در حال بارگذاری ...

برگزاری کارگروه های تخصصی تئاتر در اردبیل

سه کارگروه تخصصی گروه های نمایشی، دانش آموختگان تئاتری و نمایندگان تئاتر شهرستان ها در اردبیل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در اردبیل، همزمان با برگزاری همایش هنرمندان تئاتر استان اردبیل و با هدف هم اندیشی هنرمندان استان برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت های نمایشی، سه کارگروه تخصصی سرپرستان گروه های نمایشی، دانش آموختگان و تحصیل کرده های تئاتری و نمایندگان تئاتر شهرستان ها در سالن جلسات مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد. در این نشست های تخصصی که با استقبال هنرمندان استان همراه بود ضمن تاکید بر استمرار اینگونه نشست های گفتگومحور، برای هر نشستی بیانیه ای صادر شد که این بیانیه ها در همایش هنرمندان تئاتر استان که با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسرافیل فرجی مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران، امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل و نیز جمعی از هنرمندان، گروه های نمایشی و فعالین تئاتری استان در تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار شد، توسط جاوید رخشانی، فاطمه عظیمی و عباس جاهد قرائت شد. کاظم نظری با قدردانی از اقدام ارزشمند اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل برای برگزاری این نشست های تخصصی، دغدغه ها و مطالب ارائه شده در این بیانیه ها را مطالبه و خواست همه هنرمندان تئاتر استان های کشو اعلام کرد و با بیان اینکه پیگیر موارد اعلام شده در این بیانیه ها خواهد بود، برگزاری این نشست ها را زمینه ساز همراهی بیشتر هنرمندان در ارتقای کمی و کیفی تئاتر استان ها و شهرستان ها تاثیرگذار خواند و اظهار امیدواری کرد که مشابه این نشست ها در استان های دیگر هم برگزار شود. در بیانیه کارگروه سرپرستان گروه های نمایشی استان آمده است:

«هنر تئاتر، هنری زنده، پویا و آمیخته با روح متعالی انسان است و به سان بال پرواز به سوی اوج خدا گونگی است. تئاتر و تئاتری باز گوینده آلام بشر و طبیب راهنما و راهگشای تسکین دردهای انسان و جامعه بشری است.

و اینک وظیفه هنرمندان تئاتر است است به عنوان کنشگران فرهنگی که سرمایه ناب تماشگران است مسئله های اجتماعی را رصد کنیم و به زبان هنرمندان طرح مسئله و ارائه راهکار کنیم. هنرمندان تئاتر به عنوان عناصر فرهنگی در همه اعصار به دلیل قرابت با زیست بوم فرهنگی منطقه خود در جامعه نقش آفرینی کردند و مهم آنکه بسیار هم اثرگذار بودند. فلذا تئاتر یک کار دلی و کار گروهی است ضمن سخت کوشی و تحمل کمبودها در اداوار گذشته در این عرصه رقابتی نیازمند تسریع در حل مشکلات سیستمی می باشد که با نشست های تخصصی جمعی از سرپرستان گروه های نمایشی و با در نظر گرفتن سیاست های کلی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در اردبیل مورد درخواست می باشد:

-تبیین و جایگاه حقوقی و قانونی گروه های ثبت شده و تدوین و ارائه راهکارهای حمایتی اعم از مادی، معنوی و شخصیتی در شهرستان، مرکز استان و کشور.

-توجه به حل مسائل گروه های نمایشی ثبت شده از جمله تسهیل گری در رفع ایرادات سامانه ثبت نام گروه های نمایشی، تفکیک خدمات و حمایت از گروه های پروانه دار و گروه های فاقد پروانه، حمایت مالی از گروه هایی که فعالیت مستمر دارند و تسریع در فرآیند ارتقا درجه و ثبت مدارک گروه ها در سامانه.

-انتخاب کارگروه برای آسیب شناسی علل و عوامل رکود کاری گروه های نمایشی با برگزاری نشست های دوره ای گروه های نمایشی استان ها با حضور نماینده تام الاختیار اداره کل هنرهای نمایشی.

-بازنگری در آئین نامه تعداد اجراهای عمومی گروه های نمایشی بر حسب جمعیت هرشهرستان با تائید اداره شهرستان یا اداره کل بطوریکه ملاک عمل در مراحل بعدی از جمله جشنواره های استان ها، ثبت گروه ها و سایر موارد گردد.

-یکی از دغدغه های اصلی سرپرستان گروه های نمایشی، نبود مکان تمرین و برگزاری جلسات است که توسعه زیرساخت ها مطالبه همیشگی اهالی هنر نمایش بوده و در اصل هدف از ثبت گروه های نمایشی استقرار این گروه ها در مکان مشخص است.

-پرهیز از برخوردهای سلیقه ای که موجب دلسردی علاقه مندان هنر نمایش می شود. »

در بیانیه دانش آموختگان تئاتری هم آمده است:

«ابتدا خدا را شاکریم و سپاسگزاریم از اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان که بانی این همایش است. همایشی که باعث شد تا دانش آموختگان تئاتر استان اردبیل دور هم جمع بشوند. ما امروز تصمیم گرفتیم که این نشست، سرآغاز ایجاد سندیکا و مجمع تخصصی تئاتر استان باشد.

-همه دانش آموختگان، همراه با سایر هنرمندان و فعالان حوزه هنرهای نمایشی بر این باورند که اولین و مهم ترین مشکل تئاتر استان اردبیل نبود سالن اختصاصی تئاتر است. سالن اختصاصی که وجودش باعث تئاتر دائمی و متعاققبا" چرخه اقتصادی فعال و دائمی تئاتر از طریق مخاطب دائمی و فروش مناسب خواهد بود.

-با توجه به اینکه در تهران و چند استان دیگر حمایت های مالی از اجراهای عمومی صورت می گیرد، هنرمندان تئاتر اردبیل هم انتظار دارند همچون سال های نه چندان دور، دوباره حمایت مالی از اجراهای عمومی صورت گیرد.

-الزام بهره گیری مراکز آموزشی، دانشگاهی و آموزشگاه های هنری از دانش آموختگان در امر تدریس چنانکه متاسفانه در برخی از این مراکز و دانشگاه ها با وجود این همه سرمایه انسانی متخصص و دانش آموخته تئاتر، اشخاصی با تحصیلات نامرتبط در حال تدریس می یاشند.

-استفاده از تجارب و تخصص دانش آموختگان استان در شوراهای نظارت، انجمن نمایش، هیئت های بازخوانی، بازبینی و داوری جشنواره ها و رویدادهای تئاتری.

-تاکید دانش آموختگان به ایجاد و بهینه سازی زیر ساخت های هنری همچون پلاتو و سالن تمرین و اجرای تئاتر بویژه در هنرستان دخترانه هنرهای زیبای کوثر که متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان است.

-چاپ کتاب عکس پرتره هنرمندان اردبیل که نیاز به هزینه چاپ دارد.

در آخر سپاسگزاریم از اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و در راس این مجموعه آقای دکتر امیر رجبی و آقای سعید نوریان که این زمان و فرصت را در اختیار دانش آموختگان قرار دادند و با شناختی که از دوستان داریم مطمئن هستیم تئاتر استان اردبیل روزهای خوبی پیش رو دارد.»

در بیانیه نمایندگان تئاتر شهرستان های استان هم آمده است:

«سالهاست که این خطه هنرخیز و بی ادعا، جلوه گاه هنر و فرهنگ کشور بوده و با حمایت های انجمن هنرهای نمایشی کشور راه پرافت و خیز اما درخشان خود را طی نموده است، اما اهالی نجیب و کم ادعای استان، توقع دارند حمایت های مدیرکل هنرهای نمایشی و همکاران شان در انجمن هنرهای نمایشی کشور نسبت به این استان محروم خیلی بیشتر از این بوده و دستان پرمهرشان یاریگر هرچه بیشتر دست های خسته هنرمندان این خطه سرد اما گرم و مهربان کشور باشد.

-رفع نگاه تبعیض آمیز مسئولین هنرهای نمایشی کشور بین مرکز و سایر استان های کشور بویژه اردبیل از نظر تقسیم عادلانه منابع مالی و انسانی.

-حمایت ویژه از تجهیز، ساخت و گسترش سالن های تخصصی تئاتر در سطح استان.

-تسهیل و حمایت از فعالیت های نمایشی گروه های فعال شهرستان های استان.

-برگزاری جشنواره سراسری ترکی زبان با توجه به نیاز فرهنگی و هنری استان های ترک زبان در راستای تحکیم وحدت و وفاق ملی.

و در پایان ضمن سپاس از اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان اردبیل جناب آقای دکتر رجبی و همکارانش از بابت برگزاری همایش هنرمندان تئاتر استان که به برکت آن پنل گفتگوی تخصصی بسیار خوب برگزار شد و هنرمندان تئاتر شهرستان های استان توانستند بعد از مدت ها با همدیگر دیالوگ برقرار کنند. به امید تداوم این نشست ها.»




مطالب مرتبط

توسط سعید نوریان:

هیئت انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر استان اردبیل منصوب شدند
توسط سعید نوریان:

هیئت انتخاب بخش نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر استان اردبیل منصوب شدند

سعید نوریان با صدور ابلاغ های جداگانه ای، نادر مهدیلو، جاوید رخشانی و محمدرضا خدایی را به عنوان هیئت انتخاب بخش نمایش های خیابانی جشنواره تئاتر استانی اردبیل معرفی کرد.

|

به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی انجام شد:

بازدید هنرمندان تئاتر استان از تالار شهر اردبیل
به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی انجام شد:

بازدید هنرمندان تئاتر استان از تالار شهر اردبیل

همزمان با روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی، جمعی از تئاتری های استان با حضور در محل اجرای تالارشهر اردبیل، از نزدیک در جریان ساخت این پروژه عظیم فرهنگی و هنری قرار گرفتند.

|

از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش بیله سوار منصوب شدند
از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی

اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش بیله سوار منصوب شدند

با معرفی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و با صدور ابلاغ های جداگانه‌ای توسط مدیرکل هنرهای نمایشی، اعضای شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش شهرستان بیله سوار منصوب شدند.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کرد:

جشنواره تئاتر مرزداران رویداد تئاتری منحصر به فرد است
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور مطرح کرد:

جشنواره تئاتر مرزداران رویداد تئاتری منحصر به فرد است

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با مسئولین استانی و شهرستانی در بیله سوار با اشاره به قابلیت های جشنواره تئاتر مرزداران، جشنواره تئاتر مرزداران را منحصر به فردترین و خاص‌ترین رویداد تئاتری در دنیا با موضوع مرز و مرزداری دانست.

|

کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر
کاظم نظری در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل مطرح کرد

ضرورت تاسیس سازمان تئاتر

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان تئاتر استان اردبیل با تاکید بر ضرورت تشکیل سازمان تئاتر، این موضوع را مطرح کرد که ایجاد این سازمان زمینه‌ساز حمایت از گروه‌های نمایشی شده و انسجام بیشتری به حوزه هنرهای نمایشی می‌دهد و می‌تواند در جذب اعتبارات بیشتر برای ...

|

نظرات کاربران