در حال بارگذاری ...
به بهانه هجرت ناباورانه یوسف جاوید

بی قرار صحنه های عظیم

یوسف جاوید یکی از بازیگران بااستعداد تئاتر و تلویزیون اردبیل بود و به همین دلیل او را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناختند، در حالی که خود معتقد بود کار اصلی او طراحی صحنه تئاتر است و جوایزی را هم در این زمینه کسب کرده بود.

به گزارش تئاتر اردبیل، یوسف جاوید، هنرمند نام آشنای تئاتر استان اردبیل، متولد سال 1352 محله معمار اردبیل است که فعالیت هنری خود را با شرکت در جشنواره سینمای جوان زنجان در آبان ۱۳۶۶ شروع کرد. به واسطه پدرش اصغر جاوید، قبل از هرچیز با دوربین، عکاسی و فیلم آشنا شد‌. با ورود به گروه تئاتر پیام اردبیل در سال ۱۳۶۶ و عضویت در انجمن نمایش، تئاتر را به صورت جدی پیگیری کرد. 
یوسف جاوید یکی از بازیگران بااستعداد تئاتر و تلویزیون اردبیل بود و به همین دلیل او را بیشتر به عنوان بازیگر می‌شناختند، در حالی که خود معتقد بود کار اصلی او طراحی صحنه تئاتر است و جوایزی را هم در این زمینه کسب کرده بود.
او از همان سال ۱۳۶۶ در رادیو جهاد، رادیو اردبیل و سیمای مرکز اردبیل فعالیت داشت. فعالیت او در تئاتر در همه‌ این سال‌ها در زمینه‌های بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه و لباس بوده است. در مدیوم تلویزیون و سینما نیز یوسف جاوید نویسندگی، کارگردانی، تصویر برداری، بازیگری، تدوین، طراحی صحنه و لباس را تجربه کرده بود.
یوسف جاوید سابقه طولانی در بازیگری مجموعه‌های تلویزیونی داشت، از برنامه‌های سیمای اردبیل در دهه ۶۰ تا سریال‌های سالانه شبکه سبلان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ از جمله تجربه‌های بازیگری جاوید بودند که او را به عنوان بازیگر بین مردم معروف و محبوب کرده بود‌.
جاوید در دهه هفتاد در کار خود به اوج رسیده بود و نقطه عطف کارنامه بازیگری او را می‌توان در همان سال‌ها با بازی در مجموعه "جنگ ۷۷" به کارگردانی مهران مدیری پیدا کرد.
بعدها در دهه ۸۰ جاوید بیشتر به بازیگری روی آورد و به پای ثابت برنامه‌های تلویزیونی شبکه استانی تبدیل شد. همین امر موجب دوری او از دنیای تئاتر شد. جاوید در دهه ۹۰ و بخصوص بعد از پیوستن به گروه تازه تاسیس تئاتر "عنوان" _عضو هیأت موسس_ به صورت جدی به تئاتر برگشت و به گفته‌ خودش اهداف بزرگی را در تئاتر دنبال می‌کرد. او معتقد بود که تئاتر صرفا برای مخاطب است و برای رضایت مخاطب باید به سراغ نمایش‌های فولکولور، نمایشنامه‌های بزرگ و نمایش‌های پر سر و صدا رفت.
جاوید در اولیل دهه نود با شرکت در چند نمایشنامه خوانی و بعدها با بازی در نمایش‌های مختلف دوباره به تئاتر نزدیک شد. اما او به دنبال اهداف بزرگ بود، به همین دلیل به سراغ کارگردانی رفت تا نمایش‌های ایده‌آل خودش را به روی صحنه ببرد. در سال ۱۳۹۳ "ملالی هست" را به نویسندگی محمدباقر نباتی مقدم به روی صحنه برد، نمایشی که نشانه‌هایی از علایق جاوید را در خود داشت. یک سال بعد همکاری او با نباتی مقدم به مرحله بزرگتری رسید. این بار نمایشنامه "تکه‌های دلتنگی"، یوسف جاوید را به وجد آورده بود تا او با نمایشی پر پرسوناژ و سنگین در جشنواره استانی همه جایزه‌های مهم را درو کرده و یک دوره اجرای عمومی کم نظیر را در اردبیل تجربه کند.
جاوید در سال‌های بعد هم در زمینه تئاتر تلاش‌های بسیاری کرد اما در بسیاری از مواقع کسالت جسمی او و البته شرایط نامناسب دنیای تئاتر او را از رسیدن به آرزوهای بزرگش، مثل به روی صحنه بردن نمایشنامه‌های مهم تاریخ بازداشت.
علاقمندان به تئاتر در سال‌های اخیر، آخرین حضورهای یوسف جاوید بر روی صحنه تئاتر را با بازی در دو نمایش "قیزیل باشماق" و "موش" به خاطر می‌آورند. حضوری که با پرواز ابدی یوسف دیگر تکرار نخواهد شد.
جاوید در دنیای سینما هم تجربه‌هایی دارد که از آن جمله می‌توان به فیلم‌ های ساخته پدر سینماگرش اصغر جاوید و فیلم سینمایی "زغال" به کارگردانی اسماعیل منصف اشاره کرد.

همچنین حضور مداوم او در رادیوی اردبیل و تولید نمایش های رادیویی و گویندگی و نویسندگی در برنامه های مختلف از دیگر توانمندی های هنری یوسف جاوید به شمار می رود.

از کارنامه هنری پربار هنرمند نازنین، زنده نام یوسف جاویدمی توان به بازیگری و کارگردانی در نمایش‌های:

مطلع – پرواز از قفس – باز شوق یوسفم – خلوت - دو حکایت از چندین حکایت رحمان – درست‌کارترین قاتل دنیا – غریبه – پسر انسان – آخرین اتوبوس - چند گلوله بعد – ترا نشان دادم انگشتم از هوش رفت – تکه‌های دلتنگی – شاید گاهی حق با تو باشد – قیزیل باشماق – موش - فرشته ها خسته نمی‌شن و ملالی هست اشاره کرد. وی در فیلم های داستانی و مجموعه های تلویزیونی:
هاتف بهشت – عتیقه ها –تا شام غریبان – بازی مرگبار – تشنگان فرات – گلین – خانه وکیل – سلطان عشق – من ایرانیم – ندایی دیگر – دورت دوار – آقای وکیل – میز – روز بی پایان – حالت سوم و تابستان 82 به عنوان بازیگر و دستیار کارگردان حضوری موفق داشت.
یوسف جاوید، در ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ و در سن ۴۶ سالگی صحنه فانی را به قصد صحنه باقی برای همیشه ترک کرد.
 




نظرات کاربران