در حال بارگذاری ...
در بیانیه هیئت داوران جشنواره تئاتر منطقه جنوب استان اردبیل تاکید شد:

الف تئاتر ادب است و احترام و تئاتر قبل از صحنه شروع می شود

در بیانیه هیئت داوران جشنواره تئاتر منطقه جنوب استان اردبیل با تاکید بر اینکه الف تئاتر، ادب است و احترام و تئاتر قبل از صحنه شروع می شود، آمده است: تئاتر امروز ما، حاصل زحمات و رنج های بیشمار پیشکسوتان این هنر است.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، هیئت داوران جشنواره تئاتر منطقه جنوب استان اردبیل با تاکید بر اینکه الف تئاتر، ادب است و احترام و تئاتر قبل از صحنه شروع می شود؛ تئاتر امروز ما را حاصل زحمات و رنج های بیشمار پیشکسوتان این هنر  دانست و خواستار حفظ حرمت ها و دوری از غرور کاذب و خودشیفتگی هنرمندان شد. در این بیانیه آمده است:

به یاد و نام هنرمندان فقید تئاتر شهرستان خلخال بویژه زنده یادان احمد منتخبی، حامد فرجی و سید صدرالدین دانیالی که بار سفر بستند و این تحفه عالی را نزد ما به امانت گذاشتند. باشد که ماهم با نهایت توان در رشد این هنر کوشا باشیم تا سرافرازانه این امانت را به نس آینده بسپاریم.

هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر خلخال با ابراز خرسندی از حضور پر شعور تماشاگران، با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی، تاسف خود را از عدم امکان حضور پر شور تماشگران به خاطر شیوه ویروس منحوس کرونا اعلام می دارد و امیدوار است هر چه زودتر با بهبود وضعیت موجود، شاهد اجراهای مداوم در صحنه های نمایش باشیم.

هیئت داوران با تحسین گروه های شرکت کننده، ضمن اذعان به رشد کیفی تئاتر خلخال و گسترش فعالیت گروه های نمایشی و تنوع شیوه های اجرایی، خود را ملزم می داند با تقدیر از تمام هنرمندان فعال جوانی که نفس تازه ای به تئاتر خلخال دمیده اند، نکاتی را برای افزایش کیفیت تئاتر نمایش ها یادآوری کند.

حضور نمایشنامه نویسان بومی خصوصا" جوان مایه خوشحالی بوده اما پرداختن به امر آموزش برای آگاهی از اصول و ساختار درام میان نویسندگان حاضر علی الخصوص نمایشنامه نویسان جوان ضروری است.

هیئت با تعمق در آثار اجرا شده این نکته را گوشزد می کند که برای رسیدن به نمایش های مدون نیاز به مطالعه و شناخت گونه ها و ساختارهای مختلف نمایشی را لازم می داند. انتخاب مکان مناسب اجرا می تواند یکی دیگر از گزینه های مهم باشد که این امر در ارتباط تنگاتنگ با تماشگر تاثیرگذار است. مطمئنا" لازمه این امر خلاقیت و شناخت کافی از شیوه های اجرا می باشد. متاسفانه بعضی از گروه ها سبک و سیاق کارشان را فدای اجرا در سالن قاب عکسی کرده بودند که همین امر با اثرشان لطمه زده بود. در حالیکه استفاده از پلاتو و بلک باکس و حتی اجراهای محیطی می توانست کیفیت آثار را ارتقا بخشد.

از کارگردان ها دعوت می شود با تعمق در معنای اثر با استفاده تازه و بکر از امکانات و هدایت صحیح بازیگران برای خلق موقعیت های نمایشی به غنای بیشتر آثارشان بپردازند و با پرهیز از تصنع و اغراق و افراط در سبک گرایی، طراوت و پویایی را در صحنه جاری سازند. و با درک اهمیت فضا به خلق حال و هوای متناسب بپردازند.

هیئت داوران با یادآوری این نکته که تئاتر امروز ما حاصل زحمات و رنج های بیشمار پیشکسوتان این هنر در طول سالیان دراز می باشد. به بازیگران و هنرمندانی که تازه پا به این عرصه گذاشته اند توصیه می نماید که الف تئاتر ادب است و احترام. باید توجه داشته باشید که تئاتر قیل از صحنه شروع می شود. برای بالا رفتن از این پله ها نیاز به حفظ حرمت ها و دوری از غرور کاذب و خودشیفتگی است که مانع اصلی رشد استعدادهای درخشان شماست. امید است با روشن نگه داشتن چراغ این صحنه روشنی بخش تاریکی های وجودمان باشیم.

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته به جاست.
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

هیئت داوران ششمین جشنواره تئاتر جنوب استان اردبیل، خلخال

محمود مهدوی، کریم عظیمی ججین و عدالت فرزانه

 

 




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران