در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر دو اجرا از یک نمایشنامه

«کاغذ باطله» در پارس آباد و مشکین شهر

ایران تئاتر، اردبیل_ غریب منوچهری؛ نمایش ‌کاغذ باطله نوشته نسرین احمدخانی در مهرماه امسال در مجموعه فرهنگی و سینمایی انقلاب پارس آباد به کارگردانی حسن جباری توسط گروه آران هنر و در آبانماه امسال از سوی گروه رمانس در تالار اندیشه مشکین شهر استان اردبیل به روی صحنه رفت. خرسندم که هر دو کار را دیدم و خواستم نکاتی چند را درباره این دو اجرا داشته باشم.


▪ داستان نمایش کاغذ باطله از چه قرار است؟ نمایش به زندگی خانوادگی دو دوست می پردازد؛ تورج همسر شیرین با چند نفر بیزنس می کنند و از چین دستمال توالت وارد می کنند اما به مشکل مالی برخورده اند و تورج از طرف فردی که با پول او تجارت می کرده تحت تعقیب و دستگیر و روانه زندان می شود. فرهاد دوست نزدیک تورج که زمانی خود نیز خاطرخواه شیرین( همسر تورج) بوده وارد ماجرا می شود و مبلغ کلانی به شیرین میدهد تا تورج را از زندان  آزاد کند. شیرین که طراح معماری است درقبال این پول علاوه بر کار کردن در شرکت فرهاد قرار است نصف سهم الارث زمین پدری اش را به فرهاد بفروشد.
تورج از زندان آزاد می شود و به همسرش شیرین مشکوک میشود که اینهمه پول را از کجا آورده است. ورود برادر شیرین به ماجرا به عنوان شریک سهم الارث شیرین در زمین پدری، جهت بازشدن گره کمک می کند و  واکاوی ها به افشا شدن موضوع و حقیقت می انجامد و تورج و دیگران که شک و تردیدهایی در آنها پدیدار شده بودند دچار پشیمانی شدید می شوند.  
▪متن دچار تکرار سوژه شک و بدگمانی و مظلومیت زن که با نیم نگاهی فیمینیستی سعی دارد از طریق طرح معماگونه و تعلیق تماشاگر را تا انتها نگه داردکه تاحدودی نیز موفق هست. اما اصرار بر رعایت همین ساختار نوشتاری متن را از پرداخت بیشتر به موضوعات و کاراکترهای نمایش باز می دارد.‌ طرح موضوع واردات دستمال توالت از چین، وضعیت اقتصادی مملکت، تصمیمات بی منطق تورج در فرار از دست طلبکاران و جوابهای دم دستی همسرش که نه ما را قانع می کند نه همسرش را، رقابت تورج و دوستش فرهاد بر سر شیرین همسر تورج که بی جواب می ماند و .... از این قبیل موارد و سوالات هست که ذهن تماشاگر را مشغول می کند. بطور کلی متن چندان قوی و استخواندار نیست که به کمک گروه بیاید و شاید انتخاب این متن برای گروههای جوان که تجربیاتی از این قبیل در اجتماع و زندگی خود ندارند کمی زود به نظر می آید که در نهایت گروه بویژه بازیگران از ایفای بسیاری از لحظات نمایشنامه عاجز می مانند.
▪ بازیگران هردو گروه جوان هستند و گامهای نخست را بر روی صحنه تئاتر برمیدارند اما کارگردانها تجاربی در گذشته دارند که به کمک این بازیگران آمده اند تا آنها راهشان را پیداکنند. بازیگران جوان پارس آباد  خروجی کارگاههای آموزشی یکسال اخیر این گروه بوده و بازیگران جوان مشکین شهر که فرید معتمدی را همراهی می کنند، به تازگی به بدنه تئاتر این گروه و شهرستان جذب شده اند. حضور و ورود این علاقمندان به تئاتر شهرستانها و استان نوید روزهای خوبی را می دهد و شاید بتوان گفت تئاتر استان، بویژه جمعیت بازیگری استان درحال پوست اندازی است. به فال نیک میگیریم.
▪آنچه خوشحال کننده هست این هست که این گروهها نخستین گامهای خود را در اجراهای عمومی و با رودررویی مخاطبین واقعی یعنی تماشاگران برداشته اند و امید میرود همین اهمیت را در کارهای بعدی خود نگه داشته باشند و در لابلای جشنواره ها و داوری ها خود را به هلاکت و نیستی نرسانند.
▪نمایشنامه کاغذ باطله از یک نویسنده غیر بومی نه چندان شناخته شده  نشان از آن دارد که انتخاب متن از سوی هردو گروه بدون مطالعه و شناخت قبلی و تصادفی بوده و در این حوزه نیاز به آموزش و مشورت دارند از طرفی ارتباط و شناخت این گروهها با نویسندگان بومی استان نیز از واجبات است. هر دو گروه در انتخاب متن نیاز به کسب مهارت بیشتر دارند چرا که انتخاب متن زیربنایی ترین و مهم ترین کارگروه و کارگردان هست.
▪در نگاه یکسان به دو اجرا از یک نمایشنامه واحد( کاغذ باطله) می توان به مواردی چند اشاره کرد: بازیگران بازی یکدست را ارائه نمی کنند در هر دو اجرا یک یا دو بازیگر تاحدودی توانسته بودند به نقش و بازی خوب نزدیک شوند. اما اکثر بازیگران نیاز به آموزش و تقویت بازی بویژه در بخش بیان دارند. ریتم در اجرای این نمایش پارس آباد بهتر از گروه مشکین شهر بود و مشکل عمده ریتم اجرای گروه رمانس در مشکین شهر به خاموش شدن نور و تغییرات صحنه در بین پرده ها برمیگردد که به راحتی قابل اصلاح است. بازی بازیگران در اجرای مشکین شهریها بهتر از بازی بازیگران در اجرای پارس آباد دیده می شد. در مقابل طراحی صحنه در اجرای پارس آباد خلاقانه تر و بهتر به نمایش گذاشته شده بود. تحلیل کارگردانها از متن در هر دو اجراصحیح و در خدمت کار بود اما حرکات اضافی بازیگران مشکین شهر علاوه بر کندی ریتم اجرا به کارگردانی کار نیز لطمه وارد میکرد.
▪آنچه در حاشیه هردو اجرا مهم بود این بود که گروه در نخستین گامهای خود به درستی به مقوله اقتصاد تئاتر نگاه کرده اند. تبلیغات و اطلاع رسانی و فروش بلیت و حذب مخاطب از دغدغه هر دو گروه بود که همین اندیشه در هر دو گروه نوید آن می دهد که جوانان ما گامهای نخست را با دیدی جامع برمی دارند و شاید در آینده نزدیک، تئاتری بدون انتظار حمایت مالی از کسی یا کسانی داشته باشیم.
آرزوی موفقیت هر دوگروه جوان و علاقمندان به تئاتر در استان اردبیل را دارم.




مطالب مرتبط

مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل:

زنده یاد علی خانزاده از هنرمندان خوش ذوق و با استعداد شهرستان پارس آباد بود
مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل:

زنده یاد علی خانزاده از هنرمندان خوش ذوق و با استعداد شهرستان پارس آباد بود

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل در پیامی به مناسبت درگذشت هنرمند تئاتر شهرستان پارس آباد، از زنده یاد علی خان زاده به عنوان هنرمندی خوش ذوق و با استعداد یاد کرد.

|

در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی
در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی

در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی بیست‌ودومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان، این رویداد بسیار با اهمیت خوانده شد که فرهنگ عمومی شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی را ارتقاء داده است.

|

از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش پارس آباد منصوب شدند
از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش پارس آباد منصوب شدند

با معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و با صدور ابلاغ های جداگانه‌ای توسط مدیرکل هنرهای نمایشی، اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان پارس آباد منصوب شدند.

|

نظرات کاربران