در حال بارگذاری ...
کارگردان جوان اردبیلی:

جشنواره فجر در تعامل تجربه ها و دوستی ها بسیار مفید است

اکبر صادقی، هنرمند جوان اردبیلی که در دوره های سی و پنجم و سی و ششم تئاتر فجری، حضوری موفق داشته است، برگزاری جشنواره تئاتر فجر را در تعامل تجربه ها و دوستی ها مفید می داند.

به گزارش تئاتر اردبیل، شهر اردبیل در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه سال جاری، میزبان گروه های مختلف نمایشی در بخش استانی جشنواره تئاتر فجر است. هنرمندان تئاتر استان از همان دوره نخست  جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضوری ارزنده و شایسته تحسین در این رویداد نمایشی داشته اند. به بهانه برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در اردبیل، برآن شدیم تا با هنرمندانی که از این دیار هنرخیز و هنرمند پرور، آثار ارزشمندی را در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به روی صحنه برده اند، به گفتگو بنشینیم.
اکبر صادقی هم از جمله هنرمندان جوان و جویای نامی است که در دوره های سی و پنجم و سی و ششم جشنواره بین المللی تئاتر فجر، نمایش های«تو را ازمن گرفتی» و «و خداوند در درون یک مرد دوقلب قرار نداد» را به روی صحنه برده است. وی متولد یکم تیر ماه سال شصت و چهار شهرستان بیله سوار در استان اردبیل است و مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی  خود را از دانشگاه هنر و معماری تهران دریافت کرده است. آنچه می خوانیم، گزیده گفتگوی سایت استانی ایران تئاتر با این هنرمند جوان است.
 
اکبر صادقی، تئاتر را از چه سالی شروع کرده و در این مدت چه آثاری را بر روی صحنه برده است؟
 بطور جدی از سال 1383 همزمان با بازی در نمایش های "قصه و غصه" و "شهرزاد" وارد دنیای تئاتر شده ام  و  نمایش های«باباسگ داد» جشنواره بدون کلام آزنا شهرستان گرمی در سال1385 ، «قصه های درگوشی» در دانشگاه آزاد تنکابن 1389، «وخداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» در جشنواره استانی مازندران و جشنواره منطقه ای زاهدان  در سال 1392، «مارپیچ» در جشنواره استانی اردبیل، سال 1393، «تورا از من گرفتی» در جشنواره استانی اردبیل در سال 1395، سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر، سال 1395 و دومین جشنواره بین المللی آکتائو قزاقستان درسال 2018 و «و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» را در جشنواره تئاتر استانی اردبیل در سال 96 و سی و ششمین جشنواره بین المللی فجر به روی صحنه برده ام.
 
و حاصل این حضور؟
کسب رتبه اول بازیگری در نمایش «گذر وگذر» در جشنواره تئاتر استان اردبیل، 1383، رتبه اول کارگردانی برای نمایش «بابا سگ داد» در جشنواره آزنا شهرستان گرمی، 1385، تقدیر بازیگری برای بازی در نمایش «پارانوئیا»  در جشنواره تئاتراستان مازندران،  1390، جایزه دوم نویسندگی و کارگردانی، جایزه سوم طراحی صحنه و بازیگری سوم مرد برای نمایش نمایش «و خداوند درون یک مرد دوقلب قرار نداد» در جشنواره استان مازندران، 1392، رتبه تقدیر نویسندگی برای نمایش «و خداونددرون یک مرد دو قلب قرار نداد» در جشنواره تئاتراستان سیستان و بلوچستان، 1392، رتبه اول نمایش نامه نویسی در جشنواره ملی نمایشنامه نویسی عنوان، 1394، رتبه برتر نویسندگی، کارگردانی و رتبه دوم بازیگری مرد برای نمایش«تورااز من گرفتی» در بیست وچهارمین جشنواره استان اردبیل 1395، رتبه دوم نمایشنامه نویسی از بیست و هشتمین جشنواره استانی کردستان برای نمایشنامه «و خداونددرون یک مرد دوقلب قرار نداد» در1396، رتبه برتر نویسندگی، کارگردانی، دوم بازیگری، طراحی صحنه برتر با «و خداونددرون یک مرد دو قلب قرار نداد» در بیست و پنجمین جشنواره استان اردبیل 1396، کاندیدای دریافت بهترین طراحی صحنه از سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر 1396 ، دریافت تندیس و جایزه بهترین نمایش از دومین جشنواره بین المللی آکتائو قزاقستان 2018 ،جایزه دوم نمایشنامه نویسی در جشنواره استانی سیستان و بلوچستان برای نمایش« و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد»در سال 1397 و رتبه  نمایشنامه برتر در مسابقه نمایشنامه نویسی مجید واحدی زاده برای نمایش"هفت پله" 1397 .
 
برگزاری جشنواره تاتر استانی فجر را در اردبیل چگونه می بینید؟
چندین سال است که با حذف جشنواره مناطق، سفر و اجرای گروه های استان ها در دیگر استان ها کاهش یافته بود. اما برگزاری جشنواره فجر استانی تا حدودی این فرصت را به استان ها داده است که تولیدات خود را در استان های دیگر اجرا کنند. این امر در راستای تعامل تجربه ها و دوستی ها بسیار مفید است. امسال با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و معاونت هنری جناب آقای منوچهری فرصت بسیار ارزشمندی برای تئاتری های اردبیل جهت میزبانی از آثار نمایشی از سایر استان ها و حتی کشور آذربایجان فراهم شده است که قطعا در پیشرفت و توسعه تئاتر ما مفید خواهد بود.
 
شما در دو دوره جشنواره فجر و چند دوره جشنواره استانی، حضوری موفق داشته اید، برگزاری این جشنواره چه تاثیری می تواند در تاتر استان داشته باشد؟ 
من دیدن تئاتر را هم ارزش با مطالعه، تحقیق و رفتن به دانشگاه می دانم. حال چقدر با ارزش خواهد بود که آثار منتخب سایر استان ها و کشورها در شهر ما به روی صحنه برود. این تبادل فرهنگی و هنری بشدت برای ارتقاء سطح علمی و هنری هنرمندان اردبیل مفید و کارساز خواهد بود.
 
به عنوان یک تحصیل کرده تاتری در اردبیل، براى ارتقای آثار نمایشی چه پیشنهادی  دارید؟
اساسا خلق هنر و تئاتر خوب، ادغام علم با استعداد است. فعالیت تئاتر به شدت وابسته به مطالعه و آموزش است. بخاطر همین باید کارگاه ها و برنامه های آموزشی مرتب در برنامه کوتاه مدت و بلند مدت ما باشد. جا دارد از ستاد برگزاری و دبیر جشنواره فجر استانی استان اردبیل بخاطر ارج نهادن به امر آموزش و برگزاری چهار کارگاه خوب در طول جشنواره قدردانی شود. 
 
 ارزیابی شمااز این حرکت اداره کل هنرهای نمایشی در خصوص اجرای 14 نمایش از برگزیده های تاتر استان ها در بخش استانی جشنواره تاتر فجرچیست؟
حرکت بسیار ارزشمندی در راستای تبادلات فرهنگی و هنری استان هاست. تئاتر هنری هست که بشدت وابسته به مخاطب است، حال اگر مخاطبان ما فراتر از استان ما باشد، بسیار ارزشمند خواهد بود. 
 
وضعیت فعلی تئاتراستان اردبیل را چگونه می بینید؟
با ورود نسل جدید و جوان به بدنه تئاتر چند بحث بوجود می آید. یکی این که وظیفه مسئولان فرهنگی و هنری جهت اموزش، پرورش و هدایت این نیروها کمی سخت تر و حساس تر می شود. دوم آن که نیاز به سالن و پلاتو استاندارد برای اجرا بیش از پیش احساس می شود. براستی در شهر اردبیل با این همه قدمت تاریخی و هنری کمبود سالن یکی از مشکلات اساسی بشمار می آید.
 
تاترشهرستان ها را در دوره های قبلی جشنواره فجرچگونه دیدید؟ 
در پاسخ این سوال فقط اشاره میکنم به مقاله و نقد رضا آشفته یکی از منتقدان خوب و فعال کشور. آقای آشفته در یک مقاله تحلیلی با بررسی چهار نمایش شهرستانی اجرا شده در سی و پنجمین جشنواره فجر که اتفاقا یکی از این چهار اثر ، نمایش " تورا از من گرفتی" به عنوان نماینده اردبیل در جشنواره فجر بود، به این نتیجه رسیدند که اساسا فاصله تئاتر شهرستان با تئاتر پایتخت برداشته شده است.
 
چه انتظاری از مسولین فرهنگی و تاتری کشور و استانی دارید؟ 
تئاتر و هنر از پایه های مدنیت و تمدن کشور هاست . ما همان گونه که به آب و هوا و غذا نیازمندیم ، به هنر نیز نیازمندیم.  مردم باید برای آینده خود و کودکانشان مطالبات فرهنگی داشته باشند و مسولان نیز تلاش دو چندان .
 
و حرف پایانی؟
با آرزوی بهترینها برای هنر و تئاتر کشورم و اردبیل.
 
 
گفتگو از: سعید نوریان

 




نظرات کاربران