قره قویون، رقص لزگی، موسیقی مقامی و سنتی و نمایش طنز سوغات آباد را برای شهروندان اردبیلی و شرکت کنندگان در آیین گشایش جشنواره هفت سین اجرا کردند.
حمید لطف الهیان شهردار اردبیل در این مراسم با قدردانی از همراهی هنرمندان تئاتر استان گفت: این جشنواره به منظور معرفی و احیای  آیین سنتی نوروز و رسم های مخصوص آن در منطقه اردبیل به هم میهنان و بویژه نسل کنونی تدارک دیده شده است.
حمید لطف ‌اللهیان افزود: با توجه به اینکه به موازات پیشرفت های سریع در فن آوری علمی و دگرگونی در شیوه زندگی ، بسیاری از آداب و رسوم های سنتی پسندیده کم رنگ شده و یا به فراموشی سپرده می شوند شهرداری اردبیل با برپایی برنامه هایی در مناسبت های اجتماعی و ملی سعی دارد تا با معرفی این رسوم به نسل کنونی از فراموشی آنها جلوگیری کند.
او هویت فرهنگی را یکی از موضوع های مهم دانست که باید در جامعه کنونی بیش از پیش به آن توجه شود و گفت: تمام مردم و مدیران ارگان های ذیربط باید با پرداختن به چنین رسم های سنتی منطقه در حفظ هویت فرهنگی که اساس هر جامعه ای را تشکیل می دهد تلاش کنند.
وی اظهار کرد: شهرداری اردبیل اخیرا به موضوع زنده نگهداشتن هویت فرهنگی و تاریخی منطقه در اجرای طرح ها و پروژه‌ های شهری نیز تا حد امکان توجه می کند چرا که بدون شک هر قدر جلوه های ظاهری شهر با آداب و رسوم سنتی گذشته ما سازگاری داشته باشند به ماندگاری آنها کمک می کند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری اردبیل احیای هویت فرهنگی را در برنامه کاری خود قرار داده گفت: اجرای برنامه ‌های مختلف فرهنگی در این شهر از جمله این اقدام هایی هستند که در این ارتباط انجام می شوند.
وی در پایان تقویت روحیه شادابی در میان مردم را از نیازهای اساسی جامعه کنونی دانست و خاطرنشان کرد: هدف از اجرای اینگونه مراسم ها اغلب یادآوری مناسبت ها و بهانه ای برای ایجاد نشاط در میان مردم شریف اردبیل است.
امین رسولی یکی از طراحان و مدیراجرایی جشنواره هفت سین و علی حسن زاده طراح و کارگردان این برنامه هنری بود و محمدتقی اسماعیلی ، فرهادطوفان، احمد پروستان، سلیم رحیمی، بهرام رجبعلی زاده، شاهد مجتهدزاده و فرهاد طوفان هم کارگردانی و اجرای بخش های مختلف نمایشی این جشنواره هنری را بر عهده داشتند.




نظرات کاربران