در حال بارگذاری ...

فراخون پنجمین جشنواره منطقه ای طلوع منتشر شد

اداره کل بهزیستی استان اردبیل در راستای فعالیتهای خود در زمینه ارائه خدمات رفاهی ، اجتماعی و فرهنگی به معلولین و تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه ،فراخون پنجمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین «طلوع » را منتشر کرد.

به گزارش تئاتر اردبیل، اداره کل بهزیستی استان اردبیل در راستای فعالیتهای خود در زمینه ارائه خدمات رفاهی، اجتماعی و فرهنگی به معلولین و تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی زندگی این گروه از افراد جامعه و نیز با توجه به نقش موثر و ارزشمند هنر نمایش در ایجاد ارتباطی هماهنگ، تاثیر گذار، متقابل و پویا در جهت توانمند سازی افراد معلول و گسترش دهنده همکاری های مشترک خلاق ، فراخون پنجمین جشنواره منطقه ای  تئاتر معلولین «طلوع » را منتشر کرد.

معلولین و برابر سازی فرصت ها در تمامی عرصه های اجتماعی، آموزشی، فرهنگی، هنری، ارتقاء سطح آگاهی عمومی و تغییر نگرش منفی نسبت به افراد دارای معلولیت، درونی سازی الگوهای رفتار اخلاقی، رشد دید گاه همدلی و ارزش های مثبت فرهنگی،  تقویت حس مسئولیت پذیری و پرورش نگرش مطلوب اجتماعی و احترام به حقوق معلولین و منزلت آنان، تلفیق اجتماعی فرد معلول و کمک به مشارکت وی در جامعه، توانمند سازی افراد دارای معلولیت و تشویق به آفرینش هنری و افزایش همکاری میان هنرمندان تئاتر و معلولین علاقمند به هنر نمایش محورهای مورد تاکید در این فراخوان است.

این جشنواره در بخش های صحنه ای، خیابانی و محیطی، کودک و نوجوان، مسابقه نمایشنامه نویسی و کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار می شود.

 بخش صحنه ای این جشنواره، به منظور معرفی و شناساندن گروههای نمایشی معلولین، ایجاد زمینه رقابت سالم و بالا بردن انگیزه های تلاش جهت ارائه نمایشهایی با کیفیت مطلوب و با رعایت استانداردهای هنری در گرایشهای مختلف : نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری، طراحی صحنه، موسیقی ، گریم و لباس و همچنین نور، پوستر و بروشور به صورت مسابقه ای برگزار خواهد شد. پس از اعلام نتایج بازبینی توسط دبیرخانه، نمایش های پذیرفته شده می بایستی حداقل 7 اجرای عمومی داشته باشند و اسناد معتبر در این زمینه را به دبیر خانه جشنواره ارسال نمایند.

در بخش نمایشهای خیابانی و محیطی نیز گروههای نمایشی، نمایش های خود را در فضای باز (میادین، خیابانها، پارکها و....) و با تاکید بر مضامین بر گرفته از مسائل و مشکلات فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی معلولین ومضامین بر گرفته از مراسم، سنن و آداب و رسوم بومی و منطقه ای، به شکل رقابتی اجرا خواهند کرد .

در بخش کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی هم نمایش ها به صورت رقابتی و در گرایشهای مختلف نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بازیگری، عروسک گردانی، طراحی صحنه، لباس و ساخت عروسک مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت . شناخت و درک کودکان معلول توسط همسالان، احترام به حقوق همسالان معلول و بر قراری ارتباط سالم به دور از هر گونه تفاوت و تاکید بر نگرش مثبت خانواده به فرزند دارای معلولیت و کمک به شکوفایی تواناییهای بالقوه وی، محورهای اختصاصی در این بخش است.

 مسابقه تئاتر کودک شامل آثار نمایشی که توسط کودکان و یا برای کودکان و یا برای نوجوانان در گروه سنی 5 تا 12 سال تولید شده باشد. مسابقه تئاتر نوجوان هم شامل آثار نمایشی که توسط نوجوانان و یا برای نوجوانان در گروه سنی 12 تا 16 سال تولید شده باشد .در این بخش هم، پس از اعلام نتایج بازبینی توسط دبیرخانه، نمایش های پذیرفته شده می بایستی حداقل 7 اجرای عمومی داشته باشند و اسناد معتبر در این زمینه را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

در بخش مسابقه نمایشنامه نویسیکه به منظور دستیابی به مجموعه ای از آثار نمایشی کیفی و استاندارد با بن مایه معلولیت ومسائل مرتبط با آن و خلاء موجود در زمینه متون نمایشی مرتبط، طراحی گردیده است، آثاری مورد پذیرش و ارزیابی قرار خواهند گرفت که با توجه به محورهای ارائه شده در فراخوان نوشته شده باشد. در این بخش، هر نمایشنامه نویسی می تواند با حداکثر یک اثر متقاضی حضور در این مسابقه باشد. تعداد 10 نمایشنامه به عنوان آثار برگزیده و بدون در نظر گرفتن اولویت اعلام خواهد شد.آثاری که از سوی هیات داوران برای چاپ مناسب تشخیص داده شوند، پس از طی مراحل لازم از سوی معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به چاپ خواهد رسید. مهلت دریافت نمایشنامه ها تا تاریخ دهم تیرماه  1396 خواهد بود .

در بخش کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی هم، جلسات آموزشی و کارگاهی پیرامون بررسی نقش نمایش در توانبخشی افراد معلول، نمایش درمانی، کارگردانی، بازیگری، نمایش نامه نویسی و.... با حضور هنرمندان، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران بر پا خواهد شد.

 تکمیل فرم های تقاضای حضور، ارائه اجازه نامه کتبی نویسنده، مترجم یا ناشر برای ثبت اثر در تمامی بخش ها، احراز شرایط معلولیت بازیگران گروههای نمایشی با ارائه کارت شناسایی معتبر،سوابق هنری کارگردان به همراه یک قطعه عکس و تصویر کارت ملی و چکیده سوابق هنری متقاضی و گروه نمایشی از شرایط عمومی شرکت در این رویداد نمایشی است.

 در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی کلیه آثار می بایست در نرم افزار 2007 word با فونت B   Nazanin و به صورت یک رو تایپ و شماره گذاری شود و در سه نسخه به همراه یک حلقه لوح فشرده به دبیر خانه ارسال گردد .

حداکثر تعداد افراد در نظر گرفته شده برای هر گروه نمایشی 12 نفر می باشد . ضمن اینکه این تعداد به تشخیص هیئت بازبین جشنواره قابل افزایش می باشد وحداقل 3/2 بازیگران گروههای نمایشی می بایستی از افراد معلول تشکیل شده باشند .

در داوری نمایش های جشنواره به نوع معلولیت گروههای نمایشی توجه خواهد شد و در بخش بازیگری هر گروه از معلولیت (حسی، جسمی حرکتی، کم توان ذهنی، بیماران روانی و سالمندان ) و همچنین بازیگران غیر معلول (همراه) به صورت جداگانه بررسی و داوری خواهند شد .

 آخرین مهلت ارسال متون نمایشی ، 15 تیرماه سالجاری بوده و نتایج ارزیابی در 15مرداد اعلام خواهد شد. آخرین مهلت بازبینی و اعلام نتیجه نهایی هم در 25 شهریورخواهد بود. این جشنواره روزهای 29 آبان تا 2 آذر در اردبیل برگزار می شود.




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران