در حال بارگذاری ...
در بیانیه هیئت داوران جشنواره تئاتر استان اردبیل عنوان شد:

ضرورت برگزاری کلاس های آموزشی تئاتر برای مددجویان

هیئت داوران نخستین دوره جشنواره تئاتر زندان های استان اردبیل با صدور بیانیه ای، بر ضرورت آموزش مدجویان و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی در زندان های استان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان اردبیل، هیئت داوران نخستین دوره جشنواره تئاتر زندان های استان اردبیل با صدور بیانیه ای، بر ضرورت آموزش مدجویان و برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی در زندان های استان تاکید کرد. در این بیانیه آمده است:

«هیچ تفکری تا زمانی که با هنر آمیخته نشود در تاریخ ماندگار نخواهد بود. مقام معظم رهبری (دامت افاضاته)

ضمن عرض سلام و ادب محضر مسئولین محترم و دلسوز، دوستان بزرگوار و برگزار کنندگان نخستین جشنواره تئاتر زندان های استان اردبیل و همچنین هنرمندان حاضر در این رویداد مهم هنری که با تمام قدرت در راستای روشن ماندن چراغ هنر اصیل و ماندگار نمایش از تلاش های شبانه روزی خویش دریغ ننموده اند و با استفاده از زبان گویای هنر به ویژه هنر نمایش برای تبیین موضوعاتی در زمینه های متنوع اجتماعی و فرهنگی و ترویج فرهنگ ارزشمند اسلامی به ارائه آثارصحنه ای و خیابانی پرداخته اند، هیأت داوران نخستین جشنواره تئاتر استانی زندان های استان اردبیل؛ پس از تماشای آثار اجرایی و بررسی و تامل در نمایش های حاضر در جشنواره، نکاتی را برای بهبودی وضعیت تئاتر ندامتگاه های استان و هنرمندان محترم مددجو، در قالب چند پیشنهاد متذکر می گردد.

1- هیات داوران امر آموزش را در راستای فعالیت های نمایشی به ویژه در رویداد حاضر، که همه ساله در زندان های استان برگزار خواهد شد از اهمّ امور دانسته و متمنّی است که مسئولین ذی ربط به آموزش تئاتر در ندامتگاه های استان با حضور هنرمندان عرصه نمایش به صورت مستمر اهتمام ورزند.

2-  نمایش نامه عنصر اصلی تولید یک نمایش است و متونی می توانند در تولید یک اثر فاخر نمایشی نقش تعیین کننده ای ایفا نمایندکه دارای ساختاری منطبق با اصول نمایشنامه نویسی با اتکاء به موضوعاتی مرتبط با اهداف جشنواره کار شده و در قالب کارهای صحنه ای و خیابانی ارائه گردند لذا مقتضی است برای گزینش متون نمایشی جهت حضور در گردونه ی جشنواره، از شتابزدگی پرهیز شود وکارگردان بعنوان صاحب اثر، نقشی مهم و تأثیر گذار در انتخاب متن نمایش داشته و نباید برای تولید نمایش تعجیل نماید. لذا از کارگردانان محترم خواستاریم تا نسبت به آنالیز کردن متن و تحلیل قصه و شخصیت ها برای درک صحیح و اصولی از کار نمایشی تلاش مضاعف داشته باشند.

3- طراحی صحنه در کارهای نمایشی که یکی از عناصر تاثیر گذار به شمار می آید، یک تخصص ضروری نیز محسوب می گردد و عدم آگاهی فعالین عرصه نمایش با بعد، حجم و هندسه اصلی صحنه، طراحی را دچار مشکل و ضعف می کند حال آنکه پردازش به این مهم نیاز مبرمی به آموزش در این زمینه خواهد داشت.

4- در طول جشنواره و با اجرای آثار نمایشی، بازی های قابل قبول و خوبی از بازیگران و هنرمندان جوان مشاهده شد اما برخی ضعف ها و کم و کاستی هایی نیز در هدایت بازیگران مشهود بود.  عدم آمادگی برای ادای دیالوگ های صحیح،  تنفس غیر اصولی و بدن های غیر آماده از نقاط ضعف این دوره از جشنواره بود. به هنرجویان جوان بازیگری توصیه می گردد برای حضور در صحنه، مشارکت خود در کارگاه ها و جلسات آموزشی را در راستای استمرار فعالیت های تئاتری با جدیت تمام ادامه دهند و آموختن را در کنار تجربه به عنوان مقدمه ضروری برای ورود به دنیای بازیگری ضروری بدانند و از عزیزان مسئول نیز استدعا داریم، در این رابطه بذل توجه را داشته باشند.

در پایان از عزیزان برگزار کننده نخستین جشنواره استانی تئاتر زتدان های استان اردبیل کمال تشکر و قدردانی را داریم چراکه که اگر نبود همت این عزیزان، این رویکرد هنری شکل نمی گرفت. از درگاه باریتعالی سلامتی و سرافرازی هنرمندان صادق و گرانقدر و مسئولین تلاشگر را مسالت داریم.

هیأت داوران نخستین جشنواره استانی تئاتر زندان های استان اردبیل

سعید نوریان، علی حسن زاده و مجید برجعلی زاده»

 




مطالب مرتبط

در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی
در نشست هماهنگی جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان مطرح شد

رویدادی برای ارتقاء فرهنگ شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی

در نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی بیست‌ودومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مغان، این رویداد بسیار با اهمیت خوانده شد که فرهنگ عمومی شهرستان‌های بیله سوار، پارس آباد و گرمی را ارتقاء داده است.

|

نظرات کاربران