در حال بارگذاری ...
یادادشت اتابک نادری در سوگ پیشکسوت تئاتر اردبیل

پدر بابکِ اردبیل، حبیب آقا بدرود

اتابک نادری: ۱۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ روز سختی برای من بود. قرار بود فیلم سینمایی «های‌پاور» که من در آن ایفای نقش کرده بودم در سینمای شهرم اکران شود و من منتظر برخورد همشهریان و دوستان در اردبیل نسبت به این موضوع بودم که ناگاه خبر تلخی را دریافت کردم.

درگذشت حبیب آقا، حبیب نجف‌لو یکی از فرزانگان تئاتر اردبیل...

وقتی خبر را شنیدم بی‌اراده به گذشته‌ها و خاطراتم با ایشان برگشتم و چون پرده سینما در مقابل چشمانم رژه رفتند.

سال‌های ۶۴، ۶۵ که در تئاتر اردبیل همچون جوان طلبه‌ای در محضر بزرگان تئاتر تلمذ می‌کردم اولین بار با نام حبیب آقا آشنا شدم آن‌ هم از زبان معلم هنر و اخلاقم زنده‌یاد داوود جلایی، سر تمرین نمایشی به کارگردانی مهندس جلایی بودیم که حبیب آقا سر تمرین‌مان تشریف آوردند، آن موقع جلایی گفت ایشان حبیب آقا نجف‌لو پسر حسن آرتیست هستند که از تهران تشریف آورده‌اند.

ایشان نشستند و تمرین ما را دیدند و با داوود جلایی خودمانی و یواش گفت‌وگو می‌کردند؛ به‌احتمال‌زیاد در مورد میزانسن و بازی‌ها نقطه نظرات‌شان را به مهندس جلایی می‌گفتند و مهندس هم در کمال احترام و خضوع سر تکان داده و تأیید می‌کردند یا توضیح می‌دادند.

در ذهن منِ نوجوان، حبیب آقا کاریزمای عجیبی ایجاد کرده بود؛ مردی خوش‌قیافه و خوش‌پوش و شبیه بازیگران خارجی...  او که رفت به مهندس جلایی گفتم  ایشان چرا تئاتر و هنر را ادامه ندادند؟ مهندس جلالی با آن خنده همیشگی و مهربانانه گفت: بابا می‌دونی ایشون کی هستند! حبیب آقا استاد منه، خودشون سرپرست گروه تئاتر بابک بودند. من هم‌سن تو بودم عضو این گروه شدم و تئاتر را از ایشان و عمو حسن نجف‌لو یاد گرفتم. در آن سال‌ها وقتی معلمم، مهندس جلایی او را استاد خطاب کرد، جایگاهش برایم خاص‌تر شد. 

بعدها که دانشجو تئاتر شدم و قصد نگارش تاریخ تئاتر اردبیل را پیدا کردم بیشتر با هم قرار گذاشتیم و رفاقت محترمانه‌ای همچون دانش‌آموز و معلم شکل گرفت. با کنکاشی در زندگینامه هنری او پی بردم که گروه بابک در قبل از انقلاب حرفه‌ای‌ترین گروه تئاتر اردبیل محسوب می‌شده است. این گروه با حضور زنده‌یاد اسماعیل صدقیانی و چهره‌های فرهنگی هنری همچون ناصر جعفری، داوود جلایی، کیومرث صدقیانی، سلمان عبداللهی، فضل‌علی درگاهی، عزیز مسنن، اکبر منصوری، نادر مهدی‌لو، آواز مقدم، عزیز زرگین، غفور رحیمیان و‌‌...  با رویکرد جدیدی آغاز به کار کرده بود. اقدامات گروه بابک که حبیب نجف‌لو و اسماعیل صدقیانی جزو کارگردانان و رهبران اصلی گروه آن را هدایت می‌کردند تأثیرات عمیقی در تقویت تئاتر اردبیل داشت. به‌واقع تئاتر معاصر آن دوره که عموماً برگرفته از آثار  نمایشی  نمایشنامه‌نویسان روز کشور  بود توسط ایشان و گروه تئاتر بابک به روی صحنه رفته است. ایشان آثاری همچون دلباختگان وطن، مرگ در صحنه، چوب به دست‌های ورزیل، آنجا که ماهی‌ها سنگ می‌شوند، آی باکلاه آی بی‌کلاه، چشم در برابر چشم، بابک خرمدین و بلبل سرگشته... را در کارنامه کاری خود دارا هستند. همچنین ایشان  افراد خلاق و مسئولیت‌پذیری همچون داوود جلایی را هم در تئاتر اردبیل پرورش دادند  که همان‌ها نیز سکان‌داران تئاتر بعد از انقلاب اردبیل شدند.

بی‌هیچ تعارف و اغراقی باید گفت حبیب نجف‌لو یکی از چهره‌های تأثیرگذار در تئاتر معاصر اردبیل بوده و تماشاگران و هنرمندان نسل جدید را با درام‌نویسان معاصر ایران آشنا و در توسعه نمایش و تئاتر ایرانی بسیار تلاش کردند.

حبیب آقا همچنین بسیار مهربان و در کار هنری پیگیر بودند و تقریباً در اکثر رویدادهای هنری مربوط به اردبیل چه در تهران چه در زادگاهش شرکت می‌کردند. در این سال‌های اخیر ایشان با شوق وافری به تماشای اکثر آثار نمایشی من در صحنه‌های تهران می‌نشستند و همچون معلمی که نگران از شاگردش باشد، نکته نظرات‌شان را با لطف و بزرگواری اعلام می‌کردند.

دریغ و درد که نتوانستیم کار مشترکی را با هم تولید کنیم و این آرزو برای من جا ماند.  

عمو حبیب، نجابت، اخلاق‌مداری دقت نظر شما در تئاتر را که مشخصه بارزی از حبیب‌آقا تئاتر اردبیل بود، هرگز از یاد نخواهم برد.

روح‌شان شاد و یادشان همواره سبز

ورامین؛ ۲۰ بهمن ۱۴۰۱




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

در تالار ناظرزاده کرمانی:

مسئولان و هنرمندان تئاتر استان اردبیل به تماشای نمایش «1320» نشستند
در تالار ناظرزاده کرمانی:

مسئولان و هنرمندان تئاتر استان اردبیل به تماشای نمایش «1320» نشستند

امیر رجبی مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی، سعید نوریان، آتش تقی پور، اتابک نادری، غریب منوچهری، الهه زحمتی و جمعی از هنرمندان تئاتر استان اردبیل با حضور در تالار استاد ناظرزاده کرمانی، نمایش«1320» را تماشا کردند.

|

پس از اجرا در جشنواره تئاتر فجر

نمایش «1320» در تالار شمس عطار اردبیلی اجرا شد
پس از اجرا در جشنواره تئاتر فجر

نمایش «1320» در تالار شمس عطار اردبیلی اجرا شد

هنرمندان گروه تئاتر باربد بیله سوار پس از اجرای نمایش«۱۳۲۰» در جشنواره های استانی، منطقه ای، بین المللی فجر و منطقه ای مرزداران، این اثر نمایشی را روزهای 12،13 و 14 اردیبهشت در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل اجرا کردند.

|

نگاهی به نمایش«تراس»

آینده مال خانه به دوش ها است
نگاهی به نمایش«تراس»

آینده مال خانه به دوش ها است

ابتدا تصور می کنیم که نمایشی در ارتباط با خانواده و یا عشق میان زن و مرد را خواهیم دید اما به زودی مشخص می شود که بحث تنها مربوط به خانواده نیست و مقوله ای است مربوط به تمام دنیا و ارائه یک کاریکاتور تلخی که هر کدام از ما لاجرم درون آن کاریکاتور هستیم والبته همراه «ملالی» که ...

|

مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اردبیل:

جشنواره شبستان با هدف کشف و پرورش هنرمندان متعهد و انقلابی شکل گرفته است
مدیر کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان اردبیل:

جشنواره شبستان با هدف کشف و پرورش هنرمندان متعهد و انقلابی شکل گرفته است

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اردبیل در جلسه شورای سیاستگذاری تئاتر شبستان، هدف از برگزاری جشنواره تئاتر شبستان را کشف و پرورش استعدادها و تربیت هنرمندان متعهد، مومن و انقلابی عنوان کرد.

|

نظرات کاربران