در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل:

تولید و انتشار آثار نمایشی، یک ضرورت است

محمد تقی اسماعیلی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل با ابراز خرسندی از انتشار دو عنوان کتاب نمایشی، گفت: تولید و انتشار آثار نمایشی، یک ضرورت است.

ایران تئاتر، اردبیل، سعید نوریان: برگزاری آئین رونمایی از دو عنوان کتاب نمایشی در اردبیل، فرصتی فراهم کرد تا نشستی داشته باشیم با محمد تقی اسماعیلی،  رئس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل. اسماعیلی در این نشست از انتشار مجموعه نمایشنامه های هفت تا یک و هفت دو به عنوان کاری ارزشمند در جهت حمایت از هنرمندان و تولید آثار نمایشی عنوان کرد و با بیان اینکههنر نمایش به عظمت هستی، زندگی و انسان است و فهم و درک آن از هر ذهنی و انسانی برنمی‌آید، افزود: آموختن هنر افزون بر ذوق و استعداد شگرف به سال‌ها شاگردی، نزد استادان بزرگ نیز نیاز دارد. وی با اعلام اینکه اگر عناصر تشکیل‌دهنده هنر نمایش ­را نمایشنامه، بازیگری، طراحی صحنه، چهره‌پردازی، کارگردانی، لباس، ­­­حرکات موزون، تماشاخانه، تماشاگر  منتقد و... موردتوجه قرار دهیم، نمایشنامه و نمایشنامه‌نویسی از اهمیت خاصی برخوردار هستند، افزود: نمایشنامه نویسی جایگاه و ارزش به خصوصی را در تولید و اجرای یک اثر نمایشی دارند زیرا این نمایشنامه‌نویس است که با نمایشنامه خود، طرح و انگاره نظام هنر نمایش را ترسیم یا تضعیف کرده و این دستگاه هنری را به جنبش درمی‌آورد.

 اسماعیلی، یکی از دغدغه‌های اصلی گروه‌های نمایشی  را دست یافتن به نمایشنامه‌هایی دانست که از هر لحاظ قابل‌تأمل باشد، اظهار داشت: نمایش‌نامه به‌عنوان یکی از ارکان اصلی هنر نمایش محسوب می‌شود و نقش کلیدی را در تولید یک اثر نمایشی فاخر دارد و سرمایه‌ای ارزشمند در خزینه ادبی و هنری برای دیگر نسل‌هاست.

وی با بیان اینکه انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در دوره هفتم فعالیت‌های خود با توجه به اهمیت نمایشنامه‌نویسی و ضرورت تولید آثار نمایشی فاخر مبتنی بر آثار نویسندگان بومی و محلی و­ زمینه‌سازی برای حمایت از نمایشنامه نویسان استان و معرفی آثار تولیدی هنرمندان استان برای گروه‌های نمایشی کشور، انتشار مجموعه آثار نویسندگان استان به‌عنوان یک اولویت مهم را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: تولید و انتشار آثار نمایشی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر که هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان در دوره پنجم نیز در اقدامی تحسین‌برانگیز، مجموعه الفتا را در دو جلد منتشر و به هنرمندان استان اهدا کرده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان با اعلام اینکه برای اانتشار آثار نمایشنامه نویسان استان، هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان با تشکیل نشست­های متعدد و با ایجاد کارگروه مشورتی، انتشار کتاب دوجلدی هفت‌تا را به‌عنوان امری مهم و تأثیرگذار در رأس فعالیت‌های خود قرارداد، افزود:  فراخوان این حرکت ارزشمند و ماندگار ­را در شهریورماه سال 99 انتشار و به‌منظور جلب همراهی‌های نویسندگان و نمایشنامه نویسان استان، علاوه بر تمدید آن در دو نوبت، از طریق ارسال پیام‌های اختصاصی در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و برقراری تماس‌های تلفنی، زمینه‌های لازم را برای مشارکت و همراهی همه نویسندگان استان در تولید و انتشار این کتاب‌ها، فراهم کرد.

  وی با اعلام اینکه درمجموع 37 اثر از نویسندگان و نمایشنامه نویسان استان به دبیرخانه انجمن هنرهای نمایشی استان ارسال شده بود، گفت: پس از برگزاری نشست­های تخصصی، مقرر گردید 14 نمایشنامه از 14 نویسنده استان در قالب دو کتاب منتشر و تقدیم هنرمندان شود.

اسماعیلی با قدردانی از هنرمندان استان و نمایشنامه نویسان استان که آثارشان را برای چاپ در اختیار انجمن هنرهای نمایشی قرار داده اند، افزود: امیدوارم با جلب مشارکت‌ها و همراهی‌های دیگر نویسندگان و نیز دستــــگاه‌های اجـــــرایی و نهـادهای فرهنگی و هنری، این حرکت را تداوم‌بخشیم.

وی با سپاس  از حمایت‌های اداره کل هنرهای نمایشی کشور، انجمن هنرهای نمایشی، اداره­،کل­ فرهنگ ­و­ارشاداسلامی­ استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر اردبیل، سازمان بسیج هنرمندان استان، اظهار امیدواری کرد که این حرکت ارزشمند و ماندگار در سال‌های آتی و دوره‌های بعدی انجمن هنرهای نمایشی استان هم استمرار داشته باشد.




نظرات کاربران