در حال بارگذاری ...
به بهانه برگزاری کارگاه آنلاین آموزشی

آموزش، ضرورتی اجتناب ناپذیر در ایران تئاتر

درگاه ایران تئاتر با توجه به رسالت سنگینی دارد، از همان سال های شروع فعالیت رسانه ای اش، آموزش فعالین رسانه ای تئاتر را در سرلوحه فعایت های خود قرار داده و زمینه را برای نمایش داشته ها و ارتقای علمی کارگزاران این درگاه در کشور فراهم کرده است.

ایران تئاتر، سعید نوریان: «زکات علم، نشر آن است»، جمله ای ساده، اما گهربار و ارزشمند از صاحب قلم و بیان حضرت علی(ع) است که در کنار رفتار، کردار و اعمال شایسته اش، کتاب نهج البلاغه را برای سعادت و رسیدن به کمال و سربلندی برای تمامی نسل ها بویژه پیروان راستینش به یادگار گذاشته است. نشر علم و توسعه آن همان ضرورتی که قرآن کریم در آیه هفتم از سوره انبیاآن را مورد تاکید قرار داده است: «اگر نمى دانید از دانایان بپرسید»

آموزش، ضرورتی اجتناب ناپذیر و فرصتی اساسی برای گسترش دانش و فراگیری علوم و فنون در زمینه های مختلف است و انسان علاقمند به رشد و تعالی در هر سن و شرایط و موقعیتی که باشد، نیازمند به این امر مهم است تا ضمن به روز شدن و یادگیری فنون و مهارت های جدید، به کارگیری آموخته هایش، دنیای معلومات و داشته های علمی و تخصص خود را گسترش دهد و خود نیز در فرصتی که برایش مهیا شده است، این اندوخته ها را بدون هیچ چشمداشتی به فراگیران و دانش آموختگان دیگر انتقال دهد. تغییرات سریع و عمیق علمی در حوزه های مختلف سبب شده است که هر از چند گاهی نظریات، تکنیک ها و روشهای جدیدی وارد عرصه زندگی شود. برای ادامه حیات و برای ارتقای داشته ها به ناچار باید آنان را آموخت و با یادگیری یافته های جدید که حاصل تحقیق، تفحص و اندیشه صاحب نظران و صاحب قلم مان است را جایگرین روش ها و سیستم های قدیمی کرد. آموزش، زمینه ساز ارتقا و تعالی است و موجب می شود تا استعدادها شکوفا شده و توانایی های بالقوه افراد به فعل درآیند.

درگاه ایران تئاتر با توجه به رسالت سنگینی که برای توسعه تئاتر و همراهی با هنرمندان و تلاشگران عرصه نمایش برای تولید و اجرای آثار نمایشی در جای جای ایران دارد، از همان سال های شروع فعالیت رسانه ای اش، آموزش فعالین رسانه ای تئاتر را در سرلوحه فعایت های خود قرار داده و با بهره گیری از تجارب و تخصص افراد نخبه تئاتری و علمی، زمینه را برای نمایش داشته ها و ارتقای علمی و تخصصی و رسانه ای کارگزاران این درگاه در تهران بزرگ و استان های مختلف کشور فراهم کرده است.

این آموزش ها و یادآوری های آموزشی سبب شده است تا ایران تئاتر، جایگاهی والا در بین هنرمندان و متولیان به فرهنگ و هنر داشته باشد و به عنوان یک پایگاه و رسانه تخصصی، تحسین هنرمندان و هنرآفرینان و هنردوستان تئاتری را برانگیزد.

این آموزش ها گاها" با برگزاری کارگاه های حضوری و گاها" با برگزاری نشست های غیر حضوری و حتی با تذکرها به فعالین این رسانه در استان ها و اصلاح مطالب ارسالی دوستان خبرنگار، نویسنده و محقق به شایستگی برگزار شده است.

در روزهای اخیر و در حالی که ویروس منحوس کرونا بر حوزه فرهنگ و هنر سایه انداخته و زمینه رای برای تعدیل و تعطیلی فعالیت های تئاتری در شهرهای مختلف کشور فراهم کرده است، ایران تئاتر و متولیان تلاشگر و دلسوزش را بر آن داشته تا با برگزاری کارگاه های مجازی آن هم به صورت چند نفره، یک بار دیگر دوستان فعال در استان ها را اگرچه در فضای مجازی، دور هم جمع کند و داشته های علمی و رسانه ای شان هم یادآور شود و هم زمینه را برای زهم افزایی و ارتقای علمی و تخصصی یاریگران ایران تئاتر در استان ها را فراهم سازد.

عصر روز یکشنبه بیستم تیرماه، زیبا فرصتی فراهم شد که در راستای سلسله برنامه های آموزشی و هم افزایی درگاه ایران تئاتر، در قالب گروه سوم آموزشی به همراه دوستان عزیزم آقایان و خانم ها خردمند، محمدی، بهرامی و زکالاب از استان های آذربایجان شرقی، ایلام، کرمانشاه و هرمزگان در دوره آموزشی شرکت کنم و از طریق فضای مجازی، به راحتی و سهولت از اندیشه ها و داشته های علمی و تجارب ارزشمند سردبیر ایران تئاتر علی اکبر عبدالعلی زاده عزیز و بزرگوار و همراهی‌های مهربانانه میترا رضایی گرانقدر بهره بگیرم. فضایی که دوستان عزیز برای مان مهیا کرده بودند، علیرغم همه محدودیت هایش، سرشار از مهربانی، صمیمیت، عشق و دوستی بود و عبدالعلی زاده عزیز، هنرمندانه، استادانه و ماهرانه با جان و دل همه آنچه را که در سینه داشتند و از سال ها حضور در نشریات و خبرگزاری های مختلف کسب کرده بودند، بدون هیچ منتی در اختیارمان قرار داد و این تجربیات ارزنده و ارزشمند را برای ارتقای ایران تئاتر به همه شرکت کنندگان در این دوره آموزشی هدیه کردند.

سپاس از مخلوق، سپاس از خالق یکتاست و بر خود واجب و فرض می دانم تا از همت عالی و اهتمام ارزنده عزیزانم در ایران تئاتر بویژه  استاد عبدالعلی زاده عزیز که عالمانه و هنرمندانه در ارتقای ایران تئاتر نقشی ارزشمند و تاثیر گذار داشته و همراهی صادق برای فعالین رسانه ای ایران تئاتر در استان ها هستند و نیز میترا رضایی ارجمند که همیشه با صبوری تمام و با روی خوش، کاستی های مان را برطرف کرده و در ادامه این طریق و رسالت سنگین، مشوق مان بوده و ایران تئاتر را بستری برای هنرنمایی دوستان تئاتری از شهرستان های مختلف کرده اند، سپاسگزاری کنم و از این اقدام تحسین برانگیزشان به بزرگی و عظمت یاد کنم. 




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران