در حال بارگذاری ...
...

محمد عاقبتی در نشست «تولید نمایش‌های بومی با مخاطب جهانی»:

ما دراماتیک‌ترین کشور جهانیم و این بوم، محتواست

محمد عاقبتی در نشست «تولید نمایش‌های بومی با مخاطب جهانی»:

ما دراماتیک‌ترین کشور جهانیم و این بوم، محتواست

محمد عاقبتی در نشست «تولید نمایش‌های بومی با مخاطب جهانی»، گفت: ما دراماتیک‌ترین کشور جهانیم و این بوم، محتواست.

بهگزارش تئاتر استان اردبیل، محمد عاقبتی از کارشناسان و هنرمندان تئاتر کشور در نشست تخصصی تئاترکه با عنوان «تولید نمایش‌های بومی با مخاطب جهانی» با حضور زعفر احدزاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، امیر رجبی رییس حوزه هنری استان، غریب منوچهری معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمدتقی اسماعیلی رییس انجمن هنرهای نمایشی استان و جمعی از هنرمندان و فعالین تئاتری در سالن جلسات حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد، با اعلام اینکه در بحث بومی‌سازی آثار، هنرمندان ما  یا خودسانسوری می‌کنند یا از بومی‌کردنِ کار فاصله می‌گیرند در حالی که باید بومی فکر کنیم اما جهانی عمل کنیم، اظهار داشت: ما دراماتیک‌ترین کشور جهانیم و این بوم، محتواست؛ محتوایی که متعلق به ما است. وی با بیان اینکه ما به عنوان تولید کننده، اعتماد به‌نفس خود را از دست می‌دهیم در حالی که باید محیط را از دریچه دیگری ببینیم، افزود: بدون درست‌دیدن و بی آن‌که چیزی از محیط خود بدانیم، نمی‌توانیم کاری کنیم و درستش این است که نمی‌توانیم کار درستی انجام دهیم آما باید به این باور برسیم که ما تریبون محیط اطراف مان و انعکاس‌دهنده آن هستیم.این نویسنده و کارگردان تئاتر با اظهار اینکه گاهی ریسک آرتیستی یا شهامت دگرگونه دیدن و خطر کردن را از خودمان می‌گیریم، گفت:  بهتر است آن‌قدر خود را صیقل دهیم که وجودمان آئینه انعکاس باشد و لازمه آن این است که از کنار هرچیزی راحت نگذریم. محمد عاقبتی با اشاره به نقش هنرمندان در جامعه، اظهار داشت:کارنامه خود را هر از گاهی بازنگری کنید تا ببینید قبلاً چه بود، حال چطور است و بعد به کجا می‌رود؛ این موضوع سبب می‌شود با کم و کاستی‌های کار آشنا شوید و نقاط قوت آن را بهتر بشناسید که همین امر، نقشه راه شما خواهد بود برای صعود و ارائه کارهای بهتر. وی افزود: صدا و هویت خود را نادیده نگیرید؛ هیچ‌کس نمی‌تواند جای شما را بگیرد؛ زیرا شما خودتان هستید با ایده‌ها، افکار، نگرش و طرح‌های خودتان. محمد عاقبتی با بیان اینکه من اگر در خارج از کشور کاری روی صحنه ببرم، حتی اگر کار خوبی باشد، بازخورد خوبی هم داشته باشد و مخاطب هم جذب کند، در نهایت آرتیست مهاجری هستم که رفته‌ام ادای آنها را درآورم، تصریح کرد: درهمین وطن و دیار خودم می توانم بهترین کارها را انجام دهم، چون شاهد بوده‌ام که معضل امکانات در آنجا هم هست؛ از جمله مخاطب و فروش.

وی با اعلام اینکه من مخالف جشنواره‌زدگی امروزم لذا به نظرم بهتر است به جشنواره فکر نکنید و تنها به مخاطب فکر کنید، گفت: متن، مربوط به میراث مکتوب است؛ با این حال من علت را در این می‌بینم که ما پذیراتریم؛ چون آنها خود را جهان اول می‌دانند و ما را جهان دوم. این هنرمند افزود: جهانی شدن یعنی به کار بردن تکنیک و نوآوری که انعکاس و درک آن در جغرافیای عموم جا بیفتد.

عاقبتی تصریح کرد: مقوله تعیین سن برای مخاطب بسیار پیچیده است و نمی‌توان مشخص کرد کدام کار دقیقا" مناسب کدام گروه سنی است؛ چنان که تئاتر عروسکی یک تکنیک است؛ هم در سطح کودک و هم بزرگسال؛ پس زیر شاخه تئاتر است. وی با بیان اینکه برای مخاطب‌پروری بهتر آن است که از کودک آغاز کنیم، گفت: اگر کودک در همین دوران تئاتر خوب ببیند، بزرگتر که شد، از مخاطبان این هنر خواهد بود.

این کارگردان تئاتر  با بیان اینکه در کار کودک محتوا مبتذل نمی‌شود؛ بر این اساس، محتوا در بخش کودک بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: از طرفی من معتقدم کار برای کودک سفارشی محسوب می‌شود چون تمام‌وقت به این فکر می‌کنیم که چه باید کرد تا کار بازخورد بیشتر و بهتری داشته باشد و مخاطب کودک آن را بپذیرد.

گفتنی است نشست تخصصی تئاتر با موضوع «تولید نمایش‌های بومی با مخاطب جهانی» به همت حوزه هنری استان اردبیل با مشارکت انجمن هنرهای نمایشی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و دفتر استانی یونیما برگزار شد.