در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره نوزدهم و حذف مرحله بازخوانی متون نمایشی

کی از مهمترین وجه تمایز این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل با دوره های قبلی آن که قابل تامل هم بود، حذف مرحله بازخوانی و لحاظ نمودن اجراهای عمومی بود.گروههایی که در طول این یکسال (از اختتامیه دوره هیجدهم تا اول مهر ماه سال۹۰) ،آثار نمایشی خود را در تالارهای مختلف استان و در قالب اجرای عمومی به روی صحنه برده بودند، با تایید ادارات فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان های تابعه استان می توانستند در این جشنواره شرکت نمایند.

به گزارش تئاتر اردبیل، در روزهای هفتم تا دهم آبانماه سال نود، تالارهای بیضای اردبیلی و شمس عطاراردبیلی میزبان گروههای نمایشی از شهرستان های اردبیل، خلخال و پارس آباد در نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی از سری برنامه های بیست و سومین دوره جشنواره سراسری تئاتر استان ها  بود.

یکی از مهمترین وجه تمایز این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل با دوره های قبلی آن که قابل تامل هم بود، حذف مرحله بازخوانی و لحاظ نمودن اجراهای عمومی بود.گروههایی که در طول این یکسال (از اختتامیه دوره هیجدهم تا اول مهر ماه سال90) ،آثار نمایشی خود را در تالارهای مختلف استان و در قالب اجرای عمومی به روی صحنه برده بودند، با تایید ادارات فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان های تابعه استان می توانستند در این جشنواره شرکت نمایند.

فراخوان این دوره از جشنواره استانی در تیرماه سال 90 منتشر و گروههای متقاضی تا 22شهریورفرصت داشتند تا تقاضای کتبی خود را به همراه  فیلم اجراهای عمومی خود (در فاصله زمانی آذرسال 89 و یک هفته مانده به زمان برگزاری جشنواره) ، به دبیرخانه جشنواره ارسال دارند.

هیئت انتخاب آثارنمایشی(جاوید رخشانی، رحمان زمانی و روح الله حبیب زاده)پس از بازبینی آثارتایید شده توسط ادارات فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان های تابعه، انجمن نمایش استان و واحد نمایش اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، نهایتا" شش نمایش«مـــاه و مه» به کارگردانی غریب منوچهری از پارس آباد، «امپراطوریس اصطبل» به کارگردانی وحید حسنوند از اردبیل، «آنالیز» به کارگردانی عدالت فرزانه از خلخال، «خوردن دونفری مینی پیتزای خیار» به کارگردانی رضا بهشتی از اردبیل، «شرفنامه یحیی تیره بخت» به کارگردانی شهرام مهرابی از پارس آباد  و «بخند عشق نمک گیرشود بعد برو» به کارگردانی مهدی احدی از مشگین شهر را برای اجرای در جشنواره تایید و تصویب کردند.

در مراسم اختتامیه جشنواره هم هیئت داوران (بهنام تشکر، رضا حامدی خواه و مصطفی محمودی) دو نمایش «آنالیز» و «ماه و مه» از شهرهای خلخال و پارس آباد را برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه ای کشور به عنوان نمایش های منتخب استان معرفی کردند.

براساس آرای هیئت داوران، در بخش کارگردانی، عدالت فرزانه برای کارگردانی نمایش«آنالیز» با دریافت دیپلم افتخار به عنوان کارگردان منتخب معرفی شد و غریب منوچهری کارگردان نمایش«ماه و مه» و وحید حسن‌وندکارگردان نمایش«امپراتوریست اصطبل» توانستند مشترکا" جایزه رتبه دوم کارگردانی را به خود اختصاص دهند. شهرام محرابی  هم با نمایش «شرف‌نامه یحیی تیره بخت» در رده سوم کارگردانی قرار گرفت.

در بخش بازیگری زن مریم ندایی بازیگر نمایش«ماه و مه» با دریافت دیپلم افتخار اول شد و پریسا صدایی آذر­بازیگر«امپراتوریست اصطبل» و فاطمه عظیمی بازیگر نمایش «خوردن دونفری مینی پیتزای خیار» به عنوان  بازیگران برتر دوم و سوم انتخاب شدند.

در بخش بازیگری مرد نیز، حمید عسگری برای بازی در نمایش «آنالیز» با دریافت دیپلم افتخار در جایگاه اول قرار گرفت و علی محمدزاده بازیگر نمایش« ماه و مه» وعباس جاهد بازیگر نمایش «شرف‌نامه یحیی» مشترکا" دوم شدند. با آرای هیئت داوران، سیامک شاگردی هم بخاطر بازی در نمایش«خوردن دونفری مینی پیتزای خیار» جایزه سوم بازیگری را دریافت کرد.

در بخش بروشور،  لوح سپاس و هدیه ویژه جشنواره به ترحم سلمانی و سیدحامد محمدی طراحان بروشور نمایش های «ماه و مه» و «آنالیز»اهدا شد. در بخش طراحی لباس نیز شهین ابراهیمی طراح لباس نمایش «ماه و مه» به عنوان نفر منتخب معرفی شد و مهدی بهاری برای ساخت موسیقی  نمایش «شرف‌نامه یحیی تیره بخت» و یاشار هاشمی بخاطر ساخت موسیقی نمایش «ماه و مه» جوایز  بخش موسیقی را به خود اختصاص دادند. در بخش طراحی صحنه نیز  علی محمد زاده و  عدالت فرزانه طراحان  صحنه نمایش های «ماه و مهر» و «آلزایمر»  مورد تجلیل قرار گرفتند  و عدالت فرزانه برای نگارش نمایش «آنالیز» به عنوان  نویسنده برتر جشنواره  تجلیل شد.

در این مراسم بهنام تشکر به عنوان عضو هیئت داوران نوزدهمین جشنواره تئاتر استان اردبیل از علی رستم‌وند بخاطر تلاش نوزده ساله در حوزه فرهنگ و هنر که در بستر بیماری است با اهدای لوح سپاس و هدیه  ویژه جشنواره تجلیل کرد.

همچنین در این جشنواره، از اتابک نادری بازیگر و کارگردان اردبیلی تئاتر کشور که در برگزاری جشنواره‌های  تئاتر استانی، منطقه ای و ملی حضوری تحسین برانگیز داشته و در مرکز هنرهای نمایشی کشور منشاء خدمات ارزشمندی برای تئاتر شهرستان ها بویژه استان اردبیل است، با اهدای لوح سپاس و هدیه ویژه تجلیل  شد.  نمایش «بخند عشق نمک‌گیر شود بعد برو» به کارگردانی مهدی احدی  هم بخاطر پرداخت مناسب و زیبا به موضوع هشت سال دفاع مقدس از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران  استان،  لوح تقدیر دریافت کرد. در جشنواره ی نوزدهم تئاتر استان اردبیل، برای نخستین بار گروه‌های نمایشی از شهرستان خلخال توانستند در جایگاه برتر قرار گیرندو به عنوان منتخب به جشنواره تئاتر منطقه ای کشور راه یابند.

دو نمایش «آنالیز» و «ماه و مه» به همراه نمایش های برگزیده جشنواره های تئاتر استانی البرز، خراسان شمالی، گلستان و سمنان در بیست و سومین دوره جشنواره منطقه چهار کشور که روزهای سوم تا پنجم آذرماه سال 90 در شهر رشت برگزار شد به روی صحنه رفتند. در مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر منطقه چهار کشور، هیات داوران این جشنواره به خاطر شیوه پردازی و ایده خلاقانه در اجرا ، نمایش «آنالیز» را شایسته پیشنهاد به دبیرخانه سی امین جشنواره تئاتر بین المللی فجر دانست.

در سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن ماه 90 در تالارهای مختلف نمایشی تهران برگزار شد، نمایش «آنالیز » به کارگردانی عدالت فرزانه درتالار تماشای مهر حوزه هنری تهران به نمایش در آمد.

درطول برگزاری دوره های مختالف  جشنواره تئاتر استانی اردبیل از سال 72 تا سال90 ، این دوره تنها دوره ای  است که از شهر اردبیل، نمایشی به عنوان منتخب و برگزیده برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه ای انتخاب و معرفی نمی شود.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران