در حال بارگذاری ...

یوسف تئاتر اردبیل، جاودانه شد

«یوسف جاوید» متولد سال ۱۳۵۲ یکی از بازیگران موفق و معروف اردبیل است که مرگ مهلتش نداد تا هنرمندان و مردم هنردوست اردبیل، باردیگر شاهد هنرآفرینی اش در صحنه های نمایش، پرده سینما و قاب تلویزیون باشند.

 تئاتر اردبیل- سعید نوریان؛  «یوسف جاوید» متولد سال 1352 یکی از بازیگران موفق و معروف اردبیل است که مرگ  مهلتش نداد تا هنرمندان و مردم هنردوست اردبیل، باردیگر شاهد هنرآفرینی اش در صحنه های نمایش، پرده سینما و قاب تلویزیون باشند. ارزنده هنرمندی که بین هنرمندان و مردم اردبیل، چهره ای محبوب و دوست داشتنی داشت. بازیگر و کارگردان خلاق و کاربلدی که گرچه فعالیت های هنری خود را در زمینه فیلم سازی و عکاسی با شرکت در جشنواره سینمای جوان زنجان در آبان 1366 آغاز کرده بود، اما تئاتر برایش دنیایی دیگر بود. همین شنبه این هفته بود که بعد از تمرین نمایش«سارای»، در محوطه بیرونی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل، وقتی حالش را پرسیدم، با لحنی خاص و چهره ای خندان، پاسخم گفت که بهتر از این نمی شود. این فقط یوسف جاوید نبود که رضایت از حال خوبش داشت. نادر مهدیلو، روح الله حبیب زاده ، میلادنجفلو، جعفرخدابنده لو، فریبا مهرزاد و هانیه سیمزاری با رضایتی که از تمرین یوسف جاوید داشتند، گفتند که «جاوید» در تمرین، بهترین بوده است و حتی سعید افخمی پیش دستی کرده بود و خلاقانه از حضور یوسف جاوید در جمع گروه اجرایی، عکس سلفی گرفته بود و این عکس، آخرین عکس به یادگارمانده از یوسف جاوید در صحنه های نمایش شد.
یوسف جاوید یکی از بازیگرهای بااستعداد تئاتر و تلویزیون اردبیل بود که از میان هنرمندان و هنردوستان اردبیلی و حتی هنرمندان دیگر شهرهای ایران اسلامی به دیاری دیگر که سرای باقی است، هجرت کرد تا نقش های ماندگار دیگری را خلق کند. بیشتر مردم و هنرمندان او را بازیگر می شناختند و این در حالی است که یوسف جاوید هم در حوزه تئاتر کارگردانی کرده بود و هم طراح صحنه بود و هم طراح لباس و حتی رتبه های ارزشمندی را در طراحی صحنه کسب کرده بود. او معتقد بود که علت اینکه مردم و هنرمندان، او بیشتر بازیگر می دانند تا کارگردان و طراح صحنه و لباس، آغاز کار تئاتری اش با بازیگری بوده است. او بازیگری را از گروه تئاتر پیام اردبیل آغاز کرده است. جاوید، در سال 66 در رادیو جهاد، رادیو اردبیل و سیمای مرکز اردبیل فعالیت داشته و  در فعالیت‌های تلویزیونی و سینمایی، نویسندگی، کارگردانی، تصویر برداری، بازیگری، تدوین، طراحی صحنه و لباس مهارت‌های قابل توجهی دارد .
یوسف جاوید، علت بحران مخاطب در تئاتر را مردم نمی دانست و معتقد بودکه هنوز تئاتر به جایگاهی که باید می رسید، نرسیده است. او نیک می دانست که تئاتر در رشد و تعالی فرهنگ، چه نقش ارزشمند و ویژه ای داشته و دارد. او بارها و بارها گفته بود که تئاتر می تواند، حال جامعه را بهبود بخشد. او باور داشت که مردم می‌خواهند از تئاتر یاد بگیرند و چیزهایی را ببیند که دوست دارند و با علایقشان سازگاری دارد.
او بهترین راه برای مردمی کردن تئاتر را، شناسایی علایق  مخاطبان می دانست و باور داشت که تئاتر جزیی از نیازهای ضروری مردم است که باید مورد توجه قرار گیرد. او می گفت که هنر یک زایش است و هنر را می‌توان در قالب‌های مختلف نشان داد.
جاوید به عنوان یک بازیگر توانمند تئاتر،  بر این باور بود که بازیگر باید انسان‌های اطراف خود را بشناسد؛ جامعه اش را بشناسد، تاریخ شناس باشد و از مسائل سیاسی و اقتصادی آگاهی داشته باشد و در کل برای هر اتفاقی آماده باشد. او می گفت که در تئاتر،بازیگر باید بداند چگونه حرف بزند، چگونه حرکت کند، چگونه با تماشاگر ارتباط برقرار کند و چگونه باید با ابزار و تکنیک‌های بازیگری آشنا باشد. او اعتقاد داشت که حتی یک بازیگر باید بداند یک واژه ساده مثل «سلام» را در چه موقعیت و چه لحنی و چه تکنیکی بگوید.
جاوید عشق و علاقه  اش را  به دنیای زیبای تئاتر، بارها و بارها به نمایش گذاشته بود و از هر فرصتی برای ابراز علاقه به این هنر مانا و ماندگار و انسانی، بهانه می گرفت. جاوید، آینده تئاتر اردبیل را با تمامی مشکلات و سختی هایش، خوب پیش بینی کرده است و ایمان داشت، اردبیل،  بازیگران، نویسندگان و کارگردانان بسیار خوب و با استعدادی دارد که باید مورد حمایت قرار گیرند.او، حاشیه سازی را برای رشد تئاتر اردبیل، شایسته نمی دانست. جاوید، معتقد بود هنرمند باید تغذیه شود و مسئولان باید از هنرمندان حمایت کنند.
در بیست و ششمین جشنواره تئاتر استان اردبیل که سال گذشته در شهر اردبیل برگزار شد، یوسف جاوید در نمایش«موش»، حضوری پرفروغ داشت و آخرین کاری تئاتری اش، بازی در نمایش«سارای» بود که اجل مهلت درخشش دوباره را برای او نداد. یوسف جاوید، یوسف دوست داشتنی تئاتر اردبیل است که جاودانه شد. یادش گرامی و نامش جاودانه باد.  22خردادماه 98




نظرات کاربران