در حال بارگذاری ...
باهدف معرفی مفاخر ملی کشور

رییس حوزه هنری استان اردبیل از تولید نمایش «شاه اسماعیل» در اردبیل خبر داد

رییس حوزه هنری استان اردبیل از تولید نمایش «شاه اسماعیل» در اردبیل خبر داد و گفت :این کار نمایشی با هدف تبیین خدمات ارزشمند شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی و از مشاهیر برجستۀ ایرانی است که نخستین حکومت ملّیِ شیعی در ایران را پایه گذاری نمود و عامل یکپارچگی این سرزمین بعد از سالها هرج و مرج و آشوب شد.

به گزارش  تئاتر اردبیل، امیررجبی، رییس حوزه هنری استان اردبیل از تولید و اجرای نمایش «شاه اسماعیل»  همزمان با هفته بزرگداشت استان خبر داد و افزود: این نمایش توسط واحد نمایش حوزه هنری استان اردبیل و با اجرای گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد به کارگردانی غریب منوچهری تولید شده است.

وی گفت: نمایش «شاه اسماعیل» بُرشی از زندگی شاه اسماعیل صفوی پس از جنگ چالدران را به قلم علی حسن زاده روایت می‌کند.

رییس حوزه هنری استان اردبیل اظهار داشت: این نمایش در راستای معرفی مفاخر ملی کشور و جلوگیری از مصادرۀ چهره های شاخص این سرزمین به نفع بیگانگان تولید شده است، چراکه شاه اسماعیل صفوی از نوادگان شیخ صفی الدین اردبیلی و از مشاهیر برجستۀ ایرانی است که نخستین حکومت ملّیِ شیعی در ایران را پایه گذاری نمود و عامل یکپارچگی این سرزمین بعد از سالها هرج و مرج و آشوب شد.

رجبی با بیان اینکه متأسفانه چهرۀ واقعی شاه اسماعیل صفوی در پشت پردۀ برخی ابهامات و حتّی اتّهامات مغرضانه، همچنان پنهان مانده و آن گونه که باید و شاید در جامعه، مخصوصاً برای نسل جوان، معرفی نشده است،گفت: در جنگ چالدران که در روز دوم ماه رجب سال ۹۲۰ هجری قمری بین سربازان شاه اسماعیل صفوی و سلطان سلیم عثمانی رخ داد، نیروهای قزلباش نزدیک به 40 هزار تن و سپاه عثمانی قریب به 100 هزار نفر بودند و در حالی که سربازان ایرانی با شمشیر، نیزه و تیر و کمان می‌جنگیدند، نیروهای عثمانی از توپ و تفنگ بهره می‌جستند. بنابراین قزلباشان به علت تعداد کمتر و نداشتن سلاح آتشین، از سپاه عثمانی شکست خوردند، هرچند که سربازان عثمانی نیز، توان تصرّف دائمی و اقامت بلندمدت در سرزمینهای شمال غربی ایران را نیافتند و پس از مدت کوتاهی، از ترس انتقام ایرانیان، به سرزمینهای خود عقب نشستند.

وی اضافه کرد: پس از شکست در جنگ چالدران، شاه اسماعیل که با جمع آوری نیرو و تقویت قوا، قصد حملۀ مجدد به امپراتوری عثمانی و انتقام گیری از آنان را داشت، در نهایت به خاطر حفظ وحدت جهان اسلام و مصلحت مسلمانان از این کار صرف نظر کرد و همین تصمیم مهم، سرنوشت آتی او را رقم زد.

رییس حوزه هنری استان اردبیل تاکید کرد: نمایش شاه اسماعیل، ضمن روایت جنگ چالدران و عواقب آن، کش و قوس شاه اسماعیل و اطرافیانش را برای اتّخاذ تصمیمی بزرگ در مورد آینده کشور و جهان اسلام، روایت می کند.

این نمایش، روزهای چهارم و پنجم مردادماه 1396 به مناسبت هفتۀ بزرگداشت اردبیل ساعت 21:30 در مجتمع فرهنگی فدک اردبیل، به اجرای عمومی در می آید.




نظرات کاربران