در حال بارگذاری ...
در کارگاه اسطوره شناسی وئ تئاتر عنوان شد:

تئاتر می تواند در معرفی اسطوره ها نقش موثری داشته باشد

فرهاد محسن دوست در کارگاه اسطوره شناسی و تئاتر و در جمع هنرمندان تئاتر اردبیل در تالار استاد جابر عناصری حوزه هنری ، گفت: تئاتر، می تواند در معرفی اسطوره ها، نقش موثری داشته باشد.

به گزارش تئاتر اردبیل، دکتر فرهاد محسن دوست در کارگاه اسطوره شناسی و تئاتر که در قالب برنامه های آموزشی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل در تالار استاد جابر عناصری حوزه هنری اردبیل برگزار شد، با اظهار اینکه عصر حاضر،  عصر توجه به بحث اسطوره در ادبیات نمایشی است، گفت: اثری ارزشمند است که از نماد و اسطوره بهره گیرد.

وی با اشاره به فرهنگ، تمدن و تاریخ کهن ایران زمین و با تاکید بر ضرورت استفاده از اسطوره برای تبیینو معرفی فرهنگ ایران به دنیا، گفت: اسطوره شناسی در مشرق زمین بحثی نوپا است درحالی که در مغرب زمین از زمان ظهور فروید و یونگ و رشد نگاه بیرونی، علم میتولوژی گسترش یافت.

وی با اعلام اینکه  یونان از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مهد اسطوره پروری بوده و واژه (Mythos- Myth) برخاسته از تمدن یونان باستان است، افزود: دومزی، گیلگمیش و سیاوش از اسطوره های بین النهرینی دوران باستان است.

محسن دوست با بیان اینکه اسطوره در بطن مذهب و تاریخ نفوذ کرده است، گفت: در آیین های تعزیه خوانی نیز نمادهای دوران باستان به چشم می خورد.

وی با بیان اینکه فردوسی در دوره پس از اسلام احیاگر زبان فارسی بوده، افزود: جامعه ایرانی باید اسطوره های خود را بشناسد و این امر در هنر تئاتر محقق می شود.

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل روزهای 20 مرداد تا 5 شهریور در شهرهای اردبیل، بیله سوار، گرمی، پارس آباد، خلخال و مشگین شهر برگزار می شود.




نظرات کاربران