در حال بارگذاری ...
نگاهی گذرا به جشنواره های تئاتر استانی اردبیل

جشنواره بیست و دوم در غیاب بزرگان

بیست و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل در غیاب چهره های مطرح نمایشی در روزهای بیست و دوم تا بیست و چهارم مردادماه ۹۳ در تالار بیضای اردبیلی و مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزارشد. در آیین اختتامیه جشنواره هم، نمایش «دل و دشنه»کار غریب منوچهری را از پارس آباد به عنوان تنها نمایش برتر و نماینده استان به جشنواره منطقه ای کشور معرفی شد.

به گزارش تئاتر اردبیل، با انتشار شیوه نامه برگزاری جشنواره های تئاتر استانی توسط مرکز هنرهای نمایشی و اعلام و انتشار  فراخوان بیست و دومین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، گروههای نمایشی استان اردبیل که در فاصله زمانی آبان 92 تا  دهم مرداد 93 حداقل 5 شب اجرای عمومی خود را به پایان رسانده بودند،  با تایید انجمن هنرهای نمایشی استان و ادارات فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان های تابعه می توانستند متقاضی حضور در این دوره از جشنواره تئاتر استانی باشند. از بین نمایش های «شکلات تلخ» نوشته وکار حسن سعیدی، «همهمه سالیان دور»  نوشته کریم عظیمی ججین  وکار محمدباقر نباتی مقدم، «بوی تند نارنجی در3و 33 دقیقه»  نوشته و کار جعفر موسی زاده، «فصل صبوری» نوشته محمدخراط زاده  به کارگردانی مهری قطاری، «زیر تیر چراغ برق» نوشته و کار عدالت فرزانه، «آذرمیدخت»  نوشته میلادحسینی  و کار اکبرمحمدی

 «مهریه قطام» نوشته  وکار سعید افخمی، «دوخواهر»  نوشته توحید معصومی و کار الهه زحمتی، «آن سوی سیم های خاردار» نوشته احسان ناجی به کارگردانی گروهی، «امپرسیون جیغ بنفش» نوشته پیام لاریان  به کارگردانی سعیدفرقانی، « مارپیچ » نوشته رحیم ناظریان کار  اکبرصادقی، «مانیفست» نوشته و کار عدالت فرزانه، «زمین مقدس» نوشته و کار مهدی احدی، «دل و دشنه» نوشته حمید رستمی  به کارگردانی غریب منوچهری، «زخم پنجم» نوشته اصغر قهارزاده  به کارگردانی سمیه معمر که متقاضی حضور در جشنواره بودند،  با انتخاب غفورملکی، رضا بهشتی و مجید واحدیزاده  از بین این آثار  به اجرا ی عمومی درآمده، نمایش های«بوی تند نارنجی در ساعت 33 / 3 زمستان»کار جعفرموسی زاده، «دو خواهر»کار الهه زحمتی و «مانیفست» کار عدالت فرزانه از اردبیل، «امپرسیون  جیغ بنقش»کار سعید فرقانی از مشگین شهر، «مارپیچ» کار اکبرصادقی از بیله سوار، «زخم پنجم» کار سمیه معمری از نیر و «دل و دشنه» کار غریب منوچهری از پارس آباد در غیاب چهره های مطرح نمایشی در  روزهای بیست و دوم تا بیست و چهارم مردادماه 93 در تالار بیضای اردبیلی و مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه رفتند. در آیین اختتامیه جشنواره  هم، دکتر علی اسدی، قدرت الله فتحی و کیوان نخعی (داوران جشنواره ) نمایش «دل و دشنه»کار غریب منوچهری را از پارس آباد به عنوان تنها  نمایش برتر و نماینده استان به  جشنواره منطقه ای کشور معرفی کردند.

بر اساس آرای هیئت داوران ، نمایش «دل و دشنه» به کارگردانی غریب منوچهری در بخش‌های مختلف صاحب رتبه برترشده  و به عنوان برترین اثر راهی جشنواره  منطقه‌ای تئاتر شد. با انتخاب هیئت داوران، عناوین برتر در بخش های  موسیقی، طراحی لباس و طراحی صحنه، بهیاشار هاشمی، غریب منوچهری و لیلا ندایی، طراحان موسیقی ، صحنه و لباس نمایش «دل و دشنه» تعلق گرفت.

در بخش بازیگری مرد، انتخاب اول صورت نگرفت  و ساسان قلی زاده برای بازی در نمایش «بوی تند نارنجی در ساعت 3/33 دقیقه زمستان» مورد تجلیل  قرار گرفت. در این بخش همچنین، احمد پروستان، مهرداد حسینی و حسین نصیری لوح تقدیر بازیگری را بخاطر بازی در نمایش«دل و دشنه» به خود اختصاص دادند. در بخش بازیگری زن، مریم ندایی برای بازی در نمایش«دل و دشنه» با دریافت دیپلم افتخار به عنوان برترین بازیگر زن معرفی شد و مونا محمدنژاد هم بخاطر بازی در همین نمایش در جایگاه   دوم قرار گرفت. محبوبه تفضلی برای نمایش «امپرسیون جیغ بنفش» و پریسا صدایی آذر بخاطر بازی در  نمایش «دل و دشنه» مشترکا"حائز رتبه سوم شدند.                                              

 در بخش کارگردانی نیز هیات داوران کسی  را حائز رتبه  اول ندانست و غریب منوچهری بخاطر کارگردانی نمایش «دل و دشنه» رتبه دوم و جعفر موسی زاده برای نمایش«بوی تند نارنجی در ساعت 3/33 دقیقه زمستان»  رتبه سوم را به خود اختصاص داد. در پایان این مراسم، هیئت داوران با آرزوی تولید متون نمایشی بر اساس فرهنگ غنی بومی و دغدغه‌های اصیل بشری، در بخش نمایشنامه نویسی اثری را حائز کسب رتبه اول و دوم ندانست و با اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی از حمید رستمی نویسنده نمایش «دل و دشنه» به عنوان رتبه­ سوم تقدیرکرد.

افتتاح پلاتوی استاد حسن نجفلو (بلک  باکس)  در مجموعه ی فدک و با ظرفیت 90 صندلی و آغاز به کارآن همزمان با  اجرای نمایش« بوی تند نارنجی در ساعت 33/3 زمستان» در اولین روز  جشنواره  و  افتتاح گذر مشاهیر اردبیل با 13 تابلوی عکس از چهره های فرهنگی و هنری از مهمترین ویژگی ها و دستاوردهای این رویداد مهم نمایشی بود. در این مراسم از اتابک نادری هنرمند توانمند اردبیلی، کریم عظیمی ججین بخاطر تلاش برای ایجاد پلاتوی استاد نجفلو  و نیز سعید افخمی هنرمند نمینی با اعطای هدایایی تجلیل شد. نمایش «دل و دشنه» درجشنواره منطقه ای فجر که از 25 الی 29 مهرماه 93 در استان بوشهر - شهرستان گناوه -  برگزار شد،  در کنار اجرای  نمایش های منتخب  استان های قم، تهران، همدان، مرکزی، گیلان، ایلام، بوشهر،  فارس، اصفهان و یزد، درروز 27 مهرماه درسالن مجتمع فرهنگی و هنری گناوه به روی صحنه رفت.

سعیدنوریان/ شهریورماه 96

منبع: کتاب«جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای»نوشته سعید نوریان، انتشارت محقق اردبیلی، سال 1395




نظرات کاربران