در حال بارگذاری ...
محمدباقر نباتی، نویسنده«سبز، سهراب، سرخ»:

جشنواره فجر ویترین تئاتر کشور است

محمد باقر نباتی فعال تئاتری اردبیل و برگزیده بخش نمایشنامه نویسی بیستمین جشنواره بین المللی تئاترفجر، گفت:جشنواره فجر ویترین تئاتر کشور است .

به گزارش تئاتر اردبیل، شهر اردبیل در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه سال جاری، میزبان گروه های مختلف نمایشی در بخش استانی جشنواره تئاتر فجر است. هنرمندان تئاتر استان از همان دوره نخست  جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضوری ارزنده و شایسته تحسین در این رویداد نمایشی داشته اند. به بهانه برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در اردبیل، برآن شدیم تا با هنرمندانی که از این دیار هنرخیز و هنرمند پرور، آثار ارزشمندی را در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به روی صحنه برده اند، به گفتگو بنشینیم.

محمد باقر نباتی مقدم، مدیرگروه تئاتر عنوان از هنرمندانی است که با «سبز، سهراب، سرخ» در بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر درخشده است و جایزه اول نمایشنامه نویشی این رویداد مهم نمایشی را کسب کرده است. از فعالین تئاتر اردبیل است و سه دوره هم جشنواره تئاتر خصوص عنوان را در شهر اردبیل مدیریت کرده و در جشنواره های مختلف، جوایزی ارزشمندی را در بخش نمایشنتامه نویسیبه خود اختصاص داده است.

آقای نباتی، لطفا" از آثاری که به قلم شما به روی صحنه ها رفته است، برای مان بگویید.
سبز سهراب سرخ،فال خون / ماه مهر از سال شصت ، افسانه ساوالان، پسران زن همسایه و چند کار دیگر
افتخارات که کسب کرده اید؟
چند جایزه در جشنواره های مختلف کسب کرده ام که به قول معروف گذشته ها گذشته. در حال حاضر روی یک متن کار می کنم.
برگزاری جشنواره تاتر استانی فجر را در اردبیل چگونه می بینید؟
رخداد مبارکی است. با درایت مسئولان و همراهی هنرمندان امید می رود که اجراهای تئاتر سر و سامان مناسب تری بگیرد. البته ضروری است که ساخت تئاترشهر جدی تر پیش رفته و در ایجاد بلک باکس تسریع شود.

برگزاری این جشنواره چه تاثیری می تواند در تاتر استان داشته باشد؟
حضور گروه های نمایشی از شهرهای دیگر تبادل فکری و هنری به بار می آورد. هنرمندان می توانند به گپ و گفت بپردازند و مسائل و دغدغه های مشترک را بررسی کنند.
به عنوان یک فعال تاتری در اردبیل، براى ارتقای آثار نمایشی چه پیشنهادی  دارید؟
تئاتر اردبیل نیازمند یک پوست اندازی است. در سال های اخیر گونه های نو و شکل های تازه ای تجربه شده که نیازمند جدیت بیشتر در تولید آثار نو و تجربه های تازه است. آموزش نیز از مواردی است که همواره روی آن تاکید شده و با توجه به علاقمندی زیاد در قشر جوان برای حضور در هنرهای نمایشی لازم است در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری و برنامه ریزی شود.
 ارزیابی تون از این حرکت اداره کل هنرهای نمایشی در خصوص اجرای 14 نمایش از برگزیده های تاتر استان ها در بخش استانی جشنواره تاتر فجرچیست؟
به هر روی تبادل آثار شکل می گیرد و همینش خوب است.
دوره سی و هفتم جشنواره فجر را چگونه می بینید؟
تا اینجا که خوب بوده امیدوارم تا انتها خوب پیش برود.
شما در دوره های مختلف جشنواره فجر حضور داشته اید و حایز رتبه ارزشمندی برای استان شده اید، برگزاری جشنواره تاتر فجر را در ارتقای تاتر کشور و استان ها چگونه می بینید؟
جشنواره فجر ویترین تئاتر کشور است. حضور در این جشنواره هم رویداد مبارکی است هم هراس انگیز. می تواند هم موجب ارتقای یک بخشی از تئاتر منطقه بشود هم می تواند استمرار کار هنری فرد یا گروه را تحت تاثیر منفی قرار دهد. هنرمند یا گروهی که به فجر راه می یابد باید بتواند برای سال های بعدش توشه بچیند و راهش را با قوت ادامه دهد. گرفتار غرور کاذب شدن به ویژه در شرایطی که جایزه و تشویق به همراه می آید از معضلات هر جشنواره ای است.
تاتر شهرستان های استان را در جشنواره های قبل فجر چگونه دیدین؟
هنرمندان در هر شهری که فعالیت می کنند بخش مهمی از توش و توان هنر کشور به شمار می آیند. شهرستانی و غیر شهرستانی به نظر من معنا ندارد. مهم اثری است که ارائه می شود. مهم کاری است که به روی صحنه می رود و مخاطب به سنجش آن می پردازد.
چه انتظاری از مسولین فرهنگی و تاتری کشور و استانی دارید؟
انتظار خاصی ندارم. فقط در ایجاد زیرساخت های نمایشی و بروزرسانی امکانات فرسوده همت کنند. 
حرف و مطلب خاص:
رسانه های محلی نقش مهمی می توانند در معرفی هنرمندان و دغدغه ها و کاستی ها و مشکلات داشته باشند در هر رشته هنری. از اینکه درگاه استانی تئاتر همپای فعالیت های هنری در تلاش است به سهم خودم تشکر می کنم.
و حرف پایانی

تئاتر کار کنیم و حاشیه ها را کم کنیم.
سپاسگزارم.

گفتگو از سعید نوریان




نظرات کاربران