در حال بارگذاری ...
معاون وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی تاکید کرد:

استقبال گرم مخاطبان از رویدادهای فرهنگی و هنری

سید محمد هاشمی، معاون حقوقی، امورمجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل، گفت: ما شاهد برگزاری رویدادهای مختلف با استقبال گرم مخاطبان در استان‌های کشور بودیم و نمونه بارز این استقبال گرم مردم از برنامه های هنری را در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر شاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل؛ سید محمد هاشمی، معاون حقوقی، امورمجلس و استان های وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل که در تالار بیضای اردبیلی کتابخانه عمومی شهید مطهری اردبیل و با حضور رضا قاسمیان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار، مهدی رمضانی، مدیرکل هماهنگی امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، مدیران استانی و نیز جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه این استان برگزار شد، با اشاره به استقبال گرم تماشاگران از جشنواره بین المللی تئاتر فجر، گفت: به رغم حرف و حدیث‌های بدخواهان و تلاش معاندان برای کم‌رنگ جلوه دادن جشنواره‌های هنری، ما شاهد برگزاری رویدادهای مختلف با استقبال گرم مخاطبان در استان‌های کشور بودیم و نمونه بارز این استقبال گرم مردم از برنامه های هنری را در چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر شاهد هستیم.

وی با اعلام اینکه امسال با سیاست تمرکززدایی برگزاری این جشنواره‌ها را پیگیری کردیم و رویدادهای خوبی به صورت استانی و منطقه‌ای با حضور مخاطبان و استقبال گرم آنها برگزار شده است، افزود: در استان‌های مختلف و در رشته‌های تئاتر، موسیقی، شعر و… جشنواره‌های خوبی برگزار شده که امیدواریم ماحصل کار را در تهران به صورت جامع و کامل شاهد باشیم.

معاون امور استان‌ها و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما فعالیت‌های خود را در تهران متمرکز نکردیم بلکه با توجه به استقبال مخاطبان در استان‌های مختلف و حضور گرم مردمی این جشنواره‌ها، فراخوان‌ها در سطح استانی انجام شده و در کنار استقبال مخاطبان، استعدادیابی خوبی را در رشته‌های مختلف هنری شاهد هستیم.

هاشمی افزود: قطعاً با پشتیبانی و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، این جشنواره‌ها در سال‌های آینده با محوریت هنرمندان مستعد استان‌های مختلف کشور با قوت و قدرت ادامه پیدا می‌کند.

معاون امور استان‌ها و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنرمندان سرمایه‌های این کشور هستند و باید این سرمایه‌ها را حفظ کرد، ادامه داد: هرگونه تحریم و تضعیف این سرمایه‌ها در حقیقت فرهنگ‌سوزی است.

هاشمی اضافه کرد: به نظر ما این اقدامات نه فقط در سطح عمومی بلکه مورد تأیید خود هنرمندان نیز نیست و حرکت شروع شده با تحریک بیگانگان در قالب تحریم آثار هنری زیبنده اصالت فرهنگی، تاریخ و هنری ما نیست.

وی ضرورت حضور توانمند هنرمندان را در عرصه‌های مختلف برای تولید آثار شایسته یادآور شد و بیان کرد: تحریم تولید نیز آسیب‌های جدی را به همراه دارد و به نوعی معیشت و اقتصاد اهالی فرهنگ و هنر و رسانه را تحت‌الشعاع قرار داده و به معنای واقعی بداخلاقی در جامعه هنری محسوب می‌شود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: منشأ این بداخلاقی‌ها رسانه‌های بیگانه است و ما کمترین دخالت را در تحریم و خودداری حضور هنرمندان شاهد هستیم و امیدواریم بهترین استقبال را در جشنواره فیلم فجر شاهد باشیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با محکوم کردن توطئه های دشمنان در جنگ ترکیبی گفت: امروز دشمن درصدد است تا با تحقیر، تحریم و تضعیف جشنواره‌های کشور، قلب هنرمندان را نشانه بگیرد تا با کم اهمیت جلوه دادن جشنواره های پیش رو از شکست در فتنه اخیر انتقام بگیرد.

وی به آثار و برنامه‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره‌های فجر اشاره کرد و گفت: بر خلاف ادعای غربی ها و غرب زده ها، استقبال هنرمندان و هنرآفرینان از جشنواره های فجر نویدبخش برگزاری  رویدادهای کم نظیر است.

سید محمد هاشمی تصریح کرد: آثار خوبی امسال به ویژه از کارگردان‌های جوان و مستعد شاهد خواهیم بود و این آثار کارگردانان بار اول بر توانمندی این جشنواره افزوده و در کنار آن کارگردانان بنام کشور نیز در این جشنواره حضور دارند.

معاون امور استان‌ها و مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره فیلم فجر در موعد مقرر برگزار می‌شود و بر اساس زمانبندی آثار در سینماها اکران خواهد شد.

وی توانمندسازی و آموزش‌های رایگان فرهنگ و هنر در نقاط دورافتاده و مرزی و کارآفرینی و اشتغالزایی برای آموزش دیدگان فرهنگی و هنری از جمله اولویت های وزارت فرهنگ و ارشاد است.

وی به لزوم توجه به سرمایه‌های انسانی در حوزه فرهنگ و هنر را متذکر شد و گفت: سرمایه‌های انسانی از جایگاه مهمی برخوردار هستند.

هاشمی به مقایسه مدیران در رده‌های مختلف اشاره کرد و گفت: کشف استعدادها، توانمندسازی  و ارائه به جامعه از ویژگی‌های یک مدیر فرهنگی و هنری است.

رضا قاسمیان، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل هم در این مراسم با بیان اینکه این تعبیر غلطی است که ما برای حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و عمرانی بخواهیم پیوست فرهنگی تعریف کنیم در حالی که انقلاب اسلامی ما، انقلاب فرهنگی و تمدن‌ساز است و باید بالاترین جایگاه را در این حوزه شاهد باشیم، گفت: بهتر است اقتصاد و سیاست از فرهنگ حرف‌شنوی داشته باشند و این فرهنگ است که اصالت و هویت یک جامعه را روشن می‌کند و انقلاب اسلامی نیز بیشترین اهتمام را در این حوزه انجام داده است.

وی ضرورت زانو زدن به اقتصاد و سیاست را در برابر فرهنگ یادآور شد و گفت: اگر پیوستی نیز نیاز است باید در حوزه اقتصادی و سیاسی شکل بگیرد و فرهنگ به عنوان یک اصل در اولویت نگاه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باشد.

قاسمیان ضرورت انجام کارهای بزرگ را در حوزه فرهنگ و رشد متناسب با ظرفیت‌های فرهنگی کشور و استان اردبیل را ضروری خواند و افزود: اگر فرهنگ در جامعه نادیده گرفته شود، نباید انتظار توسعه جامعه انسانی را داشته باشیم چرا که در جوامع مختلف غفلت از حوزه فرهنگ آسیب‌های جدی اخلاقی و معرفتی را به دنبال داشته است.

وی انتظار اهالی فرهنگ و هنر را در تقویت نظام بودجه‌ریزی و تزریق منابع از ابتدای سال یادآور شد و خاطرنشان کرد: برخلاف فعالیت‌های عمرانی و یا زیربنایی که نیاز به فصل کاری خاص است، بهتر است بودجه دستگاه‌های فرهنگی از اول فروردین ماه تزریق شود تا ما با نگاه اولویت‌دار و به صورت اورژانسی آسیب‌های فرهنگی را شناسایی و در صدد زدودن آثار این غفلت و بی‌توجهی‌ها باشیم.

قاسمیان تهاجم فرهنگی و گسترده استکبار جهانی را در عرصه فرهنگی یادآور شد و اضافه کرد: حساس‌ترین جنگ تاریخ بشریت نیز بر محور و اساس تهاجم و شبیخون فرهنگی شکل گرفته و ضرورت دارد تا نگاه واقع‌بینانه‌ای را به ظرفیت‌های استان در حوزه فرهنگی داشته باشیم.

وی بیان کرد: نگرانی ما از شروع فصل گردشگری در بهار و تابستان سال آینده است که عده‌ای بخواهند به بهانه گردشگری، فرهنگ استان را زیر سؤال برده و یا به برخی ارزش‌ها بی‌توجهی کنند.

قاسمیان ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این استان را بی‌نظیر توصیف کرد و ادامه داد: شایسته است در کنار تأمین اعتبارات مناسب، در مناطق مرزی پشتیبانی از سیستم دریافت شبکه‌های ملی انجام شده تا جلوی ورود امواج بیگانگان گرفته شود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار اردبیل از زحمات مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی کرد و گفت: امیدواریم مدیرکل جدید با تلاش مضاعف مسیر آغاز شده را با قوت پیگیری کرده و با برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های مشخص به توسعه و تقویت فرهنگی این استان کمک کنند.

عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با محکومیت اسائه ادب به سپاه پاسداران و حادثه قرآن‌ سوزی در برخی از کشورهای اروپایی گفت: باید از ظرفیت توطئه‌های دشمنان استفاده کرده و از این فتنه‌ها فرصتی استثنایی در معرفی و اعتلای فرهنگ دینی و ارزشی به وجود آوریم.

عبدالله بحرالعلومی تصریح کرد: در شرایط حساس کنونی که امت اسلامی با هجمه‌های سنگین نظام استکباری روبه‌رو است ما باید از هر فرصت و تلاش دشمن در به انحراف کشیدن اندیشه‌های دینی و اسلامی استفاده کرده و حقایق این مکتب نورانی را تبیین کنیم.

وی به فعالیت‌های دو و نیم ساله اخیر خود در عرصه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره «گوهرشاد» با محوریت حجاب و عفاف می‌تواند تبیین‌کننده انقلاب اسلامی گوهرشاد به رهبری سید یونس اردبیلی باشد که از افتخارات این خطه است.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: در دولت سیزدهم فعالیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی و هنری در استان آغاز شد که مهمترین این برنامه برگزاری هنرواره اذان ایرانی بود تا بتوانیم اذان‌گویان برجسته ملی و استانی را به شکل شایسته تربیت کرده و معرفی کنیم.

بحرالعلومی از برگزاری جشنواره «جامع مرزداران» به یاد شهدای سوم شهریور ۱۳۲۰ بیله‌سوار خبر داد و خاطرنشان کرد: در تقویم کشور و استان اردبیل رویدادهای مختلفی به ثبت خواهد رسید و در این راستا اقدامات خوبی انجام داده ایم  که از آن جمله می‌توان سوم شهریور را به عنوان روز مرزداران، ۱۸ دی ماه قیام مردم نیارق در سال 57 را به عنوان شهدای روستا و عشایر و سالروز رحلت استاد مؤذن‌زاده را به عنوان روز تکریم مادهین در نظر گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای ثبت ملی ۱۹ ژانویه روز همبستگی آذری‌های مسلمان جهان نیز تلاش‌ها باید ادامه پیدا کند تا ما بتوانیم حرکت عظیم تاریخی را پشتیبانی و تقویت کنیم.

بحرالعلومی از برگزاری جشنواره‌های مختلف موسیقی «عاشیقلار و کلاسیک» در اردبیل با استقبال مردم خبر داد و بیان کرد: برخلاف تداعی عمومی، ریشه موسیقی عاشیقلار عرفان، معنویت و مبانی اعتقادی است.

وی به برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای و شهرستانی در استان خبر داد و اظهار کرد: بعد از ۲۰ سال جشنواره تئاتر مشگین‌شهر را احیا کردیم و سال آینده یک‌صدمین سال تولد تئاتر خلخال را نیز جشن خواهیم گرفت.

بحرالعلومی از توجه ویژه به شعر نو با برگزاری جشنواره «اشک و مشک» خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره را بنیان گذاشتیم تا عرصه برای نوپردازان در حوزه شعر فارسی و ترکی فراهم آید.

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: تلاش ما بر این است تا با محوریت شعر هجایی، جشنواره ملی و حتی بین‌المللی را با حضور شاعران آناتولی و آسیای میانه برگزار کنیم تا این شعر جایگاه خود را به شایستگی پیدا کند.

امیر رجبی، مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاداسلامی  استان اردبیل هم در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از اعتماد و حسن ظن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استانی گفت: با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان اردبیل، باید با فعالیت و تلاشی مضاعف و سرعت بیشتری در انجام وظایف محوله برای پیشبرد اهداف سازمانی اقدام کنیم تا متناسب با شأن استان اردبیل، توسعه فرهنگی و هنری را رقم بزنیم.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ضرورت هم‌افزایی و همگرایی بیشتر در حوزه فرهنگ را یادآور شد و گفت: برخلاف سایر دستگاه‌ها، دستگاه فرهنگی مجموعه گسترده‌ای است که از حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و سایر بخش‌ها گرفته تا توجه به فرهنگ عمومی باید با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی مشخص در مسیر تعالی حرکت کنند.

رجبی با قدردانی از مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در انجام این مسئولیت در کنار تلاش و توان مضاعف و تقویت جبهه فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی، سعی خواهیم کرد تا بیشترین بها به فعالیت‌های مؤثر و تأثیرگذار همراه با ارزش‌های دینی و اعتقادی داده شده و شاهد حرکت‌های تحولی باشیم.

وی رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دولت سیزدهم توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در همه استان‌ها اعلام کرد و ادامه داد: ما نیز به تبع سیاست وزارتخانه تمام امکانات فرهنگی و هنری را در مرکز استان متمرکز نخواهیم کرد بلکه نگاهی عادلانه به همه شهرستان‌ها به ویژه مناطق مرزی خواهیم کرد تا با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری تقویت این جبهه ارزشی را شاهد باشیم.

رجبی مسئولیت حضور در فرهنگ و ارشاد اسلامی را خطیر و ارزشمند توصیف کرد و گفت: در این برهه سخت و دشوار عرصه فرهنگی که عرصه پرچالش، پرخطر و تأثیرگذار است، باید مورد حمایت و پشتیبانی عمومی قرار گرفته تا در این جنگ نرم دشمن که عرصه فرهنگی را نشانه گرفته، ما بتوانیم موفق عمل کنیم.

مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل ظرفیت‌های فرهنگی استان را از حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گرفته تا استاندار حامی فرهنگ و هنری یک ظرفیت بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: با درایت دولت مردمی و فرصتی که در مسیر توسعه استان رقم خورده، سعی ما بر این خواهد بود تا با کار تیمی فعالیت‌ها را در این بخش به نتیجه رسانده و اتفاقات خوبی را در سال‌های پیشرو در این بخش رقم بزنیم.

در پایان با اعطای حکمی از سوی دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط سید محمد هاشمی معاون حقوقی، امور مجلس و استان های این وزارتخانه، امیر رجبی به عنوان مدیر کل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل معرفی شد و از زحمات عبدالله بحرالعلومی قدردانی گردید.




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران