در حال بارگذاری ...
غریب منوچهری، خبر داد:

نمایش «شاه اسماعیل» در جمهوری آذربایجان اجرا می شود

غریب منوچهری، کارگردان نمایش«شاه اسماعیل» از اجرای این نمایش در کشور جمهوری آذربایجان خبر داد.

به گزارش تئاتر اردبیل،کارگردان نمایش «شاه اسماعیل» با اعلام اینکه این نمایش پس از اجرا بمناسبت بزرگداشت هفته استان، در شهرهای اردبیل، پارس آباد،قزوین و اصفهان اجرا می شود ، گفت:در نظر داریم تا با هماهنگی مسئولین فرهنگی استان، این نمایش را در جمهوری آذربایجان نیز به روی صحنه ببریم.

وی با اعلام اینکه نمایش شاه اسماعیل تولید حوزه هنری استان اردبیل است ، افزود: این نمایش به پیشنهاد واحد نمایش حوزه هنری و با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی اردبیل در شهرستان پارس آباد توسط گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد آماده اجرا شده است.

وی گفت: نمایشنامه این اثر را علی حسن زاده نگاشته است و به معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی بنیانگذار صفویان پرداخته است. نمایش بیشتر به حادثه رویارویی ایران با عثمانیان بعد از جنگ چالدران می‌پردازد که صلح طلبی اسماعیل در آن جنگ مانع خونریزی هزاران مسلمان می‌شود.

منوچهری با اشاره به ویژگی های این نمایش ، اظهار داشت: شاه اسماعیل شعر نیز می سرود و شاعری پرکار بود که از وی اشعاری با تخلص خطایی به زبان های ترکی و فارسی بر جا مانده است.

وی پس از عمادالدین نسیمی، ادبیات آذربایجانی را گسترش داد. بنابر این صحنه هایی از این نمایش به بعد شاعری او نیز پرداخته است. البته موسیقی نمایش بر اساس اشعار شاه اسماعیل خطایی تنظیم و ارائه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بازیگران نمایش شاه اسماعیل همگی از شهرستان پارس آباد هستند و در گروه تئاتر مغان هنر فعالیت می کنند، افزود:علی محمدزاده،عباس جاهد، مریم ندایی،امیرعلی عالش زاده،شهرام محرابی،هومن روحی،حسن جباری،   محسن وظیفه،مسلم بایرامی، توحید قهرمانی، شاهین رمضانپور،پیام نوریان  در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.

وی  گفت: نمایش در هفته استان اردبیل رونمایی و به مدت دو روز  در تاریخهای 4 و5 مرداد ماه در مجتمع فرهنگی وهنری فدک به روی صحنه رفت. نمایش با حمایت حوزه هنری تولید و این دو اجرا با مساعدت و همکاری دبیرخانه روز اردبیل و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اردبیل برای عموم علاقمندان اجرا شد.

منوچهری از اجرای نمایش شاه اسماعیل در شهرها و استان‌های همجوار خبر داد و عوامل اجرایی نمایش را به شرح ذیل معرفی کرد:

دستیار برنامه ریز:‌ مسلم بایرامی،گروه موسیقی:یاشار هاشمی، محمدرضا عرفانی،امین موسوی،بیت اله قرداشخانی،متین محمدزاده،خانش عباس زاده ،طراح صحنه: غریب منوچهری،طراحی و دوخت لباس: لیلا ندایی،طراح نور و ساخت ووله گرافیکی :‌یاشار منوچهری.اجرای دکور:رضا پناهی.دستیاران لباس و ساخت ابزارها:حسن جباری،مینا آقالو ،مدیر صحنه:پیام نوریان.عکس و فیلم:آرمان دانش ور ،تورال منوچهری. هماهنگی اجرا: ابراهیم علیزاده.پذیرایی:روح اله ممی زاده(کافه کتاب سینما انقلاب)

شهرستان پارس آباد به عنوان دومین شهرستان استان دارای  شش گروه نمایش بوده که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد سالامی دارای پروانه است و در آینده نزدیک اقدام به انتخابات انجمن هنرهای نمایش در این شهرستان خواهد شد. همچنین شورای نظارت بر نمایش شهرستان نیز اخیرا در این شهرستان ایجاد و از سوی مرکزهنرهای نمایشی ابلاغ خود را دریافت کرد.

پارس آباد چندین دوره به عنوان فعال‌ترین شهرستان کشور در فعالیت‌های نمایش شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفته است. گروه تئاتر مغان هنر نیز فعال‌ترین گروه شهرستان بوده که علاوه بر حضور در صحنه‌های کشوری در عرصه های بین المللی نیز حضور موثری داشته است. 

 

گفت‌و گو: سعید نوریان




نظرات کاربران