در حال بارگذاری ...
نویسنده و کارگردان نمایش«سه گانه انتقام» در گفت وگو با تئاتراردبیل؛

تئاتر خلخال، جانی دوباره گرفته است

مجید برجعلی زاده نویسنده و کارگردان نمایش «سه گانه انتقام» معتقد است؛ تئاتر در شهرستان خلخال جانی دوباره گرفته است.

تئاتر اردبیل؛ مجید برجعلی زاده، متولد 1353 خلخال است  با مدرک تحصیلی دکتری الهیات گرایش فقه و حقوق و کارمند دادگستری کل استان اردبیل. این هنرمند پیشکسوت تئاتر خلخال در روزهای اخیر نمایش «سه گانه انتقام» را در این شهر روی صحنه برده که با استقبال قابل توجه هنرمندان و هنردوستان خلخالی مواجه شده است.

به بهانه‌ی اجرای نمایش «سه گانه انتقام» با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

- آقای برجعلی زاده به عنوان مطلع کلام، از خودتان و کارهای هنری تان برای مان بگویید.

 

تئاتر و فعالیت های نمایشی را با عضویت در انجمن نمایش نوپای آن زمان یعنی زمستان 1367 با بازی در نمایش قرارداد 1919 نوشته عبد الحی شماسی آغاز کردم و سپس پس از حضور زنده یاد حامد فرجی، به عنوان مدیر صحنه نمایش محرمان عشق در اولین جشنواره تئاتر استانی سال 1372 حضور یافتم . در سال 1373 خلخال نمایش پره چیلر را با نویسندگی و کارگردانی حامد فرجی به بخش جنبی جشنواره تئاتر استان برد و توانستیم در سومین جشنواره تئاتر استان با دو نمایش راز افسانه دیروز و شبی با گل یخ حضور داشته باشیم که اینجانب در راز افسانه دیروز به عنوان بازیگر فعالیت می نمودم .تابستان 1374 مرحوم حامدفرجی،  نمایش موزیکال راز جنگل سبز را نوشتند و کارگردانی کردند که در آن کار هم به عنوان بازیگر فعالیت داشتم و پس از هجرت ناباورانه مرحوم فرجی در اردیبهشت ماه 1375،  نمایشنامه معرکه در مهلکه را نوشتم و مرحوم احمد منتخبی کارگردانی کردند که من بازیگر این کار نیز بودم .هم در سطح خلخال اجرای عمومی کردیم و هم در جشنواره تئاتر استانی شرکت کردیم و توانستیم در زمینه نویسندگی و بازیگری مرد و زن و طراحی آفیش و بروشور رتبه هایی را  از جشنواره کسب کنیم .

 

- و بعد از این حضور، فعالیت های تئاتری شما به نوعی تعطیل شدتا اتمام دوران سربازی.

 

بله، من به خاطر اعزام به خدمت مقدس سربازی تا مرداد ماه 1377 از تئاتر دور بودم تا اینکه پس از اتمام سربازی در زمستان 1377 ، نمایش باد سرخ نوشته قدرت الله فتحی را برای اجرای عمومی خلخال کارگردانی کردم و خودم به همراه دکتر یحیی پور محمد بازیگران این کار بودیم . تابستان 1378 نمایش رد پای خون را نوشتم و کارگردانی کردم که در این کار نیز دکتر یحیی پورمحمد و دوستان عزیزم توحید کنعانی و رضا کلامی و زنده یاد خانم مریم عمرانی بازی می کردند و این کار نیز اجرای عمومی داشت. مجددا در زمستان 1378 نمایشنامه سکوت دریا را نوشته و کارگردانی کردم که در این نمایش،  خودم و زنده یاد مریم بازی کردیم .پس از دو سال وقفه در سال 80 نمایشنامه جذامیان و گورکن را نوشتم و برای جشنواره تئاتر مشکین شهر کار کردیم و با دست پر از آن جشنواره برگشتیم . دوست هنرمندم جناب عبدالرضا عسگری از من خواستند تا در نمایش ساده مثل گلیم ایشان بازی کنم که اینجانب در آن کار بازیگر ایشان بودم و به جشنواره تئاتر استانی رفتیم . در اولین جشنواره تئاتر منطقه ای خلخال نمایش افسون مغاک را نوشته و کارگردانی کردم و خودم با خانم دریا نظری بازی کردیم .و تا سال 1385 به عنوان داور بازخوان متون نمایشی جشنواره تئاتر خلخال فعالیت داشتم که به پیشنهاد دوست هنرمندم آقای رخشانی در نمایش آخرین اتوبان او برای حضور در جشنواره بسیج استان به عنوان بازیگر کار کردم.

 

- الان از آخرین حضورتان در تئاتر خلخال و استان چند سال می گذرد، چه طور شد که دوباره برگشتید به صحنه؟

 

امسال به دعوت سرکار خانم کاظمی ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خلخال پس از چند سال مجددا به صحنه برگشتم و دعوت ایشان را لبیک گفته و با نمایش یول نوشته و کار روح الله عباسیان به عنوان مشاور کارگردان فعالیت دوباره خود  رادرخلخال آغاز و برای اجرای عمومی و شاید حضور در جشنواره تئاتر استانی دو نمایشنامه سه گانه انتقام و بودن در کمال نبودن را به دبیرخانه شورای نظارت استان ارسال کردم و پس از صدور مجوز تمرین سه گانه انتقام را به عنوان کارگردان آغاز و از 25 مهر لغایت 30 مهر اجرای عمومی کردیم.

 

- از «سه گانه انتقام» برای مان بگویید؟

 

نمایش سه گانه انتقام،  یک داستانی انتزاعی است از خانواده ای که به سبب بیماری زن خانواده، آواره بیابان و گورستانی مخوف شده اند و مرد از حضور در جشن پهلوانی سالانه میان آبادی ها ممنوع  شده  و حس انتقام در حریف سال قبلش بارمان از وی و حس انتقام دختر مرد قصه ما از بارمان به خاطر قتل عشقش و نامزدش و همچنین وجودشخصی چند شخصیتی به نام قابوس که داستان ما را جان می بخشند و ادامه ماجرا ...

- برنامه بعدی مجید برجعلی زاده در حوزه تئاتر؟

 

 اگر خدا بخواهد نمایش بودن در کمال نبودن را تمریناتش را آغاز خواهم کرد برای اجرای عمومی و احتمالا" حضور در جشنواره تئاتر استانی.

 

- از تئاتر شهرستان خلخال برای مان بگویید.

 

با حضور خانم کاظمی در اداره فرهنگ و ارشاداسلامی این شهرستان،  تئاتر در خلخال جانی دوباره گرفته و سالن تئاتر خلخال چراغ هایش این روزها  روشن است.

 

- برای رونق تئاتر خلخال، چه پیشنهادی دارید؟

 

این احیاء فعالیت های نمایشی در شهر خلخال، منوط به چند شرط است.  اول از همه حمایت از جانب مسئولین امر است.  زیرا مردم به نحوی عالی همیشه حمایتشان را از هنرمند و هنر اعلام نموده اند .دوم اتحاد و همیاری و همکاری و حضور مداوم و خستگی ناپذیر همه هنروران و علاقمندان هنرهای نمایشی برای فعالیت های نمایشی است. سوم آموزش مداوم و مستمر با حضور کارشناسان امر .در سایه آموزش توام با عملیاتی کردن آموخته هاست که تئار به تعالی میرسد و شکوفا می‌شود در هر زمینه ای که میخواهد باشد.

 

- و پایان نامه دکترای شما هم، تئاتری است.

 

درسته، وقتی من برای انتخاب موضوع رساله دکتری خودم به اساتیدم پیشنهاد دادم که قصد دارم هنرهای نمایشی را از دیدگاه فقه اسلامی و با رویکردی دینی کار کنم، به گرمی استقبالکردند. چرا که بر این باور بودند میتوان با زبان نمایش و هنرهای نمایشی از هر نوعی که میخواهد باشد و با استفاده از ظرفیت هنر بسیاری از مقوله های ناگفته را تبیین نمود .صدها  صفحه یک کتاب قطور را در یک صحنه با یک زمان محدودی خلاصه کرد و به بهترین شیوه و اسلوب بیان نمود. 

 

-حرف پایانی؟

 

می‌شود از منظر و دیدگاه فقهی به هنرهای نمایشی نگریست یا دیدگاه سایر ادیان را به کار گرفت یا بسیاری از مشکلات و گرفتاری‌ها را با زبان نمایش گفت ولی مشروط بر اینکه آموزش و افزایش معلومات هنری و فلسفی بالأخص فلسفه هنر که اساس شناخت و پایه اندیشه‌های هنری می‌باشد ضروری محسوب می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران