در حال بارگذاری ...
اکبر صادقی، کارگردان نمایش«سیمرغ»:

جشنواره تئاتر مقاومت امید را به دل‌های هنرمندان تئاتر کشور بازگرداند

اکبر صادقی، کارگردان جوان اردبیلی که با نمایش«سیمرغ» در هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد با اشاره به محدویت های دوران کرونا، گفت:جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت، امید را به دل‌های هنرمندان تئاتر کشور به ویژه تئاتر شهرستان‌ها بازگرداند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از اردبیل، کبر صادقی، کارگردان جوان اردبیلی که با نمایش«سیمرغ» در هفدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد با اشاره به محدویت های دوران کرونا، گفت: شیوع ویروس کرونا، فضای غم‌انگیزی را برای اهالی تئاتر کشور ایجاد کرد و اهالی تئاتر نتوانستند در صحنه حضور خود را به نمایش بگذارند.

وی با اعلام اینکه جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت، امید را به دل‌های هنرمندان تئاتر کشور به ویژه تئاتر شهرستان‌ها بازگرداند، با اشاره به حضور نمایش«سیمرغ» در بخش صحنه ای این جشنواره، افزود: اگرچه این نمایش و دیگر نمایش های جشنواره تئاتر مقاومت در دوره هفدهم خود به صورت آنلاین در فضای مجازی پخش شد، اما این جشنواره موجب شد تا هنرمندان تئاتر علیرغم شرایط سخت کرونایی، با همت بلندشان، کارهای ارزشمندی را تولید کنند.

اکبر صادقی، استقبال هنرمندان و تئاتری های کشور را از نمایش «سیمرغ» شایسته قدردانی دانست و با بیان اینکه این نمایش در جلسه نقد و بررسی هم مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، اظهار داشت: «سیمرغ»، موقعیت خانواده‌ای را روایت می‌کند که در حادثه بمباران شهر اردبیل توسط بعثی‌ها در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال ۱۳۶۶ قرار می‌گیرد. ادامه این ماجرا بعد از سال‌ها به اتفاقی دیگر در حرم مطهر امام رضا(ع) پیوند می‌خورد.

وی گفت: ساعت ۱۰:۱۵ صبح روز جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۶۶ مردم شاهد حضور دو فروند هواپیمای میگ عراقی در آسمان اردبیل شدند که محله‌های یساول، حسینیه، اصغریه و خیابان امام (ره) این شهر را مورد اصابت بمب قرار دادند و بسیاری از ساختمان‌های واقع در آن محدوده را تخریب کردند.

این نویسنده و کارگردان اردبیلی که در دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است با بیان اینکه بمب‌هایی که توسط هواپیماهای «میگ‌» نیروی هوایی عراق بر سر غیرنظامیان اردبیلی ریخته شد، ساخت فرانسه و از نوع تخریبی مشهور به «جیمی» با ۲متر طول و ۳۰۰ کیلو وزن و به اندازه مخزن آبگرم‌کن زمینی بود، گفت: اصابت هشت فروند بمب در مناطق مسکونی شهر فاجعه بزرگی بود ولی ۲ فروند از این بمب‌ها عمل نکرده بود که با همکاری نیروهای نظامی خنثی شد.

اکبر صادقی با اشاره به پژوهش‌هایی که برای  کارگردانی این نمایش داشته است، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده برای پی بردن به عمق رویداد و اهمیت آن، هدف اصلی عراق بمباران شرکت نفت، مرکز فنی و حرفه‌ای و پادگان آموزشی شهید پیرزاده اردبیل بود، ولی در این بمباران تنها اهداف غیرنظامی و مسکونی مورد حمله قرار گرفتند و بیش از هشت باب منزل مسکونی تخریب شد و ۱۵ نفر از مردم اردبیل به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و ۱۷ نفر مجروح شدند.

وی با بیان اینکه  روایت بمباران اردبیل در نمایش «سیمرغ» در قالب زندگی زن و شوهری بیان می‌شود که کاشی‌کاری‌های بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را در همان زمان بمباران انجام می‌دهند، تصریح کرد: بمباران اردبیل موجب ریزش برخی کاشی‌های بقعه و زخمی شدن کبوترهای این مکان می‌شود و این رویداد بهانه‌ای برای پرداخت به شهادت 15 غیرنظامی اردبیلی در هشت سال دفاع مقدس می‌شود.

صادقی با اعلام اینکه «سیمرغ» کاری از گروه تئاتر فروغ اردبیل به نویسندگی محمود مهدوی است، گفت: در این نمایش داور فرمانی، پریسا صدایی‌آذر  به همراه حقیر ایفای نقش کردند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاترمقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی که از ۲۵ آذر و به صورت زنده و آنلاین آغاز شده است، تا دوم دی ماه ادامه دارد.




مطالب مرتبط

دبیر دومین دوره خبر داد:

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید
دبیر دومین دوره خبر داد:

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید

 اکبر صادقی دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران، با اعلام اینکه 26 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده‌اند، اسامی نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد تئاتری را اعلام کرد.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران