در حال بارگذاری ...
عدالت فرزانه، هنرمند فعال استان اردبیل:

تئاتر شهرستان ، نیازمند همت های بزرگ و کوشش های مستمر است

عدالت فرزانه که نمایش«آنالیز» در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه برده است، گفت: تئاتر شهرستان به همت های بزرگ و کوشش های مستمر نیازمند است.

به گزارش تئاتر اردبیل، شهر اردبیل در سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر،  روزهای شانزدهم تا نوزدهم دی ماه سال جاری، میزبان گروه های مختلف نمایشی در بخش استانی جشنواره تئاتر فجر است. هنرمندان تئاتر استان از همان دوره نخست  جشنواره بین المللی تئاتر فجر، حضوری ارزنده و شایسته تحسین در این رویداد نمایشی داشته اند. به بهانه برگزاری بخش استانی جشنواره تئاتر فجر در اردبیل، برآن شدیم تا با هنرمندانی که از این دیار هنرخیز و هنرمند پرور، آثار ارزشمندی را در دوره های مختلف جشنواره بین المللی تئاتر فجر، به روی صحنه برده اند، به گفتگو بنشینیم.

عدالت فرزانه از هنرمندان فعال تئاتر استان اردبیل است که در جشنواره بین المللی تئاتر فجر هم حضوری موفق داشته است. از تحصیل کرده های تئاتری است و آثار ارزشمندی را در جشنواره های مختلف تئاتری تولید و به روی صحنه برده است.طراحَ . نویسنده وکارگردان تئاتر و تلویزیون است و این آثار از اوست:نمایشنامه "کبوتران چاهی" انتشارات نمایش 1388تهران، نمایشنامه "بی بی" انتشارات کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان1391مشهد، نمایشنامه"آ، مثل آرزو"اولین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی بچه های مسجد 1374- اهواز، نمایشنامه" سیما" اولین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی نماز1375 – مشهد، نمایشنامه" زیر تیرچراغ برق" دومین جشنواره سراسری طنزطهران 1386 – تهران، نمایشنامه"کفش ها" دومین جشنواره ادبیات نمایشی رضوی1386 – قزوین
نمایشنامه " آنالیز" اولین جشنواره نمایشنامه نویسی صلح 1388 مراغه، نمایشنامه " کبوتران چاهی" تولید متون نمایشی هفتمین جشنواره تئاتر رضوی1388 تهران، نمایشنامه " کبوتران چاهی" چهارمین دوره ادبیات نمایشی رضوی1388 قزوین، نمایشنامه " بوی باران" سومین جشنواره بین المللی درانتظار صبح 1389تهران، نمایشنامه " سرگذشت یک پروانه" چهارمین جشنواره بین المللی درانتظار صبح 1390تهران، نمایشنامه " کبوتران چاهی" به کارگردانی آقای مجید واحدیزاده در جشنواره سراسری آموزشگاههای کشور-رشت1390، نمایشنامه "شبیه عباس" در بخش مسایقه نمایشنامه نویسی اولین جشنواره سراسری تئاتر امام حسین-تبریز1390، نمایشنامه" ولگرد"برگزیده بخش نمایشنامه نویسی کوتاه چهارمین جشنواره بینالمللی درانتظارصبح-مردادماه 90 13تهران، نمایشنامه"خواب بعدازظهر" درمسابقه نمایشنامه نویسی اولین جشنواره سراسری راه روشن –اسفندماه90 مشهد، نمایشنامه های "این روزها " باران" منتخب جشنواره منطقه ای نمایشنامه نویسی قلم سبز-اسفند90 سنندج و نمایشنامه "زیرپلک ماه" در بخش مسایقه نمایشنامه نویسی اولین جشنواره سراسری نمایشنامه نویسی کتاب دا1390تبریز.
عدالت فرزانه نمایش های  نمایش"رازخنده اشک" اولین همایش سراسری تئاترنور سازمان تبلیغات اسلامی 1374- تهران ،" خوشه" اولین جشنواره سراسری تئاتر سنتی اشراق 1376تهران، " بق بقوی کفترا" اولین جشنواره سراسری تئاتر رضوی  1385-  اصفهان، " کبوتران چاهی" هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان1388 تهران، " کبوتران چاهی" چهارمین جشنواره تئاتر سیره نبوی شمالغرب کشور1388 اردبیل، "پاپر" جشنواره سراسری تئاتر عروسکی رضوی1389بندرعباس، "سرزمین من" دربخش صحنه ای (بزرگسال) دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان آبانماه 1390 –تهران  و"آنالیز" نوزدهمین جشنواره استانی تئاتر استان اردبیل ، جشنواره مناطق شمالغرب کشور-رشت و سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر-تهران1390 و  در جشنواره های مختلف به روی صحنه برده و جوایز ارزشمندی را برای استان اردبیل و شهرش، خلخال به ارمغان آورده است.
آقای فرزانه، برگزاری جشنواره تاتر استانی فجر را در اردبیل چگونه می بینید؟
بدون شک توجه به تئاتر در شهرستان ها می تواند پشتوانه فکری ، عملی واجرائی تئاتر کشور را بیافزاید.  ازاین رو اجرای جشنواره استانی تئاتر فجر در اردبیل به هیچ وجه بی تاثیر نیست. البته اگر باتحلیل های درست و کافی نفس این عمل را به علاقمندان تئاتر در شهرستان ها گوشزد کرد و آن اینکه برای رسیدن به تئاتر خوب باید سراغ متن خوب رفت وبا گزینش درست در عوامل اجرایی ، با تحلیل و نقد سعی در اجرایی آگاهانه از متنی که حرفی برای گفتن داشته باشد دست یافت .
برگزاری این جشنواره چه تاثیری می تواند در تاتر استان داشته باشد؟
برای پایتخت، مرکز استانها وبرای مرکز استانها، شهرهای تابعه شهرستان محسوب می شود. پس به همان اندازه که اجرای تئاترهای حرفه ای برای مرکز استان تاثیر گذار است، به توان دو و یا به احتمال بیشتر به توان بی نهایت، تاثیرات آن می تواند در علاقمندان بخش ها وشهرهای تابعه باشد. به شرطی که از آنها نیز برای دیدن ، شنیدن و بودن دراثنای این جشنواره مهم دعوت بعمل آید.
به عنوان یک تاتری، براى ارتقای آثار نمایشی چه پیشنهادی  داریید؟
بدون شک اساس وپایه هر تئاتر ، نمایشنامه و متن آن است که توفیق یافتن یا موفقیت نداشتن هراثر نمایشی را تا میزان قابل توجهی تحت تاثیر خود قرار می دهد . بنابراین تئاتر شهرستان برای درخشیدن نیازمند حضور نمایشنامه نویسان فعال وحرفه ای است . وقتی پای درد دل هنرمندان این عرصه می نشینیم از مسائل زیادی چون به رسمیت شناخته نشدن آنها درکشور حتی بین کارگردانانی که از هزار ویک اثر شهرستانی یک اثر با ضرب وزور انتخاب می کند که متاسفانه حقوق مادی ومعنوی نویسنده اثررا چون شهرستانی است نادیده گرفته و اهمیت جدی به آنها قائل نیستند بنابر این پیشنهاد به رسمیت شناختن نویسنده های گمنام شهرستانی و احترام به حضور و بهادادن به فعالیتهای بی منتشان است 
 ارزیابی تان از این حرکت اداره کل هنرهای نمایشی در خصوص اجرای 14 نمایش از برگزیده های تاتر استان ها در بخش استانی جشنواره تاتر فجرچیست؟
قطعا این موضوع آن قدر جای بحث وبررسی دارد که  نمی توان دراین مجال کوتاه به چند نکته از آن پرداخت.جدا از ضعف وقوت کیفی آثار راه یافته به جشنواره ، اجرای آنها در شهرستان ها اتفاق میمون ومبارکی است که ثمرات آن ویژه وبسیار چشمگیر خواهد بود که این امر خطیر جز به دبیر خلاق وشهرستانی این دوره ازجشنواره ساخته نبود . 
دوره سی و هفتم جشنواره فجر را چگونه می بینید؟
اگرچه تعویض سالانه افراد به عنوان دبیران برای این امر مهم خطرات جبران ناپذیری به بدنه تئاتر درکشور می زند که قلب تپنده آن با این جشنواره رقم می خورد اما درکنار این اتفاق نامیمون .. ظهور وبروز سلایق وخلاقیت های فردی هردبیر قابل تامل است . وجود وحضور نادر برهانی مرند دراین دوره از اول نوید بخش پویایی ورشد تئاتر شهرستانها در جشنواره بود و جشنواره استانی تئاتر فجر یکی از ثمرات گرانقدر این عزیز است و شاخص دیگر حضور این عزیز بعنوان دبیر جشنواره اهتمام به ادبیات نمایشی ازجمله متون نمایشی با کیفیت دراین امر مهم است . نهایتا بعنوان یک نمایشنامه نویس که اساس وجود وبقای یک گروه نمایشی را برخاسته از متن نمایشی میدانم اساسا ماندگاری جشنواره به این مهمی را تزریق متون ارزشمند در بدنه آن میدانم و بقای یک نمایشنامه نویس چون برهانی مرند را بعنوان دبیر دائمی این جشنواره لازمه پویایی وماندگاری این جشنواره است 
در مورد حضورتون در جشنواره فجر با نمایش آنالیز بگویید.
سی امین دوره از جشنواره بین االمللی تئاتر فجر یکی از نقاط عطف این جشنواره ها به لحاظ و جود آثار کیفی دراین جشنواره بود .ماندگاری این دوره از جشنواره از المانهای تئاتر وپوسترهای آن تا ماندگاری آثار نمایشی آن که با رجوع به لیست آثار اجرا شده دراین دوره به صحت وسقم سخنان این حقیر پی خواهید برد . بنده نیز درکنار دوستان از جمله آثار منتخب بخش استانی ومناطق به این دوره از جشنواره با نمایش آنالیز که به نوبه خود تجربه جدیدی برای بنده بحساب می آمد حضور داشتم که بودن در کنار اساتید ودیدن آثار خارق العاده شان به قدم افزود و کمی سن وسال هنری ام را بالابرد و توان کاری ام را دو چندان کرد
تاترشهرستان ها ی استان را در جشنواره های قبل فجرچگونه دیدین؟
خوشبختانه نیروهای مستعد، مجرب وبا انرژی در شهرستانها وجود دارد که سوای از حمایت های مالی انتظار حمایتهای معنوی و ارزش گذاری از آنها درگوشه گوشه این کشور خاک  صحنه می خورند و هرساله شاهد ظهور وبروز عده ای از آنها در اتفاقاتی ازقبیل جشنواره فجر از آنها هستیم که در گوشه گوشه این کشور پهناور به قدرت وتوانندیهای خود روزبه روز افزوده وبصورت خودساخته دراین اتفاقات خوش می درخشند . بدنه اصلی تئاتر کشور هنرمندان شهرستانی هستند که به لحاظ امکانات و وسعت بیشتر عرصه در تهران متمرکز شده اند و این آسمان عشق همواره روشن از ستاره های شهرستانی است 

چه انتظاری از مسولین فرهنگی و تاتری کشور و استانی دارید؟
صرف اجرای دویا سه تئاتر شهرستانی که در کنار آثار قدرتمند دیگر در جشنواره ای که عنوان بین المللی را باخود یدک می کشد برای تئاتر شهرستان کافی نیست . تئاتر شهرستان به همت های بزرگ و کوشش های مستمر نیازمند است . مطمئنا وقت آن رسیده است که مدیران ارشد فرهنگی وهنری و حتی سیاسی برای حمایت از تئاتر خصوصا شهرستانها آستین همت خود را بالا زده وبا سیاست گذاری ،برنامه ریزی های کارشناسی شده ، تخصیص بودجه و اعتبارات شایسته به این امر مهم همت گمارند.
سپاسگزارم.

گفتگو از سعید نوریان




نظرات کاربران