در حال بارگذاری ...
نمایش هایی که به صحنه نرفت

کرونا و تاثیر آن بر تئاتر اردبیل

از اول اسفندماه سال ۹۸، سایه حضور کرونا در کشورمان سنگین تر شد و برای پیشگیری از شیوع این ویروس، محدودیت هایی در کشور اعمال شد. بخش فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنی نبود و متولیان فرهنگی و هنری کشور بر آن شدند تا در راستای تحقق برنامه ها و اهداف ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را مد نظر قرار دهند. با اعلام ابلاغیه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت های تئاتری هم در کنار دیگر برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری در استان اردبیل تعطیل شد.

 تئاتر اردبیل، سعید نوریان؛ از ابتدای سال جدید میلادی، بواسطه شیوع ویروس خطرناک و کشنده کرونا،  جهان را موجی از وحشت فرا گرفت و دولتمردان بر آن شدند تا برای مقابله با این ویروس منحوس، اقداماتی اساسی انجام دهند. در سایه حضور این ویروس، خیلی از معادلات در سراسر جهان به هم خورد و حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری دچار چالش شدیدی شدند. از اول اسفندماه سال 98، سایه حضور کرونا در کشورمان سنگین تر شد و برای پیشگیری از شیوع این ویروس، محدودیت هایی در کشور اعمال شد. بخش فرهنگ و هنر هم از این قاعده مستثنی نبود و متولیان فرهنگی و هنری کشور بر آن شدند تا در راستای تحقق برنامه ها و اهداف ستاد ملی مبارزه با کرونا، تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری را مد نظر قرار دهند. با اعلام ابلاغیه رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت های تئاتری هم در کنار دیگر برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری در استان اردبیل تعطیل شد.

نمایش« کاراکال» نوشته محمدباقر نباتی و کار سعید قلندری که از بیست و هفتمین روز بهمن ماه سال 98 در تالار بیضای اردبیلی بر روی صحنه بود و مخاطبان خاص کودک و نوجوان خود را داشت و بر اساس مجوز دریافتی، قرار بود تا هفتم اسفند برای کودکان و نوجوانان به نمایش درآید،  از پنجمین روز اسفند لغو اجرا شد.  برای این سهیل فلاح، برهان حسین قلی زاده، نیره آخوند و آیسان نعمت زاده  که با هدف حمایت از محیط زیست و ضرورت توجه به آن تولید و اجرا شده بود، بازی می کردند. نمایش «سارای» نوشته و کار روح الله حبیب زاده که  دو اجرای خود را در اسفندماه پشت سرگذاشته بود،  با اعلام رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان، اجرایش در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل تا اطلاع ثانوی لغو گردید.نادر مهدیلو، صمد واحدی زاده، فریبا مهرزاد، بهرام پوردنیا، جعفر خدابنده لو، سید سعید موسوی، عباس حدیثی، میلاد نجفلو، مهتاب نصیری، شکوه فرزانه، فریبا شیر محمدی، آی سودا محمدپور، فرانک غلامین، زهرا اسدی آذر، شیوا فرزانه، ثنا بنی نصیری، شیرین غیرتی و کیمیا وطن پرست در  این نمایش ایفای نقش می کردند.

«ائل آی دور ایاغا» عنوان نمایشی است که نسترن اکبرزاده و آرمان دانشور با نوشته ای از رامین جهانگیرزاده از بیست و سوم بهمن ماه 98 در تالار شمس عطار اردبیلی و تالار استاد عناصری بر روی صحنه بود که از پنجم اسفند، اجرای آن لغو گردید. در این نمایش ستاره شکاری، محمد عطا بشیری، نازلی میر جعفریان، شانلی میرجعفریان، مریم ثریایی، نیکان بالایی، مهدیا خورشیدی آتنا تبریزچی، وانیا امیری و آینا ایمانی ایفای نقش می کردند. نمایش« آی تک» نوشته و کار فاطمه برمال که با مجوز شورای نظارت و ارزشیبابی بر نمایش استان  قرار بود  از نهم تا دوازدهم اسفند در اردبیل و برای کودکان و نوجوانان اردبیلی به اجرا درآید، لغو اجرا شد و  نمایش«جئیران» نوشته و کار یوسف دادجو  هم علیرغم داشتن مجوز اجرا، نتوانست برای اجرای خود در روزهای نهم، یازدهم و هیجدهم اسفند در مجتمع فرهنگی و هنری امام علی (ع) شهرستان مرزی بیله سواربرنامه ریزی کند.

جلسات نمایشنامه خوانی زمستانه که در موسسه فرهنگی و هنری هفت برگ سبلان اردبیل برگزار می شد و هنرمندان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته شاهد اجرای این برنامه به همراه تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و نقد و بررسی نمایش نامه های خوانده شده بودند، همزمان با اعلام تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل، تعطیل شد و ادامه این نشست ها به زمان دیگری موکول شد. هشت برنامه با خوانش نمایشنامه های «یکی از میلیون ها مادران سرزمین من»، «خدا نادر است»،«دعوت شدگان»،«آخماز»،«باهارتوپراقی»، «چاقوی زن جانی»،«سایه به سایه» و«دوشان و کئچی» برگزار شد و روح الله حبیب زاده، اکبر منصوری، عصمت نوریان، صمدواحدیزاده، جاوید رخشانی، احمد پورستان ، محمد فردین و ضیغم اسماعیلی مورد تکریم قرار گرفتند.

نمایش های«آل»(خدا نادر است) نوشته عسل حسینی و کار مشترک اسماعیل غنی زاده و عسل حسینی، «سمفونی گودال» نوشته حسین قربان زاده و کار پیمان محجوب، «آلبوم خانوادگی» نوشته و کار جعفر موسی زاده، «دگماتیسم» نوشته و کار کریم عظیمی ججین، «زیر پلک ماه» نوشته عدالت فرزانه و کار مهدی احدی، «وارت آوار» نوشته و کار محمد حسین خدایی و «پاییز در دهان کلاغ های مرده» نوشته و کار سعید افخمی، عناوین نمایش هایی بودند که در شهرهای اردبیل و مشگین شهر در حال تمرین برای اجرای عمومی بودند که با شیوع ویروس کرونا، تمریناتشان  لغو شد.جشنواره تئاتر منطقه خلخال هم که قرار بود در اردیبهشت ماه سال 99 و در شهر خلخال با حضور گروه های نمایشی شهرهای جنوب استان برگزار شد و هنرمندان و گروه های نمایشی  مهیای حضور در این رویداد تئاتری بودند، به زمان دیگری موکول شد. با توجه به شرایط جغرافیایی و توریستی شهرهای مختلف استان در ایام نوروز و حضور مسافران نوروزی در شهرهای اردبیل، سرعین و مشگین شهر، برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه های ترکیبی جنگ و جشن های نوروزی هم با ابلاغ رسمی اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان تعطیل و هنرمندان و گروه های نمایشی استان ، فرصت نوروزی را برای تولید و اجرای نمایش های طنز از دست دادند.

اگرچه به همت برخی از هنرمندان و گروه های نمایشی اقداماتی نمایشی در قالب تولید نمایش های طنز، نمایشنامه خوانی و گفتگو در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی در این مدت انجام گرفته است، اما همچنان فعالیت های تئاتری در استان اردبیل تعطیل است و امیدواریم با شکست کرونا و برگشت شرایط به وضعیت عادی، شاهد رونق دوباره صحنه های نمایش باشیم.

 




مطالب مرتبط

به بهانه حلول سال نو و روز جهانی تئاتر:

یادی از هنرمندانی که عشق را در صحنه ها جاری ساخته‌اند
به بهانه حلول سال نو و روز جهانی تئاتر:

یادی از هنرمندانی که عشق را در صحنه ها جاری ساخته‌اند

حلول دوباره خورشید بهاری و تقارن هفتمین روز بهار مهرآفرین با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی، فرصتی دیگر برای تکریم هنرمندان سفرکرده ای است که هریک سهمی مهم در ارتقای تئاتر استان داشته و زمینه ارتقای آن را فراهم کرده اند.

|

در تالار ناظرزاده کرمانی:

مسئولان و هنرمندان تئاتر استان اردبیل به تماشای نمایش «1320» نشستند
در تالار ناظرزاده کرمانی:

مسئولان و هنرمندان تئاتر استان اردبیل به تماشای نمایش «1320» نشستند

امیر رجبی مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی، سعید نوریان، آتش تقی پور، اتابک نادری، غریب منوچهری، الهه زحمتی و جمعی از هنرمندان تئاتر استان اردبیل با حضور در تالار استاد ناظرزاده کرمانی، نمایش«1320» را تماشا کردند.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر
کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تشکیل سازمان تئاتر، این موضوع را مطرح کرد که ایجاد این سازمان زمینه‌ساز حمایت از گروه‌های نمایشی شده و انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی می‌دهد و می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای ...

|

نظرات کاربران