در حال بارگذاری ...
هیئت داوران جشنواره تئاتر استانی اردبیل بیانیه داد

با مشک خالی به سراغ تئاتر نروید

هیئت داوران بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل با بیان اینکه تئاتر بخش جدایی ناپذیر فرهنگ یک جامعه متمدن و صاحب تاریخ است،از هنرمندان ،مسئولین و خانواده ها خواستند، خانه نمایش استان را آباد کنند.

به گزارش تئاتر اردبیل، هیئت داوران بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل با بیان اینکه تئاتر بخش جدایی ناپذیر فرهنگ یک جامعه متمدن و صاحب تاریخ است، از هنرمندان ،مسئولین و خانواده ها خواستند، خانه نمایش استان را آباد کنند. در این بیانیه آمده است:

«و خداوند به موسی گفت؛ نعلینت را از پاهایت بیرون کن، زیرا زمینی که بر آن ایستاده‌ای مقدس است.

درود به زنان، مردان و هنرمندان و مدیرانِ این پاره از سرزمین کهنسالمان ایران.                                

پیش از هر سخن و به پاس از جان گذشتگی‌های دلاور مردان و شیر زنان شهید این سرزمین و خانواده‌های صبور و دریا دلشان، تمام قد می ایستیم و سر فرود می آوریم...

دوم؛ بوسه بر آن رویِ دلدوز وموی سپید ودستان هَزار دستان پیشکستوان هنرِ مقدس نمایش می زنیم که عمر و روزگار دراز و گرام خویش گذاشتید بر سر آن و امروز چشم و دلتان به سوی ما و آینده‌ ‌ی این هنر فرهیخته است.

و بعد؛ درمقام دوستی با دوستان و رهروان نمایش می گوییم که صمیمیّت شما را می ستائیم و  تلاش هایتان را ارج می نهیم وبیش از آن ...

نخست سخنی از سر دلسوزی با مدیران و مسئولان استان، متولیان تئاتر، و آنانی که چون پدر برای فرزندان خود هستند.

 حکایت" مشک خالی پرهیز آب "  را شنیدید؟

حکایت تئاتر امروز ما (که فرقی هم نمی کند کجا) درست شبیه همین حکایت شده است.

29 دوره از برگزاری جشنواره های تئاتر استانی کشور و 24 دوره از برگزاری آن در استان اردبیل می‌گذرد و امروز وضعیت تئاتر ما این است. مشکها خالی  است  و پر از باد. 

همه می دانند تئاتر بخش جدایی ناپذیر فرهنگ یک جامعه متمدن و صاحب تاریخ است!... در عصر ما دیگر تئاتر یک ضرورت فرهنگی و نیاز جامعه‌ی مدنی و متقرقی محسوب می شود. گواه ما استقبال بسیار علاقه‌مندانیست که ساعتها برای دیدن یک نمایش در شرایط غیر مطلوب و طاقت فرسا، صف می کشند، به انتظار می ایستند و باز هم گروهی از تماشای آن بی نصیب می مانند.

بی شک شما نیز معترفید فضاهای اجرایی بسیار اندک اند و چندان مناسب حال هنرمندان و شایسته تماشاگرانشان نیستند. از این رو ضرورت ایجاد فضاهایی مناسب برای کار گروه‌ها و دیدن نمایشها انکار ناپذیر است.

اگر تئاتر می خواهیم، باید بهایش را بپردازیم. اگر سربلندی و افتخار می خواهیم باید بهایش را بپردازیم. کیست که نداند اعتلای فرهنگ و هنر هر کشوری نخست در دستان مسئولین و سپس در دستان هنرمندان و ادیبان آن است.

و اما تئاتر اردبیل... زادگاه من و ما و شما و پاره‌ای از تن این سرزمین ایران...

خوب به خاطر دارم که سالهای نه چندان دور ، اردبیل یکی از قطبهای تئاتر کشور ما بود. افتخاراتی که هنرمندان این خطه از کشور عزیزمان نصیب این استان کردند کم نبود و هنوز هم در یادها و خاطره ها باقیست و ثبت تاریخ تئاتر ایران است. اما امروز باید نگران بود. امروز باید نگران تئاتر استان اردبیل بود. بر این اگر آینده‌ی تئاتر و فرزندان این خطه مهم می نماید، با مشکهای خالی به پیشواز تئاتر نروید. اگر باد بکاریم، یقینا گندم درو نخواهیم کرد.

و بعد خواهش ما از پدران دلسوز و دغدغه مند این  خطه؛

خانه‌ی تئاتر استان را آباد کنید، فرزندان شما برای دیدن و دیده شدن نیاز به فضای مناسب و امکانات استاندارد دارند. جایی که بتوانند نفس بکشند، تئاتر کار کنند و تئاتر ببینند و زندگی را معنایی دیگر بخشند.

به خدا قسم لیاقت جوانان و مردم ما دخمه های تنگ و تاریک و نمور و بوی‌ناک نیست.

دوم. پدران دلسوز، مدیران فرهیحته، عزیزان جان... فرزندان شما نیاز به آموزش مستمر و امکانات آموزشی مناسب دارند. اگر به اندیشه‌ی بالندگی فرزندانتان و سر بلندی  استان هستید، این امکان را از آنان دریغ نکنید. مشکها را به هر ضرب و زور و جنگ و دنگ پر کنید که مشک خالی شایسته‌ی پیشوازی تئاتر این استان نیست.  

سوم. هنرمندان و هم اندیشان...

به یادآوری می گوییم که یقین می دانید، ماندگاری هنر بومی و ادبیات غنی و فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور عزیزمان نیازمند هنر و توجه وی‍ژه‌ی ما و شماست. مایی که میراث داران تاریخ و فرهنگ و هنر خود هستیم برای آیندگان. پس بیایید امانت پدران را نیکو پاس بداریم و آن را مرده‌ریگ فرزندان خود کنیم.

همراهان و همرزمان...

اگر خواهان آن هستید که در این عرصه ‌ی هول و ولا و خطر گام بردارید، اگر قصد رفتن به جنگ با نا آگاهی و فریاد زدن درد مشترک خود و جامعه خود را دارید، اگرمی خواهید زبان مردم خود باشید، بدانید که باید به سلاح دانش مسلح شوید. بدون دانش و مطالعه و تحقیق و تجربه در پی باد می دوید. 

 و به یاد آورید که امام بزرگوارفرمودند؛ هیچ اندیشه ای در تاریخ  نمی ماند مگر که با هنر آمیخته شود.

با مشک خالی به استقبال تئاتر نروید.              

هیئت داوران بیست و پنجمین چشنواره تئاتر استانی استان اردبیل ، مجید واحدی زاده، سیروس همتی وحسن باستانی»




نظرات کاربران