در حال بارگذاری ...
  • تئاتر دیگر جغرافیا نمی‌شناسد

    جشنواره ها در گذر زمان به میدان چالش هنرمندان نمایش در سطوح مختلف تبدیل شده ؛ این میعادگاه دل های عاشق با تمام معایب و محاسن نهفته در دل خود ، از دید حقیر صرفا باید وسیله تلقی شود نه هدف

    به گزارش تئاتر اردبیل، جشنواره ها در گذر زمان به میدان چالش هنرمندان نمایش در سطوح مختلف تبدیل شده ؛ این میعادگاه دل های عاشق با تمام معایب و محاسن نهفته در دل خود ، از دید حقیر صرفا باید وسیله تلقی شود نه هدف ! چرا که اگر هدف انگاشته شود خیلی از عناصرمهم و تاثیر گذار ضمن سپرده شدن  به باد فراموشی ، به مرور زمان در زیر خروارها هیجان زدگی و جایزه نگری مدفون خواهد شد .و در نهایت فهم‌درست از آن‌کاری بسیارسخت خواهد بود .لذا شایسته و بایسته است که این رخداد عظیم فرهنگی و هنری را وسیله ای برای دوستی ها . انتقال تجارب . آموزش . رشد و تعالی و صیقل روح . پیام رسان نور و آگاهی و درعین حال عرصه رقابت در راستای پیشرفت تکنیکی و فنی و علمی و محتوایی و. .‌ قلمداد کرد . از یاد نبریم که جشنواره می تواند وسیله مناسبی برای پیدا کردن راه در دل  دوست که همانا مخاطب است ، باشد .اگر چنین شود علیرغم نبود سیاست کلی و نیز عدم‌ثبات شیوه و رویه و نداشتن سمت و سوی مشخص و مدون در سطح کلان . و حتی سلیقه زدگی ، باز بارقه ی امیدی خواهد بود . وگرنه حادثه ای  تکراری را می ماند که تبدیل به عادت شده است و اما جشنواره ۲۶ . از چندین لحاظ متمایز و متفاوت می نماید . لاجرم به دلایلی از ترتیب و توالی پرهیز می کنم چون‌نمی توانم نبود ( مجد) و عظمت این واقعه  مهم را قبل از هرچیز یاد نکنم .‌(مجید)   مجد و افتخار این وعده گاه ، فرد ( واحدی ) که گویا ( زاده) شده بود برای محور شدن بین بچه ها با سلایق مختلف و گاه مخالف . او ابلاغ نمی شناخت و بچه هانیز  برای دردو دل کردن با او نیازی به عنوان مسئولیتش  نمی دیدند گویا سنگ صبور خلق شده بود و پاسخگو . فقدان این عزیز . غمی بس سترگ‌است و تفاوتی بسی عظیم تر . اما خود او هرجا تئاتر باشد حاضر است در لحظه لحظه ی اجراها . کارگاهها . جلسات . در نقد و بررسی ها . بودها و نبودها . تا قرائت ارا وشنیدن اعتراضات و  بدرقه گروه ها . ‌ 
    روحش شاد و یادش جاویدان .از دیگر  وجوه متمایز این دوره ، تئاتری بودن همه ی دست اندرکاران جشنواره هست از دبیر تا کلیه مدیران و دبیران اجرایی و رابطان و . ‌ . ‌ واین اتفاقی بس نادر و در عین حال عالی و بی نظیر است اگر درست مدیریت  و بهره برداری شود
    مورد سوم . توامان بودن اجراهای عمومی و جشنواره ای است که اگر خوب برنامه ریز ی  مدیریت شود و اگر از ساختار مناسب برخوردار گردد می تواند الگوی مناسبی برای کل کشور باشد در عین نگاه به جذب مخاطب عام.

    فروش بلیط . انهم‌به صورت آنلاین . اجرای هم زمان در پنج شهرستان استان . نبود دغدغه اسکان و تغذیه . نبود استرس تحویل و تحول سالن و . .  را نیز بیفزایید به نقاط متمایز این دوره و اما با توجه به مسئولیت بنده در این دوره ( مدیر اجرایی شهرستان ها) که قرعه فال به نام من دیوانه زدند . 

    خوشحال کننده این که ازبیست و یک گروه داوطلب حضور در جشنواره ‌ بالای پنجاه درصد آن از شهرستان ها بودکه در نهایت سه نمایش در بخش رقابتی و چهار نمایش در بخش جنبی انتخاب شدند.
    برقراری ارتباط و ایجاد هماهنگی با گروه ها و روسای ادارات شهرستان هاو تنظیم صفر تا صد برنامه ها ( اعم از اجرا. داوری . نقد و بررسی و برگزاری کارگاه) با وجود تمام سختی ها شیرین بود و به یاد ماندنی . ‌ ‌ کاستی ها را دوستان خواهند بخشید بر این پیر .
    بخش مهم‌ این که باید به داشته های شهرستان هایمان ببالیم و آنان باور  داشته باشیم . دوستان با دستان خالی و دل های مملو از عشق کاری کردند کارستان . 
    نبود امکانات اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و نیز کمی حمایت و آموزش  و غیره . . نه تنها مانع از فعالیت این عزیزان نشده . بلکه بی اغراق باید اذعان کنیم تک تک شهرستان ها به نوبه ی خود نمایندگان شایسته ای برای استان در سطح منطقه و کشور بوده اند مشگین شهر . بیله سوار پارساباد و خلخال. و حال دیگر تئاتر جغرافیا نمی شناسد و در انحصار نیستاز روستای گورانسرای خلخال تا زرگر بیله سوار . از مزرعه خلف مشگین‌شهر تا زیر نهر تراب  پارساباد. از ویرثق نیر تا نمین و ازنای گرمی . جای جای این کهن دیار هنرپرور ‌ رنگ و بوی تئاتری دارد . باید دستشان را بوسید و در مقابل عظمت روحشان تعظیم کرد .این امر .مسئولیت دست اندکاران فرهنگی و هنری استان و کشور را دو چندان می کند . چرا که شهرستان ها هم صاحب گروه های ثبت شده پروانه دار هستند و هم علیرغم کاستی ها و گاه نامهربانی ها . پرچمداران هنر نمایش استان در جشنواره های منطقه ای و سراسری بوده اند . حرف اخر این که تئاتر شهرستان را نه می شود دست کم گرفت و نه می شود فراموش کرد . و این دو تقریبا غیر ممکن است .
    حق یارتان/ احمد مسرت/ شهریورماه 97
     




    مطالب مرتبط

    یاداشتی بر نمایش «عشق قافله‌سی»

    یاداشتی بر نمایش «عشق قافله‌سی»

    هر وقت که بخواهم عنوان (کار موفق) را در مورد اثری هنری بکار گیرم پیش از هر چیزی به اهداف خالق اثر می اندیشم که چه بوده و چه اندازه به آن نایل گردیده است.

    |

    نمایش«عشق قافله سی» در اردبیل به روی صحنه رفت

    نمایش«عشق قافله سی» در اردبیل به روی صحنه رفت

    به همت گروه تئاتر سایای اردبیل و در قالب هشتمین ویژه برنامه نمایشی صاحبدلان ، نمایش مذهبی «عشق قافله سی»، همزمان با دهه آخر صفر در تالارشمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک این شهر، به روی صحنه رفت.

    |

    نظرات کاربران