در حال بارگذاری ...
تئاتر اردبیل در سال 97

تابستان داغ تئاتر اردبیل

تابستان سال ۹۷، فصلی پربار برای تئاترهای اردبیل است. برگزاری جشنواره تئاتر استانی، مهمترین رویداد تئاتری در سه ماهه دوم سال ۹۷ است.

 به گزارش تئاتر اردبیل؛ اردبیل، از دیرباز مهد فرهنگ و ادب و هنر بوده و تئاتر در این دیار هنرخیز از جایگاه ویژه و ولایی برخوردار بوده و است . تئاتر در کهن دیار اردبیل، پیشینه و سابقه درخشانی دارد و هنرمندان این استان از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار هستند. تئاتر در استان دارالارشاد اردبیل از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و هنرمندان این دیار با تولید و اجرای آثار فاخر و ارزشمند برآنند تا بخشی از داشته ها و ظرفیت های نمایشی این استان را در محافل، مجامع، جشنواره ها و رویدادهای نمایشی به نمایش بگذارند. در سال 97هم ، هنرمندان هنرهای نمایشی استان اردبیل در قالب گروه های مختلف نمایشی، کارهای ارزشمندی را تولید و ضمن حضور در جشنواره های بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی، به سالن های نمایش شهرهای مختلف استان با حضور ارزنده شان، رونقی دیگر بخشیدند. انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان و نیز گروه های نمایشی استان با جلب حمایت ها وهمراهی های دیگر نهادها و ارگان های اجرایی استانی و شهرستانی، برآن بودند تا در سال 97، زمینه را برای حضور بهتر و بیشتر هنرمندان تئاتر استان در مجامع مختلف هنری و نمایشی فراهم کنند. آنچه که در این مجال اندک تقدیم می گردد، نگاهی است اجمالی به فعالیت های نمایشی استان اردبیل درتابستان سال 1397.

تجلیل از عوامل گروه اجرایی نمایش گرگ در پارس آباد، انتشار فراخوان طراحی پوستر و انتخاب غریب منوچهری به عنوان دبیر بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، آغاز بازبینی نمایش های بخش های مختلف جشنواره خصوصی تئاتر عنوان، انتخاب هیئت بازخوانی هنرواره حبیب، برگزاری نشست فعالین تئاتری استان با حضور اتابک نادری مسئول امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی، برگزاری نشست ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استانی با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل،راه یابی متون نمایشی«آزاده» نوشته علی حسن زاده و «این تن فانی» نوشته میر عظیم رفیق نیا از نویسندگان اردبیلی به مرحله بازبینی جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت، اجرای نمایش های طنز در شهر توریستی سرعین برای میهمانان و مسافرین نوروزی، برگزاری نشست های ستاد برگزاری جشنواره تئاتر استانی و برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر خصوصی عنوان از مهمترین برنامه های نمایشی در تیرماه سال 97 در استان اردبیل است.

سومین جشنواره تئاتر خصوصی عنوان

شهر اردبیل برای سومین سال متوالی، میزبان هنرمندان و گروه های نمایشی از شهرهای مختلف به بهانه برگزاری سومین دوره جشنواره خصوصی تئاتر عنوان بود. این جشنواره از رویدادها و رخدادهای نمایشی است که به همت و ابتکار هنرمندان و اعضای گروه تئاتر عنوان اردبیل برگزار می شود و در طی برگزاری این سه دوره، نشان داده که بخش خصوصی هم می تواند در ارتقای تئاتر کشور، نقشی ویژه و برجسته داشته باشد.

محمد باقر نباتی مقدم مدیر گروه تئاتر عنوان اردبیل در اقدامی تحسین برانگیز  و در حرکتی ابتکاری و ارزشمند، برگزاری جشنواره خصوصی تئاتر عنوان را در دستور کار و اولویت گروه تئاتر عنوان قرار داد و چراغ این جشنواره را با بضاعت اندکی که داشت، در سال 1393 روشن و امسال، سومین دوره این رویداد هنری و نمایشی را با بخش های مختلف و با تکیه بر همت و همراهی اعضای گروه و با جلب مساعدت های بخش خصوص، به شکلی زیباتر در شهر اردبیل برگزار کرد. البته برگزاری دوره سوم این جشنواره در سال جاری، تنها محدود به شهر اردبیل نبود و ضمن برگزاری دو بخش کارگاهی و نمایشنتامه نویشی در شهر توریستی اردی موسی و تهران، از هنرمندان شهرهای مختلف ایران اسلامی به شایستگی میزبانی کرد.

نخستین دوره جشنواره خصوصی تئاتر  عنوان  با حمایت مالی اتاق بازرگانی استان اردبیل، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه ساوالان و شرکت توسعه گردشگری استان اردبیل  و با مشارکت اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان روزهای چهارم و پنجم دی ماه 93 با حضور گروههای نمایشی شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و پارس آباد در تالار شمس عطار اردبیلی و پلاتوی استاد نجلو مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد. در این جشنواره که به همراه مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار شد، نمایش های" مرگ بر مرگ " کار یاشار منوچهری از پارس آباد، " گهواره ای برای اصغر" کار سمیه معمری از نیر، " مرا ببخشید سیگارهای نکشیده" کار سعید افخمی از نمین و نمایش های  "  بیا بریم تو دل یک شب پرستاره" کار سارا عبدالهی، " ایوانف" کار رامین رنجبر، "رادیو روان" کار امیرعباس امیر رضایی و "پزشک نازنین" کار جلال عزیزی از اردبیل با قضاوت و داوری صابر محمدی، کریم عظیمی ججین و آیدین فرنگی به روی صحنه رفتند.

بهزاد صدیقی، روزبه حسینی و سلما سلامتی از کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاترایران هم، بخش نمایشنامه نویسی این جشنواره را قضاوت کردند. برگزاری کارگاه نقد و بررسی آثار به نمایش درآمده، نمایشگاه عکس تئاتر اردبیل، خوانش نمایشنامه" بردباران در باران" نوشته زنده یاد داود جلایی و به کارگردانی شاهد مجتهد زاده و فروش کتب تئاتری از دیگر برنامه های این جشنواره بود. در آیین اختتامیه این جشنواره که در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، برگزار شد، هیئت داوران بخش نمایش‌نامه‌نویسی نخستین جشنواره‌ خصوصی تئاتر عنوان، ضمن سپاس و قدردانی از همه‌ شرکت‌کنندکان این بخش، از میان آثار رسیده، فقط نمایش‌نا‌مه‌ "کوالالامپور" نوشته‌ حمید جواهری را به دلیل انتخاب موقعیت دراماتیک مناسب، روانی دیالوگ‌ها و نیز ایجاد تصویرسازی‌ها و قراردادن عمل نمایشی لازم و منطقی برای شخصیت‌ها به عنوان برگزیده، شایسته‌ تقدیر دانست. در این مراسم، همچنین، سارا عبدالهی، رامین پرواز و رضا پزشکی  از اردبیل جوایز بخش های بازیگری و کارگردانی را به خود اختصاص دادند.

بعد از برگزاری موفقیت آمیز نخستین دوره جشنواره خصوصی تئاتر عنوان در سال 93، گروه تئاتر عنوان اردبیل که فعالیت های نمایشی خود را از سال 1390 در شهر اردبیل آغاز کرده، فراخوان دومین دوره جشنواره خصوص تئاتر عنوان را در فرودین ماه 95 و همزمان با روز جهانی تئاتر با شعار صلح و زندگی منتشر کرد. تولید آثار کوتاه نمایشی با قابلیت اجرا در فضاهای مختلف و بر بنیاد تجربه گرایی و یافتن شیوه های اجرایی نو با رویکرد مشارکت مخاطبان در فرایند اجرا ، از  مهمترین اهداف این رویداد نمایشی بود. از میان21 اثر نمایشی ارسال شده به دبیرخانه جشنواره،  پنج اثر در بخش صحنه ای و چهار اثر در بخش نمایشنامه خوانی در روزهای چهاردهم تا هفدهم مرداد در سالن های نمایشی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به  به اجرا درآمدند. این دوره جشنواره هم  به دبیری محمد باقر نباتی مقدم در دو بخش ملی نمایشنامه‌نویسی و بخش استانی نمایش‌های کوتاه تجربی با حمایت اتاق بازرگانی استان اردبیل، هتل سپید سرعین ، موسسه بنیان پژوهان آگاه و اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان برگزار شد. برگزاری نمایشگاه عکس تئاتر، نمایشگاه کتاب‌های تخصصی هنرهای نمایشی، داستان‌خوانی، پخش فیلم تئاتر(«شکلک» به کارگردانی کیومرث مرادی، «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی و «مرگ فروشنده» به کارگردانی نادر برهانی مرندو ورک‌شاپ‌های تخصصی (زبان بدن و تئاتر شورایی) از دیگر بخش های این جشنواره نمایشی بود .

در اختتامیه این جشنواره هم که در هفدهمین روز از مردادماه سال 95 و با حضور هنرمندان و گروههای نمایشی و نیز دوستداران نمایش در تالار شمس عطار اردبیلی برگزار شد، نفرات برتر مسابقه ملی نمایشنامه نویسی این دوره از جشنواره با داوری فرهاد قائمیان، سیروس همتی و آرمان طیران معرفی شدند. هیات داوران این بخش ضمن تجلیل از حضور احمد آرام با متن «آخرین بار کی دیدمت گندم» از بوشهر و نیر تقدیر از میثم بتواز نویسنده متن ترکی «سلم چی»، نفرات منتخب خود را در سه بخش معرفی کرد.

در بخش  نمایشنامه های بلند تالیفی، متن نمایشنامه « و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» نوشته اکبر صادقی از اردبیل رتبه اول را به خود اختصاص داد و متون نمایشی «وقتی دستان معجزه از عشق خالی بود، من عاشق شدم» نوشته مهدی خلیل زاده از اردبیل و «قضیه مار» نوشته امیر لشگری از بوشهر دوم و سوم شدند.هیئت داوران در بخش نمایشنامه بلند اقتباسی، با قدردانی از رضا یاوری از زنجان به خاطر نگارش نمایشنامه «زنی که امروز هم ساعت شش آمده بود» ، سپهر دادمان از اردبیل را برای نگارش نمایشنامه «عاشقانه ای نه چندان آرام با مادام بوواری در همین حوالی» به عنوان نویسنده برتر معرفی کرد. در بخش نمایشنامه های کوتاه هم با تقدیرازمتن نمایشی«تخم مرغ آبپز» نوشته آیدا فرزاد از اردبیل ، نمایشنامه«کاغذ باطله» نوشته نسرین احمدخانی از زنجان به عنوان اثر برترو برگزیده جشنواره معرفی شد .

 در بخش دیگری از آیین اختتامیه دومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان، از روح الله حبیب زاده (نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر استان)، (نادر مهدیلو بازیگر پیشکسوت تئاتر استان)، ساسان قجر(بازیگر و کارگردان و مدرس نام آشنای زنجانی ) و عیسی عیسی زاده نظیف (حامی فعالیت های هنری گروه تئاتر عنوان) با اهدای تندیس جشنواره و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد .در این مراسم همچنین کتاب «جشنواره های تئاتر استانی و منطقه ای » تالیف سعیدنوریان رونمایی و نمایش کوتاه «نقاش» که حاصل دو روز ورک شاپ زبان بدن بود، توسط هنرجویان گروه تئاتر عنوان اجرا شد.

در  آخرین بخش از مراسم اختتامیه هم هنرمندان برگزیده بخش اجراهای تجربی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند. مجید واحدی زاده، توحید معصومی و یوسف جاوید هیات داوران این بخش، جایزه طراحی گریم را به شیما بخشنده برای نمایش «مترسک» اعطاکردند و رامین فرزانه هم برای طراحی نور نمایش «تخم مرغ آبپز» مورد تشویق قرار گرفت. فرناز خدایی برای طراحی صحنه نمایش «مارس در خانه» و امیرعاقل زاده و آیدا فرزاد برای طراحی صحنه نمایش «تخم مرغ آبپز» لوح سپاس بخش طراحی صحنه را به خود اختصاص دادند. هیئت داوران با تقدیر از نسرین هوشیار بازیگر نمایش «سایلنت» و مونا محمدنژاد بازیگر نمایش «مارس در خانه»، اسما علیزاده فرزین و سایه عباسپور بازیگران نمایش «پشت شیشه ها» را به عنوان بازیگران برتر زن جشنواره معرفی کردند.

 در بخش بازیگری مرد هم ، هیات داوران با تشکر از حضور علی محمد زاده بازیگر برجسته تئاتر پارس آباد و تقدیر از پیمان حسنوند بازیگر نمایش «مارس در خانه»، آرمین رحیمی بازیگر نمایش «تخم مرغ آبپز» را به عنوان بازیگر برتر و برگزیده معرفی کرد .

در بخش  نمایشنامه نویسی، متن نمایش «پشت شیشه ها» اثر محمد چرمشیرمورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت و وحید حسنوند کارگردان نمایش«مارس در خانه» تشویق شد. فرهاد طوفان هم برای کارگردانی نمایش «پشت شیشه ها» به عنوان کارگردان برتر جشنواره انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت .

نمایش «پشت شیشه ها» به کارگردانی فرهاد طوفان با رای تماشاگران، عنوان بهترین کارجشنواره را به خود اختصاص داد.

اما فراخوان سومین دوره جشنواره خصوصی تئاتر «عنوان» باشعار محوری«جشنواره عنوان؛ جشن صلح و زندگی

 اما دوستدار زمینِ سبز »  با هدف تولید آثار کوتاه نمایشی با قابلیت اجرا در فضاهای مختلف و بر بنیاد تجربه گرایی و یافتن شیوه‌های اجرایی نو با رویکرد مشارکت مخاطبان در فرایند اجرا، در اسفندماه سال 96 منتشر شد.  

این دوره از جشنواره خصوصی تئاتر عنوان در بخش های صحنه ای کود و بزرگسال، پژوهش های تئاتری و مطبوعاتی، نمایشنامه نویسی، نمایشنامه خوانی، پرفرمنس و اجراهای صحنه ای و اجراهای تجربی روزهای از چهاردهم تا بیست و نهم تیر ماه سال سال جاری در شهرهای تهران، اردبیل و اردی موسی برگزار شد. هریک از این بخش ها به نام یکی از هنرمندان و چهره های شایسته تحسین فرهنگ و هنر دارالارشاد اردبیل، نامگذاری شده بود و ستاد برگزاری اسن رویداد نمایشی بر آن بود تا به بهانه این جشنواره، نام و یاد زنده یادان ناصر جعفری، داود جلایی، رضا سید حسینی، نادعلی همدانی و مجید واحدیزاده را گرامی داشته، تلاش های ارزنده سیروس ابراهیم زاده و سلیم رحیمی را در حوزه تئاتر استان و کشور ارج نهد.

برنامه های آموزشی و کارگاهی این جشنواره در قالب 7برنامه مستقل، از 14تا 25تیر در مکان ها و فضاهای مختلف با حضور کارشناسان و هنرمندان برجسته استانی و کشوری برگزار شد.«تئاتر بینافرهنگی»، عنوان اولین برنامه آموزشی این جشنواره بود که دکتر هومن زندی زاده از طریق ویدیو کنفرانس، آن را  روزهای 14 و 15 تیر در مجتمع نخبگان اردبیل برگزار می‌شود.

کارگاه «تئاتر شورایی» را سید رزاق صفوی در بیستمین روز از تیرماه در نگارخانه ختایی اردبیل برگزار کرد و  با هدف شناسایی و تربیت و پرورش استعداد ها، کودکان علاقه مند به هنرهای نمایشی در کارگاهی که با عنوان«بازیگر کوچولو» توسط محمد تقی اسماعیلی و حسن شیخ زاده در روز 21 تیر در سالن شهید رجایی اردبیل، برگزار شد، شرکت کرده و استعداد تئاتری خود را به نمایش گذاشتند.

کارگاه «بدن و طبیعت» با حضور داور فرمانی در روز 22 تیر و در طبیعت سبز شهر اردیموسی با مشارکت و همراهی شهرداری اردی موسی برگزار شد و  ساسان قلی زاده و بهرام رجبعلی زاده هم در روز 23 تیر، کارگاه«تاثیر موسیقی بر درام و تئاتر» را در مجتمع آموزشی نخبگان برپا کردند.

«وظایف کارگردان در تولید تئاتر» عنوان دیگر کارگاهی بود که با نگاهی به ویژگی های کارگردانی زنده یاد مجید واحدیزاده توسط سیدرضی محمودی در بیست و چهارمین روز از تیر در نگارخانه ختایی برای علاقه مندان به حوزه کارگردانی برگزار شد و

آخرین برنامه آموزشی و کارگاهی  این جشنواره ، برگزاری کارگاه«استفاده از ماسک در نمایش» در 25 تیر ودر محل نگارخانه ختایی توسط داور علایی تشکیل شد.

بخش های  اجراهای صحنه ای، پرفرمنس و نمایشنامه خوانی هم روزهای 24 تا 28 تیر در موزه شهرداری اردبیل، تالار استاد جابر عناصری، نگارخانه ختایی و پلاتو سبز اردبیل با قضاوت و داوری ساسان قجر، الهه زحمتی، کریم عظیمی، شاهد مجتهدزاده، فریبرز اسمعیلی، اکبر محمدی، ساسان ناطق، ابراهیم عادل نیا و حسن شیخ زاده برگزار و مراسم اختتامیه هم با حضور مدیران اجرایی، هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر اردبیل و گروه های شرکت کننده در صبح روز جمعه بیست و نهم تیر در نگارخانه ختایی اردبیل برگزار شد.

در بخش پژوهش های تئاتری و آثار مطبوعاتی و در محور گفتگو و مصاحبه،  توحید سیف با اثر «اجرای موفق کافه سایه در جشنواره تئاتر فجر»، به عنوان برتر ین اثر معرفی و اثر محسن پرستاری با عنوان «تئاتر دانش آموزی،عرصه ورود به صحنه» شایسته دریافت جایزه تشویقی شد.

در محور گزارش و خبر، توحید سیف به خاطر اثر«صحنه دکور نداشت»، رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد و در تحقیق و پژوهش هم، علی حسن زاده  به خاطر نگارش «نغمه باران»، خداوردی خسروی برای نگارش «آلما آتدی» و زهرا حاجی احمدی  برای نگارش«رابطه دین و تئاتر»، رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند و فریبا مهرزاد  برای نگارش«نگاهی گذرا به تئاتر استان اردبیل در دوران هشت سال دفاع مقدس»، جایزه بخش تشویقی را به خود اختصاص داد. حمید رستمی، اکبر نگاهی و  میر عظیم رفیق نیا، داوری بخش پژوهش و آثار مطبوعاتی سومین دوره جشنواره تئاتر عنوان را بر عهده داشتند.

در بخش پرفرمنس و اجراهای صحنه ای، جایزه تئاتر کاربردی به  نیره بنیادی برای اجرای«فریاد بی صدا» تعلق گرفت و یوسف صدساله ونعمت صداقتی هم برای اجرای«مربع»، رتبه سوم این بخش را به خود اختصاص دادند. سجاد دادپور با اثر«اولین یادواره هویت» دوم شد و جایزه رتبه اول این بخش به طور مشترک به  محمدرضا صدیق برای اجرای«خشکیده در زمین» و  مهدی امین غفاری برای اجرای ( (born & death اختصاص یافت.

در ادامه آیین اختتامیه و با آرای علی محمدزاده، عال ابراهیم نیا و ساسان قلی زاده، داوران بخش نمایشنامه خوانی سومین جشنواره خصوصی تئاتر عنوان، حمیدرضا حمزه پور به خاطر طراحی آفیش و بروشور نمایش نامه«کریم آقا» از ارومیه، جایزه رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد ومحمد خیرخواه برگزیده بخش اکت خوانی برای اکت خوانی  نمایشنامه «کریم آقا» از شهرستان ارومیه شد.

در بخش نقش خوانی مرد، رتبه تشویقی به فرهاد طوفان برای خوانش نمایشنامه«سمفونی تلخ...» از  اردبیل و علی کاظم زاده برای نقش خوانی نمایشنامه«کریم آقا» از ارومیه تعلق گرفت و کسری بیگ زاده  برای نقش خوانی در نمایشنامه«کریم آقا»، جایزه رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد. هیئت داوران بخش نمایشنامه خوانی، رتبه تشویقی خوانشگر زن را مشترکا" به  مونا محمدنژاد برای نقش خوانی در نمایشنامه«سمفونی تلخ...» از اردبیل و پریسا دوستی برای نقش خوانی در نمایشنامه«سواران دریا» از زنجان، اهدا کرد و سارا عبداللهی برای نقش خوانی در نمایشنامه «خدای کشتار» از اردبیل، به عنوان برترین نقش خوان زن جشنواره انتخاب شد.

رتبه تشویقی هدایت گری به  فاطمه مولودی برای هدایت«سواران دریا» از زنجان تعلق گرفت و محمد خیرخواه هم برای هدایت «کریم آقا»از ارومیه به عنوان برترین هدایت گر معرفی شد.

هیئت داوران، جایزه رتبه تشویقی نمایشنامه نویسی را هم به رضا یاوری نویسنده  نمایشنامه«سواران دریا» از زنجان اهدا کرد.

شاهد مجتهد زاده، فریبز اسمعیلی و حسن شیخ زاده، داوران بخش نمایش کودک، جایزه رتبه تشویقی آفیش و بروشور را به محمد رزمی، طراح آفیش و بروشور نمایش«هاپو و نازی» از پارس‌آباد اهدا کردند و عظیم علیزاده، گریمور نمایش «هاپو و نازی از  پارس‌آباد، رتبه برتر طراحی گریم را به خود اختصاص داد.

رتبه تشویقی موسیقی زنده به  مهدی میلانی برای موسیقی نمایش«دیو بچه های شیطون» از اردبیل اهدا شد و سجاد جولانی وجواد نوعی برای ساخت و اجرای موسیقی نمایش«پسرک مهربون» از اردبیل، جایزه برتر موسیقی را کسب کردند.

جواد علایی برای  طراحی و ساخت عروسک های نمایش «پسرک مهربون» مورد تجلیل هیئت داوران قرار گرفت و  جایزه رتبه برتر طراحی صحنه به عرفان رنجوربرای طرای صحنه نمایش«سازش)  از اردبیل، تعلق یافت.

در بخش بازیگری زن، هیئت داوران با اهدای جایزه تشویقی به ثنا دادگر بازیگر نمایش«دیو بچه های شیطون»، نینا شاه محمدی وسایه عباسپور را به خاطر بازی در نمایش«پسرک مهربون»، به عنوان بازیگران برتر زن در بخش کودک معرفی کردند.

در بخش بازیگری مرد هم، جایزه رتبه برتر بازیگری مرد به حسن رهنما آذر بازیگر نمایش«جورتدان» و ایلیاد مومنی بازیگر نمایش «سازش» اهدا شد.

ایلیاد مومنی نویسنده نمایش«سازش»، جایزه رتبه اول نمایشنامه نویسی را به خود اختصاص داد و گروه بازیگران کودک و نوجوان نمایش های «دیو بچه های شیطون» و «سازش» مورد تجلیل قرار گرفتند و جایزه رتبه برتر کارگردانی هم به فرهاد طوفان برای کارگردانی نمایش«جورتدان» و حامد حیدری باریس برای کارگردانی نمایش«دیو بچه های شیطون» اهدا شد.

 

آخرین بخش مراسم اختتامیه سومیم دوره جشنواره خصوصی تئاتر عنوان، معرفی برگزیدگان بخش صحنه ای بود. ساسان قجر، الهه زحمتی و کریم عظیمی، داواران بخش صحنه ای جشنواره تئاتر عنوان، جایزه برتر طراحی لباس را به مونا محمد نژاد برای طراحی لباس نمایش «قوی‌تر» اختصاص دادند و جایزه تشویقی طراحی صحنه هم، به  مهدی صالحیار برای طراحی صحنه نمایش «ناگهان زود» اهد شد. در بخش طراحی صحنه، جایزه برتر طراحی صحنه به  حسن شیخ زاده به خاطر طراحی صحنه نمایش«قوی تر» تعلق گرفت. امین رستمی، عزیز داشتیموری، جواد موسوی برای موسیقی نمایش«اپوستوس» مورد تجلیل قرار گرفتند و حسن بابازاده و جاوید اسماعیلی برای بازی در نمایش«دنیای مجازی» و محمد رزمی  برای بازی در نمایش«آن سه نفر»، شایسته تقدیر شدند.

در بخش بازیگری مرد، غلامرضا رزاقی برای بازی در نمایش«سفر سوزنبان»، به عنوان بازیگر برتر معرفی شد.

جایزه تشویقی بازیگری زن به نسترن اکبرزاده برای بازی در نمایش«اپوستوس» و صبا کاتب برای بازی در نمایش«قوی‌تر» تعلق گرفت و با انتخاب هیئت داوران، سمانه بابازاده به خاطر بازی در نمایش «ناگهان زود»، شایسته دریافت جایزه ویژه تشویقی شد و سایه عباس پور هم برای بازی در نمایش«قوی‌تر»، رتبه اول بازیگری زن را به خود اختصاص داد.

همچنین، جایزه برتر خلاقیت نمایشی، اسما علیزاده فرزین ، کارگردان نمایش«دکه بین راه» اهدا شد و مهدی صالحیار  به خاطر نگارش متن نمایش های «سفر سوزنبان« و«ناگهان زود»، به عنوان نویسنده برتر جشنواره معررفی و مورد تجلیل قرار گرفت.در بخش کارگردانی هم، جایزه تشویقی کارگردانی به مهدی صالحیار ، برای کارگردانی نمایش«ناگهان زود» اهدا شد و سایه عباسپور هم برای کارگردانی نمایش«قوی‌تر»، به عنوان کارگردان برتر جشنواره مورد تجلیل قرار گرفت.

در این مراسم، یوسف جاوید به عنوان دبیر چهارمین دوره جشنواره تئاتر عنوان معرفی و از همکاری های شفیع شفیعی، مدیرکل دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری اردبیل؛ داور فرمانی، مسئول واحد نمایش حوزه هنری استان و  غریب منوچهری، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل قدردانی به عمل آمد

«کمکم کن» در اردبیل

عزیزالله سرانجامی، هنرمند پیشکسوت اردبیلی،  نمایش«کمکم کن» را با بازی احمد فیضی، هم‌زمان با هفته گرامیداشت مبارزه با مواد مخدر در سینما حافظ اردبیل به روی صحنه برد.

احمد فیضی، شاهین فرزانه، بهنام شاهی، رضا فلک پیمان و عزیزالله سرانجامی ایفاگران نقش های این نمایش بودند.

این کار نمایشی، عزیز الله سرانجامی نوشته و کارگردانی کرده بود.

«سوگچامه روزبه» در اردبیل

گروه تئاتر سایا با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی و دانشگاه محقق اردبیلی، نمایش «سوگچامه روزبه» را » با بازی هانیه سیمزاری روزهای نوزدهم تا بیست و سوم تیرماه 97 در پلاتوی استاد نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برای هنرمندان و علاقه مندان به هنرهای نمایشی به روی صحنه برد. این نمایش را محمد سیمزاری نوشته و رضا طالبی آن را کارگردانی کرده است.

«و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» در شهر ارومیه

هنرمندان و شهروندان ارومیه ای در روزهای نوزده تا بیست و دو تیر 97با حضور در پلاتوی سایه فرهنگسرای هنر این شهر از نمایش«و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» استقبال کردند. نمایش «و خداوند درون یک مرد دو قلب قرار نداد» نوشته و کار اکبر صادقی از هنرمندان بیله سواری استان اردبیل است که در  بیست و پنجمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل به عنوان نمایش برگزیده از سوی هیئت داوران انتخاب و در دومین همایش نمایش های برگزیده جشنواره های تئاتر استان های کشور هم حضوری موفق داشته است. پریسا صدایی آذر، ندا امامی و اکبر صادقی در  این نمایش ایفای نقش کردند.

«قیز گلین» پارس آبادی ها در اردبیل

نمایش کمدی موزیکال «قیز گلین» نوشته و کار محمد رزمی با حضور هنرمندان تئاتر پارس آباد مغان روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم تیرماه در  تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه رفت. در این نمایش، نعمت صداقتی، فرمرز نورآذر، مسلم کریمی، علی بوداغی، نگار دعایی، زینب کریمی، سحر صارم، مهسا معمر، فرهان صارم، شکیلا پناهی، هادی محمدی و پویا اسلامی به عنوان بازیگر حضور داشتند.

در مردادماه سال 97، استان اردبیل شاهد برگزاری مهم ترین رویداد نمایشی یعنی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی بود که با شکل متفاوت با دوره های قبلی در شهرهای بیله سوار، اردبیل، خلخال، پارس آباد، گرمی و مشگین شهر بود. این جشنواره که از بیستم مردادماه 97 آغاز شده بود تا چهارم شهریور ادامه داشت. راه یابی نمایش«آی ایشیق» کار محمد تقی اسماعیلی به بخش صحنه ای جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران، برگزاری نشست هماهنگی گروه های نمایشی استان، اعلام حضور نمایش«تو را از من گرفتی» کار اکبر صادقی در دومین جشنواره بین المللی تئاتر قزاقستان، بازبینی و اعلام اسامی نمایش های بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل، حضور نمایش«شبی که دلی شکست» کار حسن رهنما آدذر در سیزدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه های مسجد در قزوین و کسب جایزه نمایش برتر این رویداد نمایشی، راه یابی متون نمایشی «زیر پلک ماه» نوشته عدالت فرزانه و «روح بهمنشیر» نوشته شاهد مجتهد زاده به بخش مسابقه دومین جشنواره ملی فانوس، اجرای نمایش«آنالیز» نوشته عدالت فرزانه توسط هنرمندان آذربایجان غربی در ارومیه،انتشار فراخوان حمایت از تولید آثار نمایشی توسط حوزه هنری استان اردبیل، برگزاری نشست تخصصی جشنواره تئاتر استانی با حضور میلاد نیک آبادی، رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر استانی، برگزاری کارگاه اسطوره شناسی و تئاتر با حضور فرهاد محسن دوست، برگزاری نشست کارگردانان تئاتر استان با حضور میلاد نیک آبادی، راه یابی نمایش«ماه بر ترک اسب پیر» کار غریب منوچهری به سیزدهمین جشنواره تئاتر رضوی، برگزاری جلسات بازبینی شورای نظارت و صدور پروانه نمایش استان و اجرای نمایش های طنز در شهرهای گردشگر پذیر استان از دیگر فعالیت های مهم نمایشی در مردادماه سال 97 است.  

«مستاجر» تبریزی ها در سرعین

در مردادماه سال 97، گروه هنری بابک تبریز، نمایش کمدی و موزیکال«مستاجر» را در سالن هتل لاله شهر توریستی سرعین برای مسافرین و میهمانان تابستانی این شهر به روی صحنه برده است. اجرای این نمایش که از نیمه دوم تیر ماه در این سالن آغاز شده تا آخر شهریور ادامه داشت. بابک نهرین از هنرمندان نام آشنای طنز کشور نمایش کمدی «مستاجر» را که پیش از این در شهرهای مختلف کشور و از جمله، اردبیل، سرعین، مشگین شهر، تهران و ... به روی صحنه برده است،  در شهر توریستی و سیاحتی سرعین و در قالب جشنواره تابستانی سرعین به روی صحنه برده است.

«قنبرلایک» در اردبیل

همزمان با شب های تابستانی اردبیل و با هدف ایجاد فضایی مناسب برای نشاط و شادی مسافرین تابستانی و شهروندان اردبیلی، گروه تئاتر طناز اردبیل، نمایش کمدی«قنبر لایک» را به کارگردانی نعمت صداقتی روز های پنجشنبه و جمعه مردادماه 97 در سینما انقلاب این شهر به روی صحنه برد.

نعمت صداقتی، بهزاد دانشی، علیرضا پناهی، شعبان خان پور، کاظم شهبازی، سعید شاکر، افشین اسدی، بهزاد تقی زاده، نازنین کریمی وسجاد عالی زاده بازیگران و عوامل اجرایی این نمایش بودند.

«نمایش خیابانی«عکس» در اردبیل

نمایش خیابانی«عکس» نوشته و کار سید رضی محمودی فخرآبادی که از طرح ها و ایده های نمایشی منتخب برای حضور در سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر مریوانبود، به همت گروه تئاتر سایا در محوطه مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی شهر اردبیل برای اهالی این شهر و نیز مسافرین و میهمانان تابستانی استان اردبیل اجرا شد. در این نمایش، فرهاد توفان، حسن رهنما آذر و سید آیدین محمودی فخرآبادی ایفای نقش کردند.

احمد فیضی و نمایش«به کجا چنین شتابان»

عزیزالله سرانجامی با همراهی گروه تئاتر اویون اردبیل، نمایش خیابانی« به کجا چنین شتابان» را با بازی احمد فیضی از هیجدهم مرداد در اردبیل به اجرا در آورد.

احمد فیضی، شاهین فرزانه، بهنام شاهی و عزیزالله سرانجامی ایفاگران نقش های این نمایش بودند.

 این نمایش را عزیز الله سرانجامی نوشته و کارگردانی کرده است است و اجرای آن تا پانزدهم شهریور در میادین  و پارک های شهرهای تابعه استان ادامه داشت.

«مهمانسرای دو دنیا» در اردبیل

نمایش «مهمانسرای دو دنیا» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار یونس ایمانی که از  نمایش های منتخب برای حضور در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل بود، به همت گروه تئاتر سایا روزهای بیست و سوم و بیست و چهارم مرداد در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک شهر اردبیل به روی صحنه رفت.

این نمایش را شهلا حائری ترجمه کرده و مسعود عبدالرحیمی، فرینوش ملکی، ماریا صالحی، امیر حسین درویشی، مهدیه مصیب زاده، نوید کریمی، دیانا راثی و میلاد محمدی در این نمایش ایفای نقش کردند.

هنرمندان پارس آبادی در خلخال

نمایش «اولئانا» نوشته دیوید ممت و کار آیدین(اباذر) آقا محمدی که از  نمایش های منتخب برای حضور در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل بود، روزهای بیست و سوم تا بیست و پنجم مرداد در تالار فرهنگ مجتمع فرهنگی و هنری شهر خلخال به روی صحنه رفت.

آیدین(اباذر) آقا محمدی و شکوفه سروی در این نمایش ایفای نقش کردند.

نمایش«حریر بر زمینه سرب» در گرمی

هنرمندان شهر مرزی گرمی، نمایش«حریر بر زمینه سرب» نوشته مهدی ایوبی را با کارگردانی حسن مهدی زاده و نسیم نوعی در تالار حافظ مجتمع فرهنگی و هنری این شهرمرزی به روی صحنه بردند.

در این نمایش که اجرای آن از بیست و سوم مرداد آغاز و تا بیست و هفتم مرداد 97 ادامه داشت، حسن مهدی زاده، نسیم نوعی، میرقادر حسینی، امیر جاهد، مریم اجاقی، سیامک بدر و بهزاد صدقی ایفای نقش کردند.

نمایش«حریر بر زمینه سرب» از نمایش های شرکت کننده در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل بود.

«تاریکخانه» در اردبیل

نمایش«تاریکخانه» نوشته و کار سعید افخمی که در بخش رقابتی و مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، روزهای بیست و هشتم مرداد تا سوم شهریور97 در پلاتوی استاد نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه رفت.  سعید افخمی، پرویز جهانگیری، تقی چایچی، محمدرضا شیرین نیا و نیره آخوندی، بازیگران این نمایش بودند.

نمایش«سمفونی مردگان» در اردبیل

گروه تئاتر نو اردبیل، نمایش«سمفونی مردگان» نوشته و کار کریم عظیمی ججین را که در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل هم حضور داشت، روزهای سی و یکم مرداد تا دوم شهریور97 در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه برد.

نادر مهدیلو، کریم عظیمی ججین، محسن طهماسب پور، فخرالدین علایی، نگار رسولی و سارا محمدی، بازیگران این نمایش بودند.

شهر مرزی بیله سوار و نمایش «من و هزار تو»

هنرمندان گروه تئاتر باربد بیله سوار،  نمایش «من و هزار تو» را که در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، از سی و یکم مرداد تا چهارم شهریور در مجتمع فرهنگی و هنری امام علی(ع) بیله سوار به روی صحنه برد.

نمایش «من و هزار تو» نوشته یوسف فخرایی و کارگردانی یوسف دادجو است و محسن شاهی و هانیه خسروی در این نمایش به ایفای نقش می پرداختند.

«فخرالزمان» در اردبیل

نمایش «فخرالزمان» که منتخب اجرا در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل بود، روزهای سی و یک مرداد تا دوم شهریور در  پلاتو استاد حسن نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک به روی صحنه رفت.

نمایش «فخزالزمان» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم عادل نیا است و غفور ملکی، پرناز اسکندری، فرشاد جعفرزاده و مونا محمدنژاد در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

«دست های آدمکش» در اردبیل

گروه تئاتر سایای اردبیل، نمایش«دست های آدمکش» نوشته و کار داور فرمانی را روزهای بیست و هشتم تا سی ام مرداد در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه برد.

برای این نمایش که در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، فرهاد توفان به همراه عرفان رستمی، مهدی بابا زاده، یلدا پروین پر، هاجر اسحاقی و سلدا فرمانی ایفای نقش کردند.

«خشکسالی و دروغ» در مشگین شهر

شهروندان مشگینی در روزهای بیست و هشتم مرداد تا اول شهریورماه 97 در تالار اندیشه این شهر به دیدن نمایش«خشکسالی و دروغ» نوشته محمد یعقوبی و کار مهدی احدی رفتند. در این نمایش که در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل هم حضور داشت،  مهدی احدی، عرفان پروری، هانیه بیرامی، فائزه اسمعیلی، سینا قمیشی و مهدی قهاری بازی کردند.

 

اما برگزاری آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی، حضور حمید نیلی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کشور در اردبیل، اعلام برگزیدگان بخش عکاسی سومین دوره جشنواره تئاتر خصوصی عنوان و تجلیل از منتخبین این مسابقه نمایشی، برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر تئاتری در نگارخانه میرقوام الدین اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، کسب جایز بخش موسیقی جشنواره ملی تئاتر رضوی توسط محمدرضا عرفانی برای نمایش«ماه بر ترک اسب پیر»، دیدار مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، افتتاح بزرگ ترین آمفی تئاتر روباز شمالغرب کشور توسط شهرداری در اردبیل، اجرای نمایش«تورا از من گرفتی» کار اکبر صادقی در جشنواره بین المللی تئاتر اکتائو قزاقستان و کسب جوایز ارزشمند این رویداد تئاتری، اعلام برگزیدگان جایزه سیروس ابراهیم زاده، تقدیر دبیر جشنواره تئاتر خصوصی عنوان از مدیر استان ایران تئاتر و ادامه اجرای نمایش های «فخرالزمان»، «من و هزار تو»، «سمفونی مردگان»، «خشکسالی و دروغ»«تاریکخانه»، «مستاجر»، «قنبر لایک» و «به کجا شتابان» از مهم ترین برنامه ها و فعالیت های نمایشی استان اردبیل در شهریورماه 97 است.

پایان خوش بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی

بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل که کار خود را از بیستم مرداد آغاز کرده بود، در ششمین روز شهریورماه 97با برگزاری مراسمی در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل و تجلیل از هنرمندان و گروه های برتر به کار خود پایان داد. در این مراسم که حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور؛ حمید لطف اللهیان، شهر اردبیل؛ سید ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان؛ حبیب فتحی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل و جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوتان تئاتر استان ونیز اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و علاقه مندان به هنرهای نمایشی حضور داشتند، یاد و خاطره زنده یاد مجید واحدیزاده گرامی داشته شد. همچنین در این مراسم تندیس جشنواره به حمید نیلی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور و شازیه داق یاپان، مدیر مرکز فستیوال های ترکیه اهدا شد. احمد مسرت، سید رزاق صفوی و مصطفی شکیبا برای مدیریت بخش شهرستان ها، جلسات نقد و بررسی و کارگاه های آموزشی و راه اندازی سامانه فروش بلیط نمایش های جشنواره مورد تجلیل ویژه ستاد برگزاری قرار گرفتند. لوح تقدیر جشنواره برای مشارکت در اجرای جشنواره در شهرستان های تابعه استان به محمد رستمی، خرم اشرفی، مجتبی هاتف، حسین حیدری و محمد جعفر نصیرزاده روسای ادارات فرهنگ و ارشاداسلامی شهرستان های مشگین شهر، خلخال، پارس آباد، بیله سوار و گرمی اهداد شد و محمد سیمزاری، مریم ندایی و میلاد نیک آبادی به عنوان اعضای هیئت بازبینی مورد تجلیل قرار گرفتند. به پاس قدردانی از تلاش های گروه های اجرایی شرکت کننده در جشنواره، لوح سپاس ستاد برگزاری به گروه های نمایشی مهمانسرای دو دنیا، آی ایشیق، دست های آدمکش، خشکسالی و دروغ، جایی که پیاده رو تموم میشه، اولئانا، حریر بر زمینه سرب، دستمال سفید، جایی دیگر، من و هزار تو، نیم، موش، فخرالزمان، تاریکخانه و سمفونی مردگان اهدا شد و عبدالحسین لاله، خیرالله تقیانی پورو روح الله حبیب زاده هم به عنوان داوران جشنواره تقدیر شدند.

در این مراسم که با اجرا و کارگردانی سعید نوریان برگذار شد، با بخشهای متنوع دیگری نظیر اجرای قطعه نمایشی، اجرای موسیقی و بولتن تصویری همراه بود. در این مراسم و بر اساس آرای هیئت داوران، در بخش تجلیل ویژه از نادر مهدیلو، هنرمند پیشکسوت تئاتر اردبیل به خاطر حضور موثر در صحنه های نمایش، همراهی با هنرمندان جوان و گروه های نمایشی و بازی تحسین برانگیز در نمایش «سمفونی مردگان» با اهدای تندیس جشنواره و دیپلم افتخار تجلیل شد. همچنین در این بخش، به پاس قدردانی از  فعالیت های نمایشی و حضور غرور آفرین زنده یاد مجید واحدی زاده در جشنواره های مختلف داخلی و خارجی  و به خاطر ادامه راه این هنرمند فرزانه توسط فرزندشان، دیپلم افتخار و تندیس جشنواره به نوید واحدی زاده فرزند زنده یاد مجید واحدی‌زاده به خاطر بازی در نمایش«دستمال سفید» اهدا شد.
با آرای هیئت داوران، در بخش طراحی گریم و چهره پردازی، فاطمه اجاقی برای نمایش «سمفونی مردگان» و محسن شاهی برای نمایش «من و هزار تو» شایسته تقدیر شدند و دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی به فاطمه اجاقی برای نمایش «موش» تعلق گرفت.
در بخش نورپردازی و طراحی نور، توحید قهرمانی برای نمایش «من و هزار تو» و رامین فرزانه برای نمایش «سمفونی مرگان» شایسته تقدیر شدند و حامد حیدری باریس برای  نورپردازی و طراحی نور نمایش «موش» دیپلم افتخارگرفت.
هیئت داوران در بخش اقلام تبلیغاتی و  آفیش و بروشور، شهریار شکاری را برای نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» و 
فیاض بهرام را برای نمایش «من و هزار تو» شایسته تقدیر  دانست و دیپلم افتخار بهترین  طراحی آفیش و بروشور را به پروین فتح الهی به خاطر طراحی آفیش و بروشور نمایش «فخر الزمان» اختصاص داد.
در بخش طراحی صحنه و لباس، جواد علایی برای نمایش «فخر الزمان» و محمد رزمی برای نمایش  «ن ی م »شایسته تقدیر شدند و دیپلم افتخار بخش طراحی صحنه و لباس به المیرا دادخواه برای نمایش «من و هزار تو» تعلق گرفت.
هیئت داوران در بخش موسیقی متن با اهدای لوح تقدیر از موسی غنی زاده برای نمایش «سمفونی مردگان» و البرز صادقی برای نمایش «فخر الزمان» تقدیر کرد و دیپلم افتخار بخش موسیقی متن را به یاشار هاشمی برای نمایش «من و هزار تو» اهدا کرد.
در بخش بازیگری زن، هانیه خسروی برای نمایش «من و هزار تو» ، نسرین هوشیار برای نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» و ندا امامی برای نمایش «دستمال سفید» شایسته تقدیر شدند و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین بازیگری زن مشترکا" به پرناز اسکندری و مونا محمدنژاد برای بازی در نمایش «فخرالزمان» تعلق گرفت.
هیئت داوران جشنواره تئاتر استانی اردبیل در بخش بازیگری مرد، از  غفور ملکی برای بازی در نمایش «فخرالزمان»، یوسف جاوید برای بازی در نمایش «موش»، علی محمدزاده برای بازی در نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» و محسن طهماسب پور برای بازی در نمایش «سمفونی مردگان» تقدیر کرد و فرشید سلامت برای بازی در نمایش «دستمال سفید» و پرویز جهانگیری برای بازی در نمایش «تاریکخانه» با دریافت تندیس جشنواره و دیپلم افتخار مشترکا" به عنوان بهترین بازیگرمرد این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل معرفی شدند
در بخش نمایشنامه نویسی، کریم عظیمی ججین برای نگارش نمایش «سمفونی مردگان» و سعید افخمی برای نگارش نمایش «تاریکخانه»شایسته تقدیر شدند و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین نمایشنامه نویسی به ابراهیم عادل نیا برای نگارش نمایش «فخر الزمان »تعلق گرفت.
هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، در بخش کارگردانی، سعید افخمی را برای کارگردانی نمایش «تاریکخانه» و ابراهیم عادل نیا را برای کارگردانی نمایش «فخرالزمان» شایسته تقدیر دانست و تندیس جشنواره و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی جشنواره را به یاشار منوچهری برای کارگردانی نمایش «جایی که پیاده رو تموم میشه» اهدا کرد.

در این جشنواره و بعد از اجرای 9 نمایش در شهرهای اردبیل، پارس آباد و بیله سوار در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، عبدالحسین لاله، خیرالله تقیانی پور و روح الله حبیب زاده؛ داوران این دوره از جشنواره تئاتر استانی اردبیل، از میان نمایش های«دستما سفید»، «جایی که پیاده رو تموم میشه»، «موش»، «سمفونی مردگان»، «فخرالزمان»، «دست های آدمکش»، «من و هزار تو»، «ن ی م» و «تاریکخانه»؛ دو نمایش «فخرالزمان» نوشته و کار عادل ابراهیم نیا  از اردبیل و «جایی که پیاده رو تموم میشه» نوشته کیوان نخعی به کارگردانی یاشار منوچهری از پارس آباد را به عنوان نمایش های برتر جشنواره تئاتر استانی اردبیل برای حضور در سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیرخانه این جشنواره معرفی کردند.

نمایش«جایی که پیاده رو تموم میشه»  در پارس آباد

گروه تئاتر آران هنر پارس آباد، نمایش«جایی که پیاده رو تموم میشه» نوشته کیوان نخعی را با کارگردانی یاشار منوچهری روزهای سو م و چهارم شهریور در  سالن زنده یاد صیاد رمضان پور مجتمع فرهنگی و هنری آراز شهر پارس آباد  به روی صحنه برد.

در این نمایش که در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، علی محمد زاده، نسرین هوشیار و محسن بقایی ایفای نقش کردند.

نمایش «موش»

گروه تئاتر نیم رخ اردبیل، نمایش «موش» را که در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، از سوم تا پنجم شهریورماه سال 97 در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه برد.

نمایش «موش» نوشته حسن دولت آبادی و علی دنیوی ساروی است که جاوید رخشانی آن را کارگردانی کرده است. یوسف جاوید، شهرام پوردنیا، فاطمه عظیمی و سولماز ملکی  بازیگران این نمایش بودند.

نمایش «نیم» در پارس آباد

نمایش «نیم» شرکت کننده در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، توسط هنرمندان گروه تئاتر پدیده مغان روزهای اول و دوم شهریور97 در مجتمع فرهنگی و هنری آراز شهر مرزی پارس آباد به روی صحنه رفت.

این نمایش را مهدی حسن زاده که توسط محمدرزمی کارگردانی شده است و اکبر محمدی، محمد رزمی، فاطمه کارجو و زینب کریمی در این نمایش بازی داشتند.

نمایش «دستمال سفید» در اردبیل

نمایش «دستمال سفید» که توسط گروه تئاتر فروغ اردبیل در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت، از سوم تا پنجم شهریورماه سال 97 در پلاتوی استاد حسن نجفلو مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه رفت.

نمایش «دستمال سفید» نوشته مهدی صالحیار و کاری از گروه تئاتر فروغ اردبیل است که حسین نوروزاده آن را کارگردانی کرده است. فرشید سلامت ،نوید واحدی زاده، ندا امامی و حسین نوروززاده  بازیگران این نمایش بودند.

«جایی دیگر» در مشگین شهر

نمایش «جایی دیگر» که منتخب اجرا در بخش جنبی بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل بود، توسط هنرمندان مشگین شهری روزهای دوم تا چهارم شهریور97 در تالار اندیشه مجتمع فرهنگی و هنری مشگین شهر به روی صحنه رفت.

نمایش «جایی دیگر» نوشته هادی حجازی فر و کار فردین پاکیزه است و فردین پاکیزه، بهنام ولی زاده، کوروش پورمحسنی، پوریا حمیدزاده، مهدی مختاری، محسن پور اسمعیل، فاطمه فلنگ، لیلا حسین زاده، شیما ممیشی، پریا فولادی و میثم فولادی در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

«ماله بر ترک اسب پیر» در اردبیل

نمایش«ماه برترک اسب پیر» کار گروه تئاتر مغان هنر پارس آباد که در سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی در بجنورد حضور داشت و دیپلم افتخار بهترین موسیقی را به خود اختصاص داده بود، روزهای 14 تا 16 شهریور 97در پلاتوی استاد نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به اجرا درآمد. این نمایش را ایوب آقاخانی نوشته که غریب منوچهری با بازی عباس جاهد، کارگردانی شده است.

سعید نوریان/ اردیبهشت ماه 97




نظرات کاربران