در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره هیجدهم و توجه ویژه به اجرای عمومی

هیجدهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل همزمان با بیست و دومین جشنواره تئاتر استان های کشور با اجرای هفت نمایش از شهرهای اردبیل، نیر و پارس آباد در روزهای نهم تا سیزدهم آبانماه ۸۹ در تالارهای بیضای اردبیلی و شمس عطار اردبیلی برگزارشد. اجرای عمومی در فاصله زمانی بهمن ۸۸ تا پایان شهریورماه ۸۹ از مهمترین شروط و ویژگی های این دوره از جشنواره تئاتر استانی بود .

به گزارش تئاتر اردبیل، هیجدهمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل همزمان با بیست و دومین جشنواره تئاتر استان های کشور با اجرای هفت نمایش از شهرهای اردبیل، نیر و پارس آباد در روزهای نهم تا سیزدهم آبانماه 89 در تالارهای بیضای اردبیلی و شمس عطار اردبیلی برگزارشد. فراخوان این جشنواره توسط اداره ی کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل در خردادماه این سال منتشر و گروههای نمایشی استان تا بیستم تیرماه، 38 متن نمایشی را به دبیرخانه جشنواره ارسال داشتند. اجرای عمومی در فاصله زمانی بهمن 88 تا پایان شهریورماه 89 از مهمترین شروط و ویژگی های این دوره از جشنواره تئاتر استانی بود .

 از میان 38متن نمایشی رسیده به دبیرخانه جشنواره، «خواب بعد از ظهر»(عدالت فرزانه) و «پوتین های پایدار»(علی حاتمی نژاد) از بیله سوار، «دویدن در میدان تاریک مین»(مصطفی مستور)، «داستان عامه پسند»(آرش عباسی) و«مجلس قربانی سنمار» (بهرام بیضایی)از پارس آباد، « باد که می نویسد» (آرش عباسی) از نیــر و«پوف»(لین ناتیج)، «قصــیده شب نمناک»(البرزصادقی)، «چیزی شبیه مردن»(عظیم اسدی)، «غریبه» (؟)، «سلما تا تحشیه بر تاریخ متناقض عشق»(عادل ابراهیم نیا)، «زیززمین»(آرش عباسی)، «دودلقک و نصفی»(جلال تهرانی) و«تورا نشان دادم انگشتم از هوش رفت»(عدالت فرزانه )از اردبیل، عناوین متون نمایشی  منتخب  اعضای کمیته بازخوانی(غفورملکی، محمدباقرنباتی، صابرمحمدی و مهدی خلیل زاده )برای حضور در مرحله بازبینی بودند. با انتخاب هیئت بازبینی(محمودمهدوی،کریم عظیمی ججین و  محمدتقی اسماعیلی)نمایش های «دویدن در میدان تاریک مین»(به کارگردانی شهرام محرابی)، «داستان عامه پسند»(به کارگردانی سید اصغرسعادت) و «مجلس قربانی سنمار»(به کارگردانی غریب منوچهری) از پارس آباد، «باد که می نویسد»(به کارگردانی سعید نوریان) از نیر و «پوف» (به کارگردانی الهه زحمتی و ژیلا شاهی)، «چیزی شبیه مردن»(جاوید رخشانی)، «سلمــــا تا تحشیه بر تاریخ متناقض عشق» (احمدنورآذر) و دودلقک و نصفی»(توحید معصومی)از اردبیل در روزهای نهم تا سیزدهم آبان سال 89 در تالارهای بیضای اردبیلی و شمس عطار اردبیلی به روی صحنه رفتند.

در مراسم اختتامیه جشنواره هم براساس آرای داوران جشنواره(محمدحمزه زاده، مجیدواحدیزاده و سیدرضی محمودی)، دو نمایش« مجلس قربانی سنمار» و «دودلقک و نصفی» از شهرهای پارس آباد و اردبیل به عنوان منتخبین جشنواره به جشنواره تئاتر منطقه ای کشور معرفی شدند.

ئر این مراسم، از جلال محمدلو از مشگین‌شهر، غریب منوچهری از پارس‌آباد وجابر فتحی از بیله‌سوار به عنوان رابطین فعال انجمن هنرهای نمایشی استان در شهرستانها و نیز سولماز ندایی، بانوی هنرمند پارس‌آبادی تجلیل شد.       
بر اساس آرای هیئت داوران، در بخش موسیقی یاشار هاشمی، بهرام وحدتی، محسن شکری و ایمان نوروزی برای موسیقی نمایش« مجلس قربانی سنمار» تجلیل شدند و در بخش  طراحی آفیش و بروشور هم ترحم سلمانی و علی محمدزاده طراحان بروشور و آفیش نمایش «مجلس قربانی سنمار» جایزه برتر این جشنواره را به خود اختصاص دادند. در بخش بازیگری زن، هیئت داوران ضمن تقدیر از سبناعبادی بخاطر بازی در نمایش«داستان عامه‌پسند»، با اعطای دیپلم افتخار، لوح سپاس و لوح تقدیر، سولماز ندایی بازیگر نمایش«مجلس قربانی سنمار»، «الهه زحمتی» بازیگر نمایش«دو دلقک و نصفی» و فاطمه سیمزاری بازیگر نمایش­­«چیزی شبیه مردن» را به ترتیب به عنوان بازیگران اول تا سوم این بخش  معرفی کرد.         
در بخش بازیگری مرد نیز هیئت داوران با اعلام اینکه در این بخش، هیچ بازیگری شایسته دریافت جایزه رتبه اول نیست، ضمن تقدیر از سیامک شاگردی بازیگر نمایش«دو دلقک ونصفی»، جایزه رتبه دوم بازیگری مرد را به صورت مشترک به علی محمدزاده بخاطر بازی در نمایش«مجلس قربانی سنمار» و رضا بهشتی بخاطر بازی در «دو دلقک و نصفی» اهدا کرد و صمد واحدی‌زاده نیز بخاطر بازی در نمایش« چیزی شبیه مردن» شایسته احراز رتبه سوم بازیگری مرد اعلام شد.

در این بخش همچنین از نادر مهدی‌لو بازیگر پیشکسوت بخاطر  بازی در نمایش«چیزی شبیه مردن»تجلیل شد. در بخش کارگردانی نیز هیئت داوران ضمن تقدیر از جاوید رخشانی کارگردان نمایش«چیزی شبیه مردن»؛ توحــــــــید معصومی کارگردان«دو دلقک و نصفی» و غریب منوچهری کارگردان نمایش«مجلس قربانی سنمار»رتبه برتر این بخش را کسب کردند. در این بخش، سید اصغر سعادت کارگردان نمایش«داستان عامه‌پسند» در رتبه سوم قرار گرفت. در مراسم پایانی این جشنواره ، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان  در حرکتی ارزشمند و با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، با اهدای لوح سپاس و هدیه ی ویژه ار سعیدنوریان کارگردان نمایش «باد که می نویسد» قدردانی کرد.   
در این جشنواره و بر اساس انتخاب هیئت داوران، دو نمایش«دو دلقک و نصفی» از اردبیل و «مجلس قربانی سنمار» از پارس‌آباد به عنوان دو اثر برتر استان اردبیل به جشنواره منطقه‌ای تئاترکشور راه یافتند. این دو نمایش به همراه نمایش های برگزیده استان های آذربایجان غربی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، همدان، البرز، سمنان و تهران در شهر زنجان و در سالن فرهنگسرای امام خمینی(ره) به روی صحنه رفتند.

حضور هنرمندان تئاتر نیر با نمایش«بادکه می نویسد» به کارگردانی سعیدنوریان برای اولین بار در هیجده دوره جشنواره تئاتر استانی  و گرامیداشت زنده یاد غلامحسین میرزاقلی پور از مهم ترین ویژگی های این دوره از جشنواره تئاتر استانی بود.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران