در حال بارگذاری ...
تئاتر اردبیل در سال 97

پاییز هزار رنگ و فعالیت های نمایشی

فصل برگ ریز هزار رنگ پاییزسال ۹۷، شاهد تلاش های ارزنده هنرمندان تئاتر استان اردبیل بود. در این فصل، هنرمندان تئاتر استان ضمن حضور در رویدادهای مهم نمایشی کشور، حضوری موفق و چشمگیر در سالن های نمایش شهرهای مختلف استان داشتند.

به گزارش تئاتر اردبیل-سعید نوریان؛ اردبیل، از دیرباز مهد فرهنگ و ادب و هنر بوده و تئاتر در این دیار هنرخیز از جایگاه ویژه و ولایی برخوردار بوده و است . تئاتر در کهن دیار اردبیل، پیشینه و سابقه درخشانی دارد و هنرمندان این استان از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردار هستند. تئاتر در استان دارالارشاد اردبیل از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است و هنرمندان این دیار با تولید و اجرای آثار فاخر و ارزشمند برآنند تا بخشی از داشته ها و ظرفیت های نمایشی این استان را در محافل، مجامع، جشنواره ها و رویدادهای نمایشی به نمایش بگذارند. در سال 97هم ، هنرمندان هنرهای نمایشی استان اردبیل در قالب گروه های مختلف نمایشی، کارهای ارزشمندی را تولید و ضمن حضور در جشنواره های بین المللی، ملی، منطقه ای و استانی، به سالن های نمایش شهرهای مختلف استان با حضور ارزنده شان، رونقی دیگر بخشیدند. انجمن هنرهای نمایشی استان و اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی استان و نیز گروه های نمایشی استان با جلب حمایت ها وهمراهی های دیگر نهادها و ارگان های اجرایی استانی و شهرستانی، برآن بودند تا در سال 97، زمینه را برای حضور بهتر و بیشتر هنرمندان تئاتر استان در مجامع مختلف هنری و نمایشی فراهم کنند. آنچه که در این مجال اندک تقدیم می گردد، نگاهی است اجمالی به فعالیت های نمایشی استان اردبیل در فصل پاییز سال 1397.

بزرگداشت هفته دفاع مقدس با اجرای نمایش«افلاکیان خاکی 2» کار سازمان بسیج هنرمندان استان در باغ موزه دفاع مقدس ادبیل، حضور نمایش«عشق قافله سی» به کارگردانی سید رضی محمودی فخرآبادی در هشتمین سوگواره تئاتر صاحبدلان، رونمایی از نمایش رادیویی«سعادت قاپیسی» با حضور خانواده شهید داور یسری، برگزاری نشست تجلیل از اعضای ستاد برگزاری بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل، بازبینی نمایش های«جایی که پیاده رو تموم میشه» و «فخرالزمان» دو نمایش برگزیده جشنواره تئاتر استانی توسط سهراب سلیمی، افشین خورشید باختری و محسن علیخانی، اعضای کمیته انتخاب بخش برگزیدگان جشنواره های استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر، تجلیل از اکبر صادقی نویسنده و کارگردان نمایش«تو را از من گرفتی» توسط فرماندار شهرستان بیله سوار، انتشار فراخوان نمایشنامه و اجراهای عمومی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل، برگزاری نشست برنامه ریزی اجراهای عمومی نیمه دوم سال 97،  آغاز اجرای دومین دوره طرح هرشب تئاتر در اردبیل، حضور نمایشنامه «قلی و قلامی» نوشته محمدباقر نباتی مقدم نمایشنامه نویس اردبیلی در جمع منتخبین مسابقه نمایشنامه نویسی بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، حضور نمایش«قیزیل باشماق» کار حسن شیخ زاده در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان و کسب جایزه بهترین طاحی صحنه توسط سولماز ایمانی و مریم پاژن از این رویداد مهم نمایشی کشور، حضور نمایش «روایتی از حکایتی ناتمام» به کارگردانی المیرا طاعتی در نخستین سوگواره تئاتر عاشورائیان در ارومیه و کسب جوایز بازیگری و موسیقی توسط المیرا طاعتی ، آرزو مهری، محمدرضا عرفانی و رامین قاسمی از این جشنواره، آغاز بازبینی بخش هنرهای نمایشی نخستین دوره هنرواره حبیب، برگزاری مسابقه نمایشنامه نویسی یادمان زنده یاد مجید واحدیزاده، اجرای نمایش«آی دلی جیران» نوشته و کار سلیم رحیمی در شهرهای آستارا، بیله سوار و پارس آباد، برگزاری یادواره سالگرد درگذشت هنر مند نامی کشور زنده یاد در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، آغاز تولید نمایش«سال های بی قوام» به کار گردانی سید رضی محمودی توسط حوزه هنری استان برای اجرا در چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز به کار نوزدهمین جشنواره تئاترمنطقه ای مغان با تشکیل ستاد برگزاری در پارس آباد، برگزاری کارگاه تولید تئاتر در شهرستان نیر، راه یابی آثار نمایشی «در آن شب زمستانی» نوشته میر عظیم رفیق نیا و «حوادث» نوشته محمدباقر نبانتی مقدم به مرحله نهایی جشنواره ملی ادبیات سلامت، پذیرش طرح نمایشی صدای ما سفید است» نوشته عارف مهتاب در پروژه چهار فصل تئاتر ایران، برگزاری کارگاه آموزشی در پارس آباد، تصویب برگزاری جشنواره نمایش های ترکی در نشست روسای انجمن های نمایش استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل با حضور مدیرکل و مدیر امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، راه یابی نمایش«این تن فانی» کار کیوان پور محمدتقی به جشنواره  ملی هنرمندان شاهد و ایثارگر و انتخاب نمایش«فخرالزمان» کار ابراهیم عادل نیا برای حضور در بخش استانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر و برگزاری جلسات شورای نظارت و صدور پروانه نمایش استان از مهم ترین و برجسته ترین فعالیت های نمایشی استان اردبیل در فصل پاییز سال 97 است.

نمایشگاه کتاب اردبیل و خوانش«تولد دوباره یک لاله»

همزمان با هفته دفاع مقدس و از برنامه های جنبی دوازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب اردبیل، نمایشنامه«تولد دوباره یک لاله» توسط هنرمندان گروه تئاتر فراسوی اردبیل در محل سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی اردبیل برای علاقه مندان به تئاتر و بازدیدکنندگان از نمایشگاه، خوانده شد.این متن نمایشی  از آثار اردشیر عابدی است که توسط کیوان پورمحمدتقی کارگردانی شده بود.کیوان پور محمدتقی، شیما بخشنده و مهیار بابانژاد نقش های این متن نمایشی را خواندند.

استقبال مردمی از «افلاکیان 2»

چند سالی است که به همت سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل، نمایشگاه فرهنگی و رزمی با محوریت یکی از عملیات های رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی، همزمان با هفته دفاع مقدس با بخش های مختلف در محل باغ موزه دفاع مقدس و در مجموعه  سیاحتی و تفریحی دریاچه شورابیل اردبیل برگزار می شود و یکی از این عملیات های غرورآفرینان حماسه هشت سال دفاع مقدس بازسازی می شود.  همزمان با هفته دفاع مقدس، سازمان بسیج هنرمندان سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل نمایش «افلاکیان خاکی 2»  را با استفاده از همه ظرفیت ها و توانمندی های هنرمندان بسیجی و نهادهای فرهنگی با محوریت نفاق و توطئه از صدر اسلام اسلام تا حضور و ظهور داعشی ها در کشورهای اسلامی تولید و همزمان با هفته دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس شهر اردبیل و در نمایشگاه فرهنگی و رزمی عملیات مرصاد برای هم استانی های قدرشناس و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه اجرا کرد. این کار ارزشمند  از 31شهریور تا ششم مهرماه جاری با استقبال گرم و گسترده مردم اردبیل در باغ موزه دفاع مقدس این شهر، اجرا شد و جمع کثیری از خانواده های معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان سرافراز، یادرگاران هشت سال دفاع مقدس، دانشچویان، دانش آموزان و اقشار مختلف مردم اردبیل در طول این ایام، بعد از نماز مغرب و عشاء به دیدن این نمایش  نشستند و هنرمندان و هنروران اردبیلی، لحظات نابی  را  از صدر اسلام تا به امروز برای مردم قدرشناس و هنر دوست اردبیلی به نمایش گذاشتند.

«افلاکیان خاکی2» را علی دانش کارگردانی کرده و سعید نوریان، کیوان پور محمد تقی، محمد رضا خدایی، سید سعید موسوی، حسین یوسفی، علی دانش، یوسف صدساله، امیررضا نوریان، حبیب تواره و جمعی از بسیجیان هنرمند و هنروران اردبیلی ایفاگران نقش های مختلف این نمایش بودند.

رونمایی از آثار نمایشی

همزمان با هفته دفاع مقدس و در محل برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بین المللی اردبیل، دومین مجموعه آثار نمایشنامه نویسان استان اردبیل با عنوان «الفتا 2» منتشر و  با برگزاری آیینی در سالن اجتماعات نمایشگاه بین المللی اردبیل از این کتاب رونمایی شد. در کتاب«الفتا2» که دومین مجموعه آثار نمایشنامه نویسان استان اردبیل است، نمایشنامه عروسکی گلین نوشته مهدی خلیل زاده و محمد تقی اسماعیلی، شمیم جان نوشته علی حسن زاده، زخم های موسی و گل های محمد نوشته میر عظیم رفیق نیا، تولد دوباره یک لاله نوشته اردشیر عابدی، سرگذشت سال های سرد نوشته توحید معصومی و همت نوشته غریب منوچهری چاپ شده است. این کتاب توسط انتشارات عنوان اردبیل با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان در 158 صفحه و قطع رقعی و با بهای 12000تومان چاپ شده است.

نمایش«عتیقه» در اردبیل

گروه تئاتر سایای اردبیل، نمایش خیابانی«عتیقه» نوشته پژمان شاهوردی را با کارگردانی رضا طالبی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی اجرا کرد.

برای این نمایش، احسان طالبی و فاطمه ابراهیمی ایفای نقش کردند نمایش خیابانی«عتیقه»، کار گروه تئاتر سایاست که با مشارکت کانون تئاتر دانشگاه محقق اردبیلی، کانون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، آموزشکده فنی و حرفه ای سما اردبیل، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره کل حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل تولید شده است.

خوانش«جایی دیگر در مشگین شهر»

متن نمایشنامه«جایی دیگر» توسط هنرمندان گروه تئاتر ققنوس شهرستان مشگین شهر در تالار  اندیشه این شهر خوانده شد.این گروه، «جایی دیگر» را در بیست و ششمین دوره جشنواره تئاتر استانی اردبیل هم به روی صحنه برده بود.

« جایی دیگر» را هادی حجازی فر نوشته و توسط  مهدی احدی کارگردانی شده است. در این نمایشنامه خوانی که با همکاری کانون بسیج هنرمندان  و اداره فرهنگ و ارشاداسلامی مشگین شهر و با استقبال هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر اجرا شد،

 مهدی احدی، فردین پاکیزه، پوریا حمیدزاده، بهنام ولیزاده،کوروش پورمحسنی، محمدمهدی مختاری، شیما ممیشی، لیلا حسین زاده، رباب موسوی و پریا فولادی نقش خوانی کردند.

«جایی که پیادهرو تموم میشه» در اردبیل

گروه تئاتر آران هنر پارس آباد، نمایش«جایی که پیاده رو تموم میشه» نوشته کیوان نخعی را با کارگردانی یاشار منوچهری روز هفدهم مهر 97 در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برای تماشاگران و علاقه مندان به تئاتر به روی صحنه برد.  در این نمایش که در بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل حضور داشت و به عنوان برگزیده این رویداد به دبیر خانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شده بود، علی محمد زاده، نسرین هوشیار و محسن بقایی ایفای نقش کردند.

«عشق قافله سی» در اردبیل

نمایش مذهبی «عشق قافله سی» که نوشته ابوباسم (محمد)حیادار است و توسط مهدی متوسلی بازنویسی شده و ترجمه کریم عظیمی ججین به زبان ترکی است، به کارگردانی سید رضی محمودی فخرآبادی همزمان با دهه سوم ماه صفر در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل و تالار شمس عطار اردبیلی این مجموعه به روی صحنه  رفت.

  این نمایش، کار گروه تئاتر سایای اردبیل است و در هشتمین دوره ویژه برنامه‌های تئاتر «صاحبدلان» با عنوان سوگواره صاحبدلان حضور داشت.خداوردی خسروی، بهمن صفاریان، حسن رشیدی، احسان طالبی و حسن رهنماآذر سامره کرامتی، سیده مهدیه هامی، آیلار بابا نژاد، آیلین خوشبخت، فاطمه برادران ذبیحی، پریا راثی، سارا خلیفه، تنا بنی نصیر، سید آیدین محمودی، دانیال دادفرما، امیر حسین شهری، آنیا صفاریان، سارینا عبادی، دنیز نجفی، رونیا اکبری، تینا نامور، آیلار شکرزاده، میررضا اسدی، ایلیا نوریان و متین تیموری بازیگران و بازی سازان این نمایش بودند.

«پوتین های پایدار» در بیله سوار

گروه تئاتر باربد بیله سوار با مشارکت دفتر امام جمعه، فرمانداری، اداره فرهنگ و ارشاداسلامی، کانون بسیج هنرمندان، شهرداری و شورای اسلامی شهر بیله سوار مغان نمایش، «پوتین های پایدار» نوشته علی حاتمی نژاد را با کارگردانی  و بازی یوسف دادجو روزهای اول تا چهارم آبان برای شهروندان و دوستان بیله سواری در مجتمع فرهنگی و هنری امام علی(ع) شهر بیله سوار به اجرا درآورد.

«قیزیل باشماق» در همدان

گروه تئاتر عنوان اردبیل، نمایش «قیزیل باشماق» رادر  بخش نوجوان  بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان  در همدان برای هنرمندان، گروه های نمایشی و کودکان و نوجوانان همدانیبه اجرا درآورد . نمایش «قیزیل باشماق» را  ابراهیم عادل­ نیا نوشته و کارگردانی آن بر عهده حسن شیخ زاده بود.

سایه عباسپور، حامد حیدری باریس، نینا شاه محمدی، مونا محمدنژاد، ندا محاسن، سحر رنجبر، حسین ایمانی، عباس گلمغانی و حسین درخشان برای این نمایش ایفای نقش کردند. این نمایش در سه ماه سه سوم سال 97،  در تالار اندیشه مجتمع فرهنگی و هنری مشگین شهر و تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری اردبیل هم به روی صحنه رفته است.

نمایش«روایتی از حکایتی ناتمام» در اردبیل

هم‌زمان با دهه سوم صفر و در گرامیداشت اربعین حسینی و ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام و شهادت حضرت امام حسن و امام رضا علیهم السلام، نمایش«روایتی از حکایتی ناتمام» نوشته سیروس همتی کار گروه تئاتر فروهر اردبیل به کارگردانی المیرا طاعتی درتالار استاد جابر عناصری حوزه هنری استان اردبیل به روی صحنه رفت.

آرزو مهری، سمیه حسین زاده، المیرا طاعتی و حنانه پرنگ بازیگران این نمایشند. سیامک شاگردی، رضا بهشتی، رامین قاسمی، محمد رضا عرفانی، مهدیار صفوی، مرتضی حیدری، فرناز خدایی، فاطمه اجاقی، کیوان باقلاچی و فرید رضازادگان در اجرای این نمایش به عنوان مشاور کارگردان، سرپرست گروه، ساخت و اجرای موسیقی، طراحی و اجرای دکور، گریم، طراحی و اجرای نور، پوستر و فنی و اجرایی حضور دارند. نمایش «روایتی از حکایتی ناتمام» در نخستین سوگواره تئاتر عاشورائیان که روزهای 16 تا 18 آبان 97درشهر ارومیه برگزار شد،  هم به روی صحنه رفته است.

«مستاجر جدید» در اردبیل

در چهارمین روز از آذرماه 97، بابک نهرین از هنرمندان نام آشنای طنز کشور،  نمایش کمدی و موزیکال »مستاجرجدید» را پس اجرا در شهرهای مختلف کشور ، در تالارشمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه برد..

بابک نهرین، علیرضا رنجی پور، همن تقی پور، جمال ساقی نژاد، سیامک افسایی، رضا پرتوی، نوروز سلیمانی، سولماز هاشمی و زیبا فرج اللهی در این نمایش نقش آفرینی کردند.

نمایش کمدی «مستاجر جدید» نوشته و کار بابک نهرین است.

«آپارتمان فرهنگ» در اردبیل

مردم اردبیل در روزهای پنجشنبه و جمعه آبان و آذرماه 97، شاهد اجرای نمایش کمدی موزیکال«آپارتمان فرهنگ» نوشته نیما رهایی با کارگردانی نعمت صداقتی در سینما انقلاب شهر اردبیل بودند.

نعمت صداقتی، سجادعالی زاده، کاظم شهبازی، بهزاد دانش، شعبان خان پور، شایان قهرمانی، بهنام اصغرنیا، صادق آقامعلی زاده، عرفان هاتفی، مهدی عابد، حسین مولایی، رامین جوانشیر، ابراهیم شیرزاد، محمدرضا امیرپور، عبدالعلی صمدی، نازنین کریمی، شیرین اکبرزاده، شیرین قلی زاده، لیلا عبدی، سعیده دشتی، سوین دشتی، سودا مسعودیان و زهرا اسدی آذر بازیگران این نمایش طنز بودند.

«آپارتمان فرهنگ» تولید گروه تئاتر طناز اردبیل است.

تجلیل از برگزیدگان مسابقه نمایشنامه نویسی

همزمان با اولین سالگرد درگذشت زنده یاد مجید واحدیزاده و با برگزاری مراسمی با حضور اتابک نادری، مسئول اموراستان های  اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، سید ناصر اسحاقی، مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی و جمعی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ وهنر استان در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، برگزیدگان نخستین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی مجید واحدیزاده، معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.

در این مراسم ساسان قجر از هنرمندان تئاتر زنجان، نوفل و ایلقاز از هنرمندان تئاتر جمهوری آذربایجان و نیز هنرمندان شهرهای مختلف استان و خانواده زنده یاد مجید واحدیزاده حضور داشتند.

هیئت داوران این مسابقه متشکل از غفور ملکی، مهدی خلیل زاده و عدالت فرزانه، آرا خود را به شرح زیر اعلام کردند:

 با تقدیر از میرعظیم رفیق نیا برای نگارش اثر نمایشی«زخم های موسی»، جایزه سوم به فاطمه عظیمی برای نمایشنامه«خواب یخی»، اهدا شد.

فاطمه عزتی برای نمایشنامه«نهنگ ها همیشه خودکشی نمی‌کنند»، جایزه رتبه دوم را به خود اختصاص داد و نمایشنامه«هفت پله با آتنا» نوشته امیر صادقی، به عنوان نمایشنامه برتر انتخاب شد.

برای حضور در این جشنواره 38 متن نمایشی از سراسر کشور ارسال شده بود.

«سروده صدهزار افلیای عاشق» در اردبیل

نمایش«سروده صدهزار افلیای عاشق»، اثر استاد قطب الدین صادقی توسط گروه تئاتر سایای اردبیل روزهای پانزدهم تا بیستم آذر در پلاتوی استاد حسن نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه رفت.

این نمایش را، سعید عنایت از هنرمندان جوان و تحصیل کرده اردبیل، کارگردانی کرده بود و فرزانه حبیبی و مهدی حیدرنژاد در آن ایفای نقش کردند .این نمایش به همت گروه تئاتر سایا و با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی، حوزه هنری و انجمن هنرهای نمایشی استان تولید شده است.

«تاریکخانه» در اردبیل

نمایش«تاریکخانه» نوشته و کار سعید افخمی که در بخش رقابتی و مسابقه بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی اردبیل هم حضور داشت، روزهای دوازدهم تا چهاردهم آذر در پلاتوی استاد نجفلوی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل به روی صحنه رفت. سعید افخمی این نمایش را بر اساس اثر «شکلک» اثر نغمه ثمینی نوشته و  سعید افخمی، پرویز جهانگیری، تقی چایچی، محمدرضا شیرین نیا و نیره آخوندی، در آن ایفای نقش کردند.

«حسن کچل و کریم فری» در اردبیل

گروه تئاتر عنوان اردبیل در روزهای هفدهم تا بیست و ششم آذرماه 97، نمایش«حسن کچل و کریم فری» نوشته مهدی مزارعی و کار سعید قلندری را در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگ و هنری فدک برای کودکان و نوجوانان اردبیلی به روی صحنه برد.در این نمایش موزیکال  ژاسمین کاظمی، رونیا محمدی، آیلین بهروزی، شایان امیری، هادی آقازاده، علی اسکندرزاده، مهدی عظیمی و سینا نژاد سلیمان ایفای نقش کردند.

 




نظرات کاربران