در حال بارگذاری ...
به بهانه انتشار مجموعه نمایشنامه«هفت تا»:

گامی مهم برای اعتلای نمایشنامه نویسی در استان اردبیل

ایران تئاتر، اردبیل، سعید نوریان؛ انتشار کتاب‌های نمایشی به‌خصوص مجموعه‌های نمایشنامه از مهم‌ترین نیازهای هنرمندان و گروه‌های نمایشی است. چرا اساس کار یک کارنمایشی و اجرای آن درصحنه‌های نمایش، ­دست یافتن گروه‌های ­اجرایی به نمایشنامه‌های متناسب با نیاز جامعه است. تولید و انتشار مجموعه‌های نمایشنامه در اعتلای تئاتر و زمینه‌سازی برای رشد و پویایی تئاتر از اهمیت خاصی برخوردار است و در همین راستاست که نهاده‌ای متولی فرهنگ و هنر و نیز انجمن‌ها و مؤسسات فرهنگی و هنری و مراکز انتشاراتی بر اساس نیازهای جامعه و هنرمندان و گروه‌های نمایشی اقدام به انتشار آثار نمایشنامه نویسان داخلی و خارجی می‌کنند.

 پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به‌خصوص بعد از استان شدن اردبیل در سال 72، باهدف تولید آثار نمایشی مبتنی بر آثار نمایشنامه نویسان استان برای اجراهای عمومی و حضور در جشنواره‌ها و رویدادهای استانی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی تئاتر و همچنین معرفی تولیدات نمایشنامه نویسان استان به دیگر گروه‌های نمایشی در استان‌های مختلف کشور، اقدامات و تلاش‌های ارزنده‌ای را هم در بین خود نویسندگان و هنرمندان و هم در نهادهای فرهنگی و هنری و مؤسسات و انجمن‌ها و مراکز انتشاراتی شاهد بوده‌ایم و انصافاً آثار ارزشمندی هم در این سال‌ها به همت هنرمندان و نهادهای متولی فرهنگ و هنر به زیور طبع آراسته‌شده است.

  انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل هم در راستای حمایت از نویسندگان استان و زمینه‌سازی برای ارتقای نمایشنامه‌نویسی و معرفی آثار نمایشنامه نویسان استان، انتشار کتاب‌های آثار نویسندگان استان را در اولویت کاری خود قرار داده و اولین مجموعه آثار نویسندگان استان را بانام «الفتـا­1» در سال 1392 منتشر کرده و به هنرمندان و گروه‌های نمایشی کشور و نیز علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی تقدیم کرده است. در کتاب الفتـا­1که مجموعه نمایشنامه‌های نویسندگان استان اردبیل است و باهمت و زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در سال 1392 منتشرشده است، شش نمایشنامه از شش نویسنده اردبیلی به چاپ رسیده است. در جلد اول الفتا، نمایشنامه­های درنگ نوشته رضا بهشتی آتشگاه، در پسِ شب‌های تار­ نوشته محمد سیمزاری، کاروان نوشته کریم­عظیمی‌ججین، اگر دیر آمدم نوشته  شاهد مجتهدزاده‌اردبیلی،‌ نجوا نوشته  محمود مهدوی و شمشیر شکسته نوشته محمدباقر نباتی‌مقدم باهدف تقویت و معرفی نمایشنامه‌های بومی و نمایشنامه نویسان جوان اردبیل توسط انتشارات عنوان در 136 صفحه و قطع رقعی باقیمت پنجاه‌هزار ریال به چاپ رسیده است.

  انتشار جلد اول الفتا؛ اولین و یکی از اساسی‌ترین گام‌های انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در تقویت نمایشنامه‌نویسی و حمایت از نویسندگان استان است که جا دارد از بانیان این حرکت ارزشمند و تأثیرگذار به بزرگی و عظمت یاد شود.

  این کتاب با استقبال هنرمندان، نویسندگان و گروه‌های نمایشی استان همراه شد و زمینه را برای برداشتن گام‌های بعدی برای انتشار آثار هنرمندان نویسنده استان فراهم کرد. انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در پاسخ به درخواست‌ها و استقبال نویسندگان استان، هم‌زمان با هفته دفاع مقدس سال 1397 و در محل برگزاری دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی اردبیل، دومین مجموعه آثار نمایشنامه نویسان استان اردبیل را با عنوان­«الفتا 2» رونمایی کرد.

  در­کتاب «الفتا­2» که دومین مجموعه آثار نمایشنامه نویسان استان اردبیل است، نمایشنامه عروسکی گلین نوشته مهدی خلیل زاده و محمدتقی اسماعیلی، شمیم جان نوشته علی حسن‌زاده، زخم‌های موسی و گل‌های محمد نوشته میر عظیم رفیق نیــــــا

تولد دوباره یک لاله نوشته اردشیر عابدی، سرگذشت سال‌های سرد نوشته توحید معصومی و همت نوشته غریب منوچهری چاپ‌شده است. این کتاب هم توسط انتشارات عنوان اردبیل با حمایت انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در 158 صفحه و قطع رقعی و با بهای 12000 تومان چاپ‌شده است. این کتاب هم موردتوجه نویسندگان و هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در استان و دیگر شهرستان‌های ایران اسلامی قرار گرفت و بعضی از آثار چاپ‌شده در این مجموعه هم در دیگر شهرها به اجرا درآمد.

  انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در دوره جدید فعالیت خود در کنار برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و برگزاری جشنواره تئاتر استانی، با رویکرد ادامه روند انتشار مجموعه آثار نویسندگان استان، انتشار دفتر دیگری از آثار نویسندگان استان را از همان آغاز فعالیت‌ها و شروع برنامه‌های خود در اولویت و دستور کار خود قرار داد و پس از برگزاری نشست­های متعدد، فراخوان انتشار آثار نویسندگان را در شهریورماه سال 99 منتشر کرد.

  37 متن نمایشی از نویسندگان استان برای چاپ در کتاب مجموعه نمایشنامه ارسال شد و هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان را بر آن داشت تا در جهت قدردانی از همراهی‌های نویسندگان استان، 14 نمایشنامه از 14 نویسنده استان را در قالب دو جلد کتاب با عنوان هفت‌تا توسط انتشارات جنت سرا منتشر و به همه دوستداران هنرهای نمایشی به‌ویژه نویسندگان و صاحبان قلم و اندیشه استان تقدیم کند.

دفترآخر نوشته روح الله حبیب زاده، مگس دیوانه نوشته محمد سیمزاری، خالچا قوشی نوشته محمد تقی اسماعیلی، من من نوشته احمد مسرت، دندان ژنرال نوشته رضا بهشتی، شکوفه های پژمرده نوشته اردشیر عابدی، پری زاد نوشته مجید برجعلی زاده؛ تو را از من گرفتی نوشته اکبر صادقی، چند روایت از چند زندگی مرتبط نوشته مسعود محمدی قنبرلو، در آن شب زمستانی نوشته میر عظیم رفیق نیا، ستاره هایی به رنگ تاول نوشته فاطمه عظیمی، ایستگاه هفتم نوشته اسماعیل غنی زاده، دیوار سوار نوشته حسین قربان زاده خیاوی و نیشیگیگوی نوشته سپهر دادمان عناوین نمایشنامه هایی هستند که در هفت تا یک و هفت تا دو منتشر شده اند.

کار ارزشمند و شایسته تحسین هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان در توجه به نویسندگان و زمینه‌سازی برای تقویت نمایشنامه‌نویسی در استان و تولید آثار فاخـــر نمایشی قابل‌تمجید و تکریم است و باید که همت عـالی و کوشش پرثــمر عزیزان را در اجــــرای این طرح ارزنده به بزرگی و عظمت یادکرد. تلاش و همت صادقانه دوستان عزیزم در هیئت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان را به بزرگی و عظمت می‌ستایم و از عزیزان ساعی و تلاشگر در انتشار الفتا­1 و 2 و هفت تا 1و 2به نیکی و عظمت یادکرده و تلاش‌های همه عزیزان را در این سال‌های تلاش و همراهی و تحقق دیرینه خواسته هنرمندان و نویسندگان استان ارج می‌نهم. همیشه مانا و پایدار و هماره سربلند و سرافراز باشید.




مطالب مرتبط

به بهانه حلول سال نو و روز جهانی تئاتر:

یادی از هنرمندانی که عشق را در صحنه ها جاری ساخته‌اند
به بهانه حلول سال نو و روز جهانی تئاتر:

یادی از هنرمندانی که عشق را در صحنه ها جاری ساخته‌اند

حلول دوباره خورشید بهاری و تقارن هفتمین روز بهار مهرآفرین با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی، فرصتی دیگر برای تکریم هنرمندان سفرکرده ای است که هریک سهمی مهم در ارتقای تئاتر استان داشته و زمینه ارتقای آن را فراهم کرده اند.

|

در تالار ناظرزاده کرمانی:

مسئولان و هنرمندان تئاتر استان اردبیل به تماشای نمایش «1320» نشستند
در تالار ناظرزاده کرمانی:

مسئولان و هنرمندان تئاتر استان اردبیل به تماشای نمایش «1320» نشستند

امیر رجبی مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی، سعید نوریان، آتش تقی پور، اتابک نادری، غریب منوچهری، الهه زحمتی و جمعی از هنرمندان تئاتر استان اردبیل با حضور در تالار استاد ناظرزاده کرمانی، نمایش«1320» را تماشا کردند.

|

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر
کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تشکیل سازمان تئاتر، این موضوع را مطرح کرد که ایجاد این سازمان زمینه‌ساز حمایت از گروه‌های نمایشی شده و انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی می‌دهد و می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای ...

|

نظرات کاربران