در حال بارگذاری ...
علی حسن زاده نویسنده و کارگردان نمایش «اردبیلی لر» در گفت‌وگو با تئاتراردبیل عنوان کرد

جشنواره‌زدگی سبب شده آثار نمایشی برای شرایط خاص و مخاطبان خاص تولید شود

علی حسن زاده، نویسنده و کارگردان نمایش«اردبیلی لر» با اعلام اینکه تئاتر اگر باشد، خودش می تواند پول سازی هم کند، گفت: جشنواره‌زدگی سبب شده آثار نمایشی برای شرایط خاص و مخاطبان خاص تولید شود.

به گزارش تئاتر اردبیل، علی حسن زاده نویسنده و کارگردان نمایش«اردبیلی لر» با بیان اینکه این نمایش با الهام از یک سری وقایع تاریخی نوشته شده است، گفت: این نمایش، داستانی است با الهام از تاریخ، نه روایت خود تاریخ. وی با اعلام اینکه شخصیت‌های این داستان هم شخصیت‌های واقعی آن دوران هستند، گفت: باباخان، میرزا بیوک آقای وهاب‌زاده، میرزا علی اکبر مجتهد و آقا دایی از شخصیت‌های مهم این شهر هستند که در نمایش«اردبیلی لر» به آن ها پرداخت شده است.

حسن زاده  با اظهار اینکه هدف از اجرای این نمایش، شناساندن وضعیت تاریخی اردبیل است، افزود: ایده و طرح اصلی نمایش از خودم است. در واقع احساس کردم مردم اردبیل با برخی وقایع تاریخی منطقه خود قرابتی ندارند، گرچه این حوادث تأثیر عمیقی بر آن داشته است. این  امر سبب شده با وجود داشتن افراد بلند مرتبه، برخی افراد خصوصا عده‌ای که از این شهر مهاجرت کرده‌اند، چون ارزش‌ها و افتخاراتی از این شهر سراغ ندارند به شهرشان دلبسته و به اردبیلی بودن خود مفتخر نیستند. بر این اساس، از آن مقطعی که بسیار مصیبت‌آمیز هم بوده و اردبیل در اوج فلاکت تاریخی خود به سر می‌برده، موردی را برگزیدم که به عزت و فتوت و غیرت و جوانمردی مردم این دیار تأکید بیشتری دارد و به آنها یادآوری می‌کند.

نویسنده و کارگردان نمایش«اردبیلی لر» با بیان اینکه با این کار خواستم به مردم اردبیل بگویم که شما تاریخ غرورآمیز و شخصیت‌های بزرگی دارید و با یادآوری اینها شاید جایگاه شان را به خودشان معرفی کنم.

او  در ادامه با اشاره به ژانر کمدی انتخاب شده برای بیان داستان این نمایش نیز با بیان اینکه ما تئاتر اردبیل را تئاتری فاخر معرفی می‌کنیم، اما  این در حالی است که این فخر و افتخار بیشتر به جشنواره‌ها محدود می‌شود و چنان‌که شایسته مردم است نتوانسته با آنها ارتباط برقرار کند، تصریح کرد:گرایش و رغبت مردم به طنز بیش از سایر گونه‌هاست؛ از این رو برای کشاندن مردم به سالن‌ اجرا و فراهم کردن این امکان که حرفم را بزنم، قالب طنز را انتخاب کردم.

این هنرمند تئاتر اردبیل همچنین با اعلام اینکه پیش از این نمایش، کارهای ارزندهای توسط دیگر هنرمندان اردبیلی و  به صورت کمدی اجرا شده است، اضافه کرد: مرحوم داوود جلایی که از بزرگان پیشرو تئاتر اردبیل نمایش «چپو» را در شهر اردبیل اجرا کرده و خود بنده هم با هدف معرفی شاه اسماعیل صفوی و جایگاه ارزشمند اردبیل و اردبیلی‌ها، نمایشنامه «شاه اسماعیل» را نوشتهام که توسط هنرمندان پارس آبادی به روی صحنه رفته است.

حسن‌زاده با تاکید بر کارکردهای تئاتر، اظهار داشت: تئاتر از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است. ما در سبد مصرفی خود تقریبا" بسته فرهنگی نداریم . اگر به صورت جزئی باشد هم، تئاتر جزو آن نیست و هرچه به لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر شویم، همین بخش جزئی هم حذف می‌شود.

او با بیان اینکه در دیگر جاهای دنیا تئاتر با یارانه دولتی اداره می‌شود و حمایت به فروش کار وابسته نیست، گفت: امروز تئاتر ما را وارد بحث خصوصی‌سازی کرده‌اند تا خودش پول‌سازی کند. این ممکن  است به شرطی که تئاتر مردمی باشد.

نویسنده و کارگردان نمایش«اردبیلی لر» خاطر نشان کرد: زمانی زندگی تئاتر وابسته به مردم بود، اما جشنواره‌زدگی سبب شد آثار برای شرایط خاص و مخاطبان خاص تولید شود. از این رو ارتباط عمومی قطع شد و مردم آنقدر تئاتر ندیدند تا به طور کلی فراموش کردند که اصلا" تئاتر چیست.

او در پایان با بیان اینکه سیاستگذاران کاری کردهاند که تنها نیت آنها را برآورده کنیم و  برای مخاطبان محدود به جشنواره‌ها تئاتر بسازیم، گفت: ما هم غرق این رؤیا به خواب رفتیم و تسلیم این تصمیم شدیم، لذا کارهایی را تولید کردیم که تنها خوشایند همین دسته شد. حال پس از 30 سال از ما می‌خواهند به سمت مردم برگردیم و  سخت بشود به چنان جایگاهی بازگشت چون پل‌های بین ما ریخته و سقوط کرده و بازسازی این ارتباط سرمایه‌گذاری کلان و گذشت زمانی نسبتا" طولانی را می‌طلبد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران