تئاتر، محلی برای رسیدن به زیبایی، لذت معنوی و کمال است

محمد سیمزاری در نشست تخصصی تئاتر و تربیت، گفت: تئاتر، محلی برای رسیدن به زیبایی، لذت معنوی و کمال است.
به گزارش تئاتر اردبیل.، محمد سیمزاری در نشست تخصصی تئاتر و تربیت که به همت حوزه هنری و انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در تالار استاد جابر عناصری حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه تئاتر از یک منظر هم برآیندمحور است، هم فرایندمحور، گفت: همانطوری که تئاتر کودک میتواند هم برآیند محور باشد و هم فرآیندمحور؛ در تئاتر بزرگسال نیز این اتفاق باید بیفتد.
وی با اعلام اینکه تئاتر، بازنشستگی ندارد، افزود: تئاتر این حال همچون سایر رشتهها، جابهجایی نیروهای قدیم و جدید در آن اتفاق میافتد، اما باید دید اعضای جدیدی که وارد عرصه تئاتر میشوند چه چیزهایی را لازم است بدانند.
این نویسنده و کارگرداناردبیلی با اظهار اینکه از منظر برآیند محوری، در تئاتر، محصول -به عنوان خوراک روحی- مهم است، گفت: این محصول تئاتر باید پاکیزه و قابل اطمینان باشد و از دیدگاه فرآیندمحوری جریان آن و آنچه در تمرین اتفاق میافتد، اهمیت دارد.
محمد سیمزاری با تاکید بر اینکه از آنجا که تربیت به سن خاصی اختصاص ندارد، اظهار داشت: این پرسش مطرح میشود که آیا تئاتر برای تربیت به وجود آمده یا با مقوله تربیت بیارتباط است؟ و در پاسخ ارتباط میان تئاتر و تربیت را عموم-خصوص من وجه مییابیم؛ یعنی تئاترهایی داریم که تربیتی نیست اما درمقابل، راههایی برای تربیت هست که تئاتری است و البته کسانی معتقدند کمتر تئاتری داریم که تربیتی نباشد.
وی افزود: بازیگر دو وظیفه عمده دارد؛ کشف جوهر نقش و القای این جوهر به واسطه رابطه با کاراکتر، نمایش و تماشاگر؛ از این رو بازیگر بدن خود را به نقش اجاره میدهد و همزادپنداری و همذاتپنداری میکند که در این رویداد اگر درونپالایی اتفاق بیفتد، بازیگر با هر نمایش یک قدم به سمت انسان شدن برمیدارد.
این فعال تئاتری و فرهنگی با بیان اینکه انسان به محض تولد «بشر» استَ، گفت: پوستهای که هیچ اتفاقی در آن نیفتاده و مَنِ مطلق است و در نتیجهی تربیت، از «بشر بودن» به «آدم بودن» میرسد؛ بر این اساس، وقتی تربیت اتفاق میافتد، بشر از منیّت به معرفت میرسد، اما امروز یکی از مشکلات ما در تئاتر «کِبر» است و این نشان میدهد مایی که قصد تربیت جامعه را داریم، هنوز خودمان تربیت نشدهایم.
وی با بیان اینکه شاید تئاتر جای خوبی برای کسب مقام یا درآمد مالی نباشد، اما محلی است برای رسیدن به معرفت، زیبایی، لذت معنوی و کمال؛به این منظور حرمت دهگانهای تعریف شده که از ضروریات ورود به تئاتر است، اظهار داشت: نخست احترام به تماشاگر است؛ چرا که نمایش یعنی «الف» در نقش «ب» اگر «ج» آن را تماشا کند و مثلث نمایش کامل نیست اگر «ج» نباشد؛ پس تماشاگر ولی نعمت نمایش است و تمام تلاش گروه اجرایی – از اندیشه و تفکر فردی که مینویسد تا بازیگر و کارگردانی که مسئولیت هنری، فنی و مدیریتی گروه را دارد- بدون تماشاگر هنری شکل نمیگیرد.
محمدسیمزاری در ادامه حرمتهای دهگانه از احترام به گروه و سپس احترام به کارگردان نام برد چرا که کارگردان امپراطور صحنه است حتی اگر دیگری از او قویتر باشد، تصریح کرد: احترام به پیشکسوت به لحاظ سن هنری نیز از دیگر حرمتهایی است که باید حفظ شود و در همین راستا احترام به نوشته، اجرا، صحنه، داور، قوانین و عُرف جامعه نیز واجب است.
وی گفت: مهمترین موضوع، احترام به خود است که تفاوت بسیاری با خودخواهی دارد و برای این منظور باید هر روز به خود یادآور شد که «تو را پرورش خواهم داد»، «بزرگ خواهم کرد» و «به قلههای موفقیت خواهم رساند»؛ به این منظور، به تعبیر مولانا در عبارت «بشنو از نی چون حکایت میکند» نخستین قدم «نی بودن» و خالی از خود بودن است.
این نمایشنامهنویس اردبیلی با ذکر عبارت «این جهان کوه است و فعل ما ندا»، تأکید کرد: اهالی تئاتر ابتدا باید خود را تربیت کنند، بعد به تربیت مردم جامعه بپردازند چرا که تئاتر مقولهای همگانی بوده و به تعبیر فضلالله وثوق یکی از نشانههای جوامع توسعهیافته، استقبال مردم از سالنهای تئاتر است.
محمد سیمزاری گفت: «تئاتر» جامعه را دموکراتیک میکند؛ به این ترتیب که وقتی نیمی از مردم حرف نیم دیگر را نمیشنوند، تئاتر این کار را انجام میدهد؛ زشتیها را طوری نشان میدهد که تغییر آنها اجتنابناپذیر باشد؛ در مقابل، زیباییها را به گونهای مینمایاند که رشد آنها ناگزیر باشد و این بدان معناست که رسالت تربیت، اصلاح رابطههاست.
محمدتقی اسماعیلی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل هم در این نشست با بیان اینکه این دومین نشست از نشست های تخصصی است که با مشارکت و همراهی حوزه هنری و انجمن هنرهای نمایشی استان برگزار می شود، برگزاری اینگونه نشست ها را در رشد کیفی تئاتر تاثیرگذار خواند و با بیان اینکه برای سال 98، کارگاه ها وهمایش های آموزشی متعددی پیش بینی شده است ابراز امیدواری کرد چنین گردهماییهایی سبب اعتلا و پیشرفت تئاتر استان شود.