در حال بارگذاری ...
بیانیه هیئت‌داوران نخستین جشنواره فرهنگی و هنری مرزداران:

تئاتر می تواند بشر را به گفت‌وگو، صلح و آرامش دعوت کند

هیئت داوران بخش صحنه‌ای نخستین جشنواره فرهنگی و هنری مرزداران بیله‌سوار مغان، تئاتر را عامل گفت‌وگو، صلح و آرامش خواند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در استان اردبیل، هیئت‌داوران بخش تئاتر صحنه‌ای نخستین جشنواره فرهنگی و هنری مرزداران بیله‌سوار مغان (محمد سیمزاری، فرشید سلامت و اکبر صادقی)، با صدور بیانیه‌ای بر نقش تئاتر در ایجاد گفت‌وگو، صلح و آرامش  بشریت تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است:

«ویل دورانت می‌گوید: تمدن از آنجا آغاز شد که انسان‌ها به‌جای سنگ به‌سوی هم کلمه پرتاب کردند. آری پس تئاتر یک تمدن است، چون جایی هست که انسان‌ها به‌جای سنگ به سوی هم کلمه و اندیشه پرتاب می‌کنند.
و در این روزها که زمین درگیر خشم و خشونت است، هنر و تئاتر می‌تواند بشر را به گفت‌وگو، صلح و به آرامش دعوت کند.
و اما نخستین جشنواره فرهنگی و هنری مرزداران بیله‌سوار؛
هنرمندان عزیز، مخاطبان تئاتر و مسئولان اجرایی محترم:
این چند سطر، پیام و پیشنهاد دوستانه‌ای است برای هرچه قوی‌تر شدن و بالیدن این کودک تازه متولد شده به نام تئاتر مرزداران.
۱. تئاتر در ذهن نمایشنامه‌نویس متولد می‌شود، در ذهن کارگردان و کالبد بازیگر بزرگ می‌شود و در ذهن مخاطب به زندگی خود ادامه می‌دهد. پس یک تئاتر پویا و قدرتمند، از یک نمایشنامه قدرتمند شکل می‌گیرد. لذا نمایشنامه‌نویسان عزیز را به مطالعه، آموزش و شناخت صحیح از عناصر درام دعوت می‌کنیم. با این امید که متون قدرتمندی در سطح استان تولید شود.
۲. از کارگردانان عزیز خواهشمندیم اجراهای خود را به دور از جشنواره‌زدگی، صرفا برای همه عموم طراحی کنند و نه فقط برای هیئت داوران. انتظار می‌رود مسئولیت خطیر هماهنگی اجزاء و عوامل تئاتر که برعهده کارگردان است به نحو احسن انجام پذیرد تا در حین اجرا به انسجام و پختگی استاندارد برسد؛ چرا که جشنواره محلی برای تبادل اطلاعات و تجربیات ماست که اگر به شیوه استانداردی اجرا نشود، به‌جای اینکه فرصتی برای بالیدن باشد، به مانعی در مقابل هنر والای نمایش تبدیل می‌شود.  
به عنوان مثال، عدم توجه کافی به طراحی پوستر و بروشور به عنوان هویت بصری اجرا، عدم رعایت حقوق مخاطب تلقی می‌شود (اشاره می‌کنیم که در اکثر اجراها، مخاطبان عموم از داشتن اقلام تبلیغی، پوستر و بروشور بی‌نصیب بودند).
۳. مسئولان عزیز، می‌دانیم که تئاتر هنری زنده، بی‌واسطه و ساده است که باید با کمترین امکانات، بیشترین پیام و احساس را به مخاطب خود تقدیم کند. اما این به این معنی نیست که اجرای تئاتر نیازمند امکانات و تجهیزات فنی نباشد. هیئت داوران از طرف تمامی هنرمندان و هنردوستان حاضر ، از مسئولان محلی و استانی درخواست دارد در تجهیز سالن‌های نمایشی بیش از پیش اهتمام  ورزند.»




مطالب مرتبط

از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش بیله سوار منصوب شدند
از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش بیله سوار منصوب شدند

با معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و با صدور ابلاغ های جداگانه‌ای توسط مدیرکل هنرهای نمایشی، اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان بیله سوار منصوب شدند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کرد:

جشنواره تئاتر مرزداران رویداد تئاتری منحصر به فرد است
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کرد:

جشنواره تئاتر مرزداران رویداد تئاتری منحصر به فرد است

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با مسئولین استانی و شهرستانی در بیله سوار با اشاره به قابلیت های جشنواره تئاتر مرزداران، جشنواره تئاتر مرزداران را منحصر به فردترین و خاص‌ترین رویداد تئاتری در دنیا با موضوع مرز و مرزداری دانست.

|

نظرات کاربران